Ереван, 26.Ноябрь.2025,
00
:
00
ВАЖНО


Վերին Լարսը, ԵՏՄ-ի օգուտները և Հայաստանի տրանսպորտային լիակատար շրջափակումը

АНАЛИТИКА

Հունիսի 23-ին Վրաստանում տեղացած հորդառատ անձրևները բավական էին, որպեսզի Հայաստանը մեկ օրում հայտնվի լիակատար տրանսպորտային շրջափակման մեջ: Անձրևների հետևանքով փակված է ռուս-վրացական սահմանային Վերին Լարս անցակետով անցնող ճանապարհը, որը Ռուսաստանի և Հայաստանի միջև գործող միակ ցամաքային կապն է: Հարյուրավոր տոննա ապրանքներ, մասնավորապես գյուղմթերք արտահանող մեր բեռնատարները կանգնել են փաստի առջև: Բերքը փչանում է, ամեն րոպե կորուստները մեծանում են, որոնք կարելի է հաշվել միլիոնավոր դոլարներ:

Հայաստանի էկոնոմիկայի նախարարությունը դժվարանում է վնասների կոնկրետ թվեր նշել, սակայն ենթադրելի է, որ գյուղմթերքի մեծ մասը կես ամիս մնալով Վրաստանում, արդեն իսկ փչացել է: Արտահանողների մի մասը երթևեկում են Բաթումի-Փոթի-Նովոռոսիյսկ նավահանգիստների ուղղությամբ՝ ավտոմոբիլային լաստանավերի միջոցով, սակայն դա էլ երկարացնում է ճանապարհը և չնախատեսված լրացուցիչ ծախսեր առաջացնում: Հատկապես տուժել են միրգ, մասնավորապես ծիրան արտահանողները:

Armtimes.am կայքը գրում է, որ Վերին Լարսի անցակետի փակման հետևանքով հսկայական վնասներ են կրել փոքր ծավալներով դեպի Ռուսաստան ծիրան արտահանողները: Նրանց մի մասը Լարսի անցակետից շրջվել է դեպի Փոթի՝ փորձելով տեղ հայթայթել լաստանավում, մյուս մասը` լսելով, որ անցակետը շուտով կբացվի, շարունակում են սպասել: Իսկ այդ ընթացքում նրանց տեղափոխած ծիրանի մի զգալի մասը փչացել է ու արդեն ենթակա չէ վաճառքի:

«Վիճակը ծանրանում է նրանով, որ այդ փոքր արտահանողները, չունենալով համապատասխան ֆինանսական միջոցներ, ծիրանը գյուղացիներից վերցրել են հիմնականում «նիսյայով», խոստանալով վճարել ապրանքը Ռուսաստանում վաճառելուց հետո: Արդյունքում ստացվելու է այնպես, որ գյուղացիները չեն ստանալու իրենց գումարները, իսկ արտահանողներն էլ զգալի վնասներ են կրելու տեղափոխման համար իրենց կատարած ծախսերի չափով: Մեր տեղեկություններով, խոսքը  մի քանի հարյուր տոննա ծիրանի մասին է, որի արժեքը մոտենում է մեկ միլիոն դոլարի»,- գրում է Armtimes.am-ը:

Վարչապետ Հովիկ Աբրահամյանը հայտարարել է, որ եկել է ժամանակը Վերին Լարսին այլընտրանքային ճանապարհի շուրջ բանակցություններ վարելու համար: Սակայն ո՞րն է այդ այլընտրանքը: Լավ վիճակում գտնվող ճանապարհ անցնում է Հարավային Օսիայի տարածքով: Սակայն Ռուսաստանի, Հարավային Օսիայի և Վրաստանի միջև առկա է սուր հակամարտություն, և այդ ճանապարհը փակ է քաղաքական պատճառներով: Տրանսպորտի և կապի նախարար Գագիկ Բեգլարյանը հայտարարել է, որ ՀՀ կառավարությունը բանակցություններ է վարում վրացական և ռուսական կողմի հետ այլընտրանքային ճանապարհի համար, սակայն Հարավային Օսիայի նախագահի մամուլի խոսնակ Հանա Յանովսկայան հայտարարել է, որ Հարավային Օսիան չի ստացել որևէ դիմում Հայաաստանից՝ հայկական բեռնատարներն իր տարածքով տարանցելու վերաբերյալ։

PanARMENIAN.Net կայքի հետ զրույցում ՌԴ ԱԳՆ-ից հայտնել են, որ «Հարավային Օսիայի տարածքով ավտոմոբիլային հաղորդակցության թեման հարկ է քննարկել այդ պետության իշխանությունների հետ»: Բեգլարյանը չի ասել, որ բանակցում է Հարավային Օսիայի հետ, խոսքը վրացական և ռուսական կողմերի մասին է, քանի որ Հայաստանը չի ճանաչում Հարավային Օսիայի անկախությունը, հակառակ դեպքում լուրջ խնդիրներ կստեղծվեն Վրաստանի հետ: Եվ եթե ՌԴ ԱԳՆ-ն հայկական կողմին ասում է, որ պետք է այդ հարցով բանակցել Հարավային Օսիայի իշխանությունների հետ, փաստացի Հայաստանին մերժում է այդ հարցում աջակցություն ցուցաբերելուց:

Ինքնին հասկանալի է, որ անգամ եթե Հայաստանը բանակցի Հարավային Օսիայի հետ, սահմանի փակ լինելը կապված է զուտ ռուս-վրացական հակամարտության հետ, անհրաժեշտ է Վրաստանի և Ռուսաստանի միջև համաձայնությունը: Ստացվում է, որ այս պահին նման համաձայնության հնարավորության մասին խոսելը անիմաստ է: Մյուս այլընտրանքային ճանապարը անցնում է Աբխազիայի տարածքով, սակայն խնդիրը նույն օպերայից է, Աբխազիան հակամարտության մեջ է Վրաստանի հետ, չի գործում Աբխազական երկաթուղին:

Այսպիսով` ունենք մի իրավիճակ, երբ անգամ լավ բերք և բավական ապրանքներ ունենալու պարագայում Հայաստանը բախվում է տրանսպորտային լուրջ խնդիրների և շատ անսպասելիորեն կարող է հայտնվել տոտալ բլոկադայի մեջ: Անգամ էկոնոմիկայի նախարար Արծվիկ Մինասյանը խոստովանել է, որ ԵՏՄ երկրների հետ սահման չունենալը էականորեն դժվարեցնում է այն հիմնական առավելություններից օգտվելու հնարավորությունը, որ կարող էր լինել, եթե միասնական սահման լիներ: Միաժամանակ նա նկատել է, որ դա չի վերացնում հնարավորությունը, որ մենք կարող ենք իսկապես օգվել ԵՏՄ-ի մեծ շուկայից:

Այստեղ հարց է առաջանում` իյա, իրո՞ք: Եվ ինչպե՞ս է Հայաստանը օգտվում այդ ԵՏՄ շուկայից, երբ նման իրավիճակում է հայտնվում և օրերով, ամիսներով արտահանողները չգիտեն ինչպես հասցնել ապրանքը, ինչպես հետ բերել կրած վնասները, երբ շատ դեպքերում նրանք չունեն նման իրավիճակներից ապահովագրվելու որևէ հնարավորություն: Պետական իշխանությունն էլ նրանց անտեր է թողում` չմշակելով վնասի փոխհատուցման որևէ գործուն մեխանիզմ: Վերջին տարվա ընթացքում առանց Վերին Լարսի ճանապարհի փակման էլ զգալի նվազել է առևտրաշրջանառությունը ԵՏՄ երկրների, ավելի ճիշտ` Ռուսաստանի հետ:

Իհարկե, իրավիճակը հիմնականում ունի օբյեկտիվ պատճառներ: Հայաստանի կամքից անկախ է, որ հայտնվել ենք այսպիսի աննախանձելի աշխարհագրական դիրքում, Ադրբեջանի և Թուրքիայի կողմից հայտնի պատճառներով շրջափակման մեջ ենք, իսկ Վրաստանն էլ հակամարտության մեջ է Ռուսաստանի հետ: Հետևաբար Հայաստանի իշխանություններից պահանջվում են մեծ ջանքեր գործադրել, որպեսզի ռուս-վրացական քաղաքական հակասությունները չտարածվեն տարանցիկ առևտրի վրա: Միջազգային փորձն առկա է, երբ հակամարտող երկրները, չնայած սուր հակասություններին, առևտրի ոլորտում բացառություն են անում:

Խնդիրն այնքան լուրջ է, որ բավական չէ սոսկ Ռուսաստանի և Վրաստանի հետ բանակցություններ վարելը: Եթե խնդիրը լուծում չի ստանում այդ երկու երկրների միջև, Հայաստանը պետք է խնդիրը բարձրացնի Եվրամիության առջև նույնպես, որտեղ ինտեգրվում է Վրաստանը: Հաճախ են հայտարարում, որ Հարավային Կովկասը, մասնավորապես Վրաստանն ու Հայաստանը կարող են կամուրջ դառնալ ԵՄ-ի և ԵՏՄ-ի միջև: Եվ հիմա ինչպե՞ս են նրանք կամուրջ դառնալու, երբ նման տրանսպորտային ենթակառուցվածքների լուրջ խնդիրներ կան:

Հայաստանի համար Եվրամիությունը կարող է դառնալ միջնորդ Վրաստանի հետ ինչ-որ համաձայնության գալու հարցում: Ի վերջո, Հայաստանը ԵՄ «Արևելյան գործընկերություն» ծրագրի անդամ է, իսկ ԵՄ-ն անդադար հայտարարում է հարևանների հետ տնտեսական ինտեգրացիան և ազատ առևտուրը խրախուսելու մասին: Իսկ Ռուսաստանի պարագայում Հայաստանը ԵՏՄ լիիրավ անդամ է և իրավունք ունի, նաև պարտականություն խնդիրները բարձրացնել և հասնել դրանց լուծմանը, այլապես անիմաստ է և ծիծաղելի խոսել ԵՏՄ օգուտների մասին:

Տիգրան Խաչատրան,  Past.am վերլուծաբան

Сын Микаэла Арутюняна утверждает, что он вообще не общался с Навальным, а остальных даже не знает: «Паст»«Его пример ценен»: заслуженный строитель России о смерти Симоняна Кто на самом деле наносит вред государству? «Паст»Кэшбэк - это мошенничество. Получается: хотят, чтобы люди молчали, а сами они ели и не насытились: «Паст»IDBank — Пионер цифрового банкинга и инноваций в АрменииТупик одностороннего мира: когда Армения говорит о будущем, а Азербайджан формирует поколение, полное ненависти: «Паст»Мишель Пфайффер говорит, что стала жить «более осмысленно» после того, как стала бабушкойРаботы Гийома Туманяна покажут на Неделе искусств в ЛюксембургеUcom поддержал проведение ежегодного конкурса по кибербезопасности «Capture the Flag 2025» Боксер Ванес Мартиросян скончался после продолжительной болезниABC News: США планируют провести отдельную встречу с российской стороной по УкраинеВ Украине рассказали о двух проектах документов, переданных США, и ультиматуме ВашингтонаЗои Салдана раскрыла важное «обещание», которое она дала вместе с мужем Марко Перего и которое влияет на все аспекты их жизниИзраиль впервые с лета нанёс удар по Бейруту: утверждается, что погиб высокопоставленный член «Хезболлы»Заявление: Украина и США подготовили обновлённый документ по мируКакие аудиозаписи и документы собирается опубликовать бывший министр обороны? «Паст»Какие доходы не будут подлежать декларированию? Предлагаются новые изменения: «Паст»Почему власти «паникуют»? «Паст»Очередной митинг: чем недовольны сотрудники государственных структур? «Паст»Ким Кардашьян тайно выкупила библию покойного отца за $80,276Токаев: Армения является надежным партнером для КазахстанаФинансово грамотные вместе с Idram и IDBank: очередная остановка – лагерь НаириКитайский робот установил мировой рекорд, пройдя без остановки более 100 кмГенрих Мхитарян уже приступил к индивидуальным тренировкамАрмянские хореографические ансамбли из Владимирской области заняли призовые места на фестивале в МосквеGuardian: из Британии могут уехать до 50 тыс. медсестер из-за миграционных мер«По-нашему»: Армения заслуживает руководителя, который не оторван от реальности и связан со своим народомВ Казахстане обсуждают восстановление авиасообщения с АрмениейМинистр: Астана может открыть новый торговый маршрут в Турцию через АрмениюIdram получила разрешение на создание и эксплуатацию армянской платёжно-расчётной QR системы IdramNetUcom завершил построение сети 5G во всех городах Армении А что было бы, если бы он просто сделал антивластные призывы в банке? «Паст»Власти даже не скрывают, что ЭСА и Церковь интересуют их исключительно в рамках предвыборной «логики»: «Паст»От «успеха» к поражению: как «казахстанский транзит» разрушил нарративы власти? «Паст»В Лувре после дерзкого ограбления к концу 2026 года установят 100 внешних камер видеонаблюденияIDBank получил разрешение на открытие представительства в Соединённых ШтатахКонкурс RoboTon 2025 прошёл при спонсорстве IdramАрмия Израиля призвала эвакуироваться жителей двух деревень на юге ЛиванаЮрий Киракосян стал призером чемпионата России по каратеСамвел Карапетян из изолятора СНБ: Через несколько месяцев мы будем праздновать победу справедливостиФинская «дочка» «Лукойла» закроет все свои АЗС в странеВодители грузовиков из РА ожидают восстановления 180-дневного срока пребывания в РоссииГарвард проведёт расследование связей экс-министра финансов США с Джеффри ЭпштейномПосол Армении в США обсудил возможное расширение сотрудничества между армянским и американским бизнесамиЦИК: Пересчет голосов в Вагаршапате не отразился на результатах голосованияБернар Арно в Шанхае: глава LVMH покупает китайские бренды, пока иностранные люксовые марки теряют спросТрамп пригласил на ужин в честь принца Саудовской Аравии Криштиану Роналду и Илона МаскаПольша задействовала авиацию в связи с ударами России по территории УкраиныПодведены итоги 20-й ежегодной Международной олимпиады по микроэлектроникеКарты VISA DIGITAL Юнибанка стали бесплатными