Yerevan, 26.November.2025,
00
:
00
BREAKING


Վերին Լարսը, ԵՏՄ-ի օգուտները և Հայաստանի տրանսպորտային լիակատար շրջափակումը

ANALYSIS

Հունիսի 23-ին Վրաստանում տեղացած հորդառատ անձրևները բավական էին, որպեսզի Հայաստանը մեկ օրում հայտնվի լիակատար տրանսպորտային շրջափակման մեջ: Անձրևների հետևանքով փակված է ռուս-վրացական սահմանային Վերին Լարս անցակետով անցնող ճանապարհը, որը Ռուսաստանի և Հայաստանի միջև գործող միակ ցամաքային կապն է: Հարյուրավոր տոննա ապրանքներ, մասնավորապես գյուղմթերք արտահանող մեր բեռնատարները կանգնել են փաստի առջև: Բերքը փչանում է, ամեն րոպե կորուստները մեծանում են, որոնք կարելի է հաշվել միլիոնավոր դոլարներ:

Հայաստանի էկոնոմիկայի նախարարությունը դժվարանում է վնասների կոնկրետ թվեր նշել, սակայն ենթադրելի է, որ գյուղմթերքի մեծ մասը կես ամիս մնալով Վրաստանում, արդեն իսկ փչացել է: Արտահանողների մի մասը երթևեկում են Բաթումի-Փոթի-Նովոռոսիյսկ նավահանգիստների ուղղությամբ՝ ավտոմոբիլային լաստանավերի միջոցով, սակայն դա էլ երկարացնում է ճանապարհը և չնախատեսված լրացուցիչ ծախսեր առաջացնում: Հատկապես տուժել են միրգ, մասնավորապես ծիրան արտահանողները:

Armtimes.am կայքը գրում է, որ Վերին Լարսի անցակետի փակման հետևանքով հսկայական վնասներ են կրել փոքր ծավալներով դեպի Ռուսաստան ծիրան արտահանողները: Նրանց մի մասը Լարսի անցակետից շրջվել է դեպի Փոթի՝ փորձելով տեղ հայթայթել լաստանավում, մյուս մասը` լսելով, որ անցակետը շուտով կբացվի, շարունակում են սպասել: Իսկ այդ ընթացքում նրանց տեղափոխած ծիրանի մի զգալի մասը փչացել է ու արդեն ենթակա չէ վաճառքի:

«Վիճակը ծանրանում է նրանով, որ այդ փոքր արտահանողները, չունենալով համապատասխան ֆինանսական միջոցներ, ծիրանը գյուղացիներից վերցրել են հիմնականում «նիսյայով», խոստանալով վճարել ապրանքը Ռուսաստանում վաճառելուց հետո: Արդյունքում ստացվելու է այնպես, որ գյուղացիները չեն ստանալու իրենց գումարները, իսկ արտահանողներն էլ զգալի վնասներ են կրելու տեղափոխման համար իրենց կատարած ծախսերի չափով: Մեր տեղեկություններով, խոսքը  մի քանի հարյուր տոննա ծիրանի մասին է, որի արժեքը մոտենում է մեկ միլիոն դոլարի»,- գրում է Armtimes.am-ը:

Վարչապետ Հովիկ Աբրահամյանը հայտարարել է, որ եկել է ժամանակը Վերին Լարսին այլընտրանքային ճանապարհի շուրջ բանակցություններ վարելու համար: Սակայն ո՞րն է այդ այլընտրանքը: Լավ վիճակում գտնվող ճանապարհ անցնում է Հարավային Օսիայի տարածքով: Սակայն Ռուսաստանի, Հարավային Օսիայի և Վրաստանի միջև առկա է սուր հակամարտություն, և այդ ճանապարհը փակ է քաղաքական պատճառներով: Տրանսպորտի և կապի նախարար Գագիկ Բեգլարյանը հայտարարել է, որ ՀՀ կառավարությունը բանակցություններ է վարում վրացական և ռուսական կողմի հետ այլընտրանքային ճանապարհի համար, սակայն Հարավային Օսիայի նախագահի մամուլի խոսնակ Հանա Յանովսկայան հայտարարել է, որ Հարավային Օսիան չի ստացել որևէ դիմում Հայաաստանից՝ հայկական բեռնատարներն իր տարածքով տարանցելու վերաբերյալ։

PanARMENIAN.Net կայքի հետ զրույցում ՌԴ ԱԳՆ-ից հայտնել են, որ «Հարավային Օսիայի տարածքով ավտոմոբիլային հաղորդակցության թեման հարկ է քննարկել այդ պետության իշխանությունների հետ»: Բեգլարյանը չի ասել, որ բանակցում է Հարավային Օսիայի հետ, խոսքը վրացական և ռուսական կողմերի մասին է, քանի որ Հայաստանը չի ճանաչում Հարավային Օսիայի անկախությունը, հակառակ դեպքում լուրջ խնդիրներ կստեղծվեն Վրաստանի հետ: Եվ եթե ՌԴ ԱԳՆ-ն հայկական կողմին ասում է, որ պետք է այդ հարցով բանակցել Հարավային Օսիայի իշխանությունների հետ, փաստացի Հայաստանին մերժում է այդ հարցում աջակցություն ցուցաբերելուց:

Ինքնին հասկանալի է, որ անգամ եթե Հայաստանը բանակցի Հարավային Օսիայի հետ, սահմանի փակ լինելը կապված է զուտ ռուս-վրացական հակամարտության հետ, անհրաժեշտ է Վրաստանի և Ռուսաստանի միջև համաձայնությունը: Ստացվում է, որ այս պահին նման համաձայնության հնարավորության մասին խոսելը անիմաստ է: Մյուս այլընտրանքային ճանապարը անցնում է Աբխազիայի տարածքով, սակայն խնդիրը նույն օպերայից է, Աբխազիան հակամարտության մեջ է Վրաստանի հետ, չի գործում Աբխազական երկաթուղին:

Այսպիսով` ունենք մի իրավիճակ, երբ անգամ լավ բերք և բավական ապրանքներ ունենալու պարագայում Հայաստանը բախվում է տրանսպորտային լուրջ խնդիրների և շատ անսպասելիորեն կարող է հայտնվել տոտալ բլոկադայի մեջ: Անգամ էկոնոմիկայի նախարար Արծվիկ Մինասյանը խոստովանել է, որ ԵՏՄ երկրների հետ սահման չունենալը էականորեն դժվարեցնում է այն հիմնական առավելություններից օգտվելու հնարավորությունը, որ կարող էր լինել, եթե միասնական սահման լիներ: Միաժամանակ նա նկատել է, որ դա չի վերացնում հնարավորությունը, որ մենք կարող ենք իսկապես օգվել ԵՏՄ-ի մեծ շուկայից:

Այստեղ հարց է առաջանում` իյա, իրո՞ք: Եվ ինչպե՞ս է Հայաստանը օգտվում այդ ԵՏՄ շուկայից, երբ նման իրավիճակում է հայտնվում և օրերով, ամիսներով արտահանողները չգիտեն ինչպես հասցնել ապրանքը, ինչպես հետ բերել կրած վնասները, երբ շատ դեպքերում նրանք չունեն նման իրավիճակներից ապահովագրվելու որևէ հնարավորություն: Պետական իշխանությունն էլ նրանց անտեր է թողում` չմշակելով վնասի փոխհատուցման որևէ գործուն մեխանիզմ: Վերջին տարվա ընթացքում առանց Վերին Լարսի ճանապարհի փակման էլ զգալի նվազել է առևտրաշրջանառությունը ԵՏՄ երկրների, ավելի ճիշտ` Ռուսաստանի հետ:

Իհարկե, իրավիճակը հիմնականում ունի օբյեկտիվ պատճառներ: Հայաստանի կամքից անկախ է, որ հայտնվել ենք այսպիսի աննախանձելի աշխարհագրական դիրքում, Ադրբեջանի և Թուրքիայի կողմից հայտնի պատճառներով շրջափակման մեջ ենք, իսկ Վրաստանն էլ հակամարտության մեջ է Ռուսաստանի հետ: Հետևաբար Հայաստանի իշխանություններից պահանջվում են մեծ ջանքեր գործադրել, որպեսզի ռուս-վրացական քաղաքական հակասությունները չտարածվեն տարանցիկ առևտրի վրա: Միջազգային փորձն առկա է, երբ հակամարտող երկրները, չնայած սուր հակասություններին, առևտրի ոլորտում բացառություն են անում:

Խնդիրն այնքան լուրջ է, որ բավական չէ սոսկ Ռուսաստանի և Վրաստանի հետ բանակցություններ վարելը: Եթե խնդիրը լուծում չի ստանում այդ երկու երկրների միջև, Հայաստանը պետք է խնդիրը բարձրացնի Եվրամիության առջև նույնպես, որտեղ ինտեգրվում է Վրաստանը: Հաճախ են հայտարարում, որ Հարավային Կովկասը, մասնավորապես Վրաստանն ու Հայաստանը կարող են կամուրջ դառնալ ԵՄ-ի և ԵՏՄ-ի միջև: Եվ հիմա ինչպե՞ս են նրանք կամուրջ դառնալու, երբ նման տրանսպորտային ենթակառուցվածքների լուրջ խնդիրներ կան:

Հայաստանի համար Եվրամիությունը կարող է դառնալ միջնորդ Վրաստանի հետ ինչ-որ համաձայնության գալու հարցում: Ի վերջո, Հայաստանը ԵՄ «Արևելյան գործընկերություն» ծրագրի անդամ է, իսկ ԵՄ-ն անդադար հայտարարում է հարևանների հետ տնտեսական ինտեգրացիան և ազատ առևտուրը խրախուսելու մասին: Իսկ Ռուսաստանի պարագայում Հայաստանը ԵՏՄ լիիրավ անդամ է և իրավունք ունի, նաև պարտականություն խնդիրները բարձրացնել և հասնել դրանց լուծմանը, այլապես անիմաստ է և ծիծաղելի խոսել ԵՏՄ օգուտների մասին:

Տիգրան Խաչատրան,  Past.am վերլուծաբան

IDBank: A Pioneer of Digital Banking and Innovation in ArmeniaGRAWE Group and C-Quadrat Investment Group have announced plans to acquire 100% of LIGA Insurance Company in Armenia Ucom Supports the Annual “Capture the Flag 2025” Cybersecurity Competition Financially Literate with Idram and IDBank: Next Stop – Nairi CampIdram received a permit to establish and operate the Armenian payment and settlement QR system IdramNetUcom Completes the Deployment of its 5G Network Across All Cities of Armenia Firebird, Inc. Secures U.S. Export License and Announces Dell Technologies as a Technology Partner, Establishing Major Milestones in Armenia’s AI and Digital FutureIDBank Receives Permission to Open a Representative Office in the United StatesRoboTon 2025 Competition Held with Idram’s Sponsorship“Armenian potential in Spain: Arman Mayilyan as a guest on the ‘Armenian Diaspora Communities’ program.” Final Results of the 20th Annual International Microelectronics Olympiad AnnouncedUnibank's VISA DIGITAL cards are now free Arca National Payment System, Bank of Georgia and Ameriabank Signed a Memorandum of UnderstandingIdram has been awarded the prestigious “Beyond Payments Awards” by Ant InternationalSTEM Acceleration Award 2025 Held with Idram’s SupportSolar Power is Generated in Kechut Community Through the Efforts of Ucom and SunChild Idram Announces Partnership with WeChat PayAraratBank: Transfer Your Mortgage Loan and Repay It on Attractive Terms: JOIN US“The Power of One Dram” as the Main Supporter of the National Hackathon AI4Biodiversity: AI Solutions for NatureSpeed-Mentoring Event Accelerates Green Innovations within the Ucom Fellowship Program Ucom Supports the Development of High-Tech Education in Armenia Dalan Technopark announces its first bond issuance. Placement Partner is Cube InvestIdram Junior Participants Receive Prizes: The First Junius Financial Literacy Competition ConcludesLusine Yeghiazaryan joins the Board of Trustees of the Music for the Future Foundation5,312,038 AMD for “Symphonic Forest”: the November beneficiary is AI4Biodiversity: AI Solutions for Nature, a national hackathonUcom’s Green Initiative Reaches Urtsadzor AraratBank Honoured with STP Award by Commerzbank AG Compelling Business Loan Offer from AraratBank: JOIN US AraratBank – Title Sponsor of Urartu Football Club The interview of Mher Abrahamyan, Chairman of the Board of IDBank, to Khaleej TimesAmeriabank’s Corporate Loan Portfolio Surpasses AMD 1 Trillion Arman Vardanyan, the leader of the «Unity» movement, participated in an event dedicated to Armenia’s Independence Day, held at the Cathedral of Monaco (video, photos) AraratBank and Théâtron Festival Bring Smiles to Little OnesOpportunities and Prospects for Cooperation Between Business and the Banking System in Syunik Region – IDBankThe Largest 5G Coverage in Armenia: Ucom’s Network Now Reaches More Than 94% of the Population "You Choose the Destination": New Promotion for AraratBank Mastercard World Travel CardholdersYoung Musician from the “Born in Artsakh” Program, Arsen Safaryan, Performed at the Anniversary Concert of the “Artis Futura” Foundation with the Moscow “Russian Philharmonia” Symphony OrchestraNew Campaign Ahead of Savings Day: IDBank Think beyond today. Why save?Ucom General Director Ralph Yirikian Presented His Vision for Telecommunications in the Era of AI The Armenian UBPay system partners with iSend remittance global service Connected, Convenient, Converse: Andranik Grigoryan Presents Converse Bank’s Digital Transformation Journey at the BACEE Conference IDBank - Silver Sponsor of BACEE’s 50th Jubilee International Banking Conference With the support of IDBank and Idram, the “Symphonic Forest” project was launched Ucom Supports the Development of a Safe and Trusted Digital Environment in Armenia Young Musicians of the “Born in Artsakh” Program Bring the Voice of Artsakh to MoscowSuren Parsyan to Represent Armenia at “Sagarmanthan: The Great Oceans Dialogue 2025” International ForumPay at cafés and bars with Idram&IDBank and earn lots of idcoinsUnibank Launches Online Queue Booking SystemWith Unibank’s Sponsorship Armenia Hosts Open Rock Climbing Championship