Ереван, 04.Август.2025,
00
:
00
1 $ = 0 ֏, 1 = 0 ֏, 1 = 0 ֏
ВАЖНО


Ո՞ւր անհետացան լեգենդար ավտոբուսները, ի՞նչ է արտադրվում հիմա դրանց փոխարեն. «Փաստ»

ՀԱՆՐԱՀԱՅՏ ՄՈԼՈՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ

«Փաստ» օրաթերթը գրում է.

Կոպոտային КАвЗ ավտոբուսները՝ իրենց բնորոշ «քթային» ուրվագծով, խորհրդային և հետխորհրդային ճանապարհների անբաժանելի մասն էին կազմում։ ԳԱԶ բեռնատարների հիման վրա ստեղծված այդ անտեսք ու անշուք տրանսպորտային միջոցները տասնամյակներ շարունակ ուղևորներ են տեղափոխել քաղաքներում և հատկապես գյուղերում, ծառայել որպես դպրոցական և հերթափոխային ավտոբուսներ: Սակայն այսօր ճանապարհներին նրանց հանդիպելը հազվադեպ երևույթ է։ Ո՞ւր անհետացան այդ լեգենդար ավտոբուսները, և ինչո՞ւ դադարեց դրանց արտադրությունը։

Կուրգանի ավտոբուսային գործարանը (ԿԱվԶ) իր պատմությունը սկսել է 1958 թվականին, երբ սկսվել է ԳԱԶ-51 շասսիի վրա հիմնված ԿԱվԶ-651 կոպոտային ավտոբուսների արտադրությունը։ Այդ մեքենաները պարզ էին, հուսալի և իդեալական՝ խորհրդային տարածքում օգտագործման համար։

ԿԱվԶ ավտոբուսները դարձան իսկական աշխատանքային ձիեր. դրանք օգտագործվում էին կոլտնտեսությունների, ֆերմաների, ձեռնարկությունների աշխատակիցների, դպրոցականների տեղափոխության համար, դրանք նաև շտապօգնության և հուղարկավորության մեքենաներ էին: Կոպոտային դասավորությունը, չնայած խցիկի համեմատ իր ավելի փոքր տարողությանը, ապահովում էր վարորդի անվտանգությունը և առանձնացնում էր շարժիչը ուղևորային խցիկից՝ նվազեցնելով ներսում աղմուկի և հոտերի մակարդակը։ Հատկապես մեծ ժողովրդականություն էին վայելում վառ դեղին դպրոցական ավտոբուսները:

Հետաքրքիր է, որ 1980-ականներին հզորությունը մեծացնելու և համաշխարհային միտումներին համապատասխանելու համար ԿԱվԶ-ը փորձել է ստեղծել ոչ կոպոտային դասավորության ավտոբուս՝ ԿԱվԶ-3100 «Սիբիր» անվամբ ավտոբուսը։ Սակայն ԽՍՀՄ ավտոմոբիլային արդյունաբերության նախարարությունը արգելք է դրել արտադրության նման փոփոխության վրա՝ պնդելով շարունակել կոպոտով մոդելների արտադրությունը։ Պատճառը գործարանի մասնագիտացումն էր, բացի դա, կոպոտային ավտոբուսները մեծ պահանջարկ ունեին: ԽՍՀՄ փլուզումից և նախարարության հրահանգների չեղարկումից հետո էլ ԿԱվԶ-ն շարունակել է արտադրել կոպոտային ավտոբուսներ։ Նման պահպանողական դիզայնը անսպասելիորեն մրցունակություն է ցուցադրել 1990-ականների տնտեսական անկայունության պայմաններում, երբ էժան և հեշտ վերանորոգվող մեքենաները ոսկու արժեք ունեին։

Բայց, չնայած իրենց նախկին ժողովրդականությանը, 2000-ականների սկզբին կոպոտային ավտոբուսները սկսել են արագորեն անհետանալ: Դրա պատճառները բարդ են։ ԿԱվԶ-ի հիմքում ընկած էին ԳԱԶ–ի շասսին և շարժիչները, որոնք դժվար էին համապատասխանում ավելի ու ավելի խստացող բնապահպանական չափանիշներին։ Ավելին, 1990-ականների վերջին պահանջարկն էր կտրուկ նվազել։ Պետական տնտեսությունները, կոլեկտիվ տնտեսությունները և պետական ձեռնարկությունները, որոնք հիմնական սպառողներն էին, կա՛մ փակվել էին, կա՛մ անցել ավելի ժամանակակից կաբովերային մոդելների, որոնք առաջարկում էին ավելի մեծ տարողունակություն և հարմարավետություն։ ԿԱվԶ-ի արտադրությունը 1989 թվականի 20 հազար ավտոբուսից նվազել էր մինչև 769–ի՝ 1997 թվականին։ Դպրոցական ավտոբուսները, չնայած իրենց ժողովրդականությանը, նույնպես քննադատության առարկա էին։ Նրանց հնացած դիզայնը և հարմարավետության ցածր մակարդակը դժգոհություն էին առաջացնում: 2008 թվականին որոշում է կայացվել ամբողջությամբ հրաժարվել կոպոտային մոդելներից։ Գործարանն այդ տարիների ընթացքում արտադրել էր մոտ 450 հազար կոպոտային շարքի ավտոբուս, ինչը այն դարձրել է համաշխարհային ավտոբուսների արտադրության պատմության մեջ ամենատարածվածներից մեկը։

Ժամանակակից ԿԱվԶ-ն շարունակում է գոյություն ունենալ որպես ԳԱԶ խմբի մաս՝ արտադրելով այնպիսի կավովեր ավտոբուսներ, ինչպիսիք են ԿԱվԶ-4235-ը և ԿԱվԶ4238-ը, որոնք օգտագործվում են քաղաքային տրանսպորտում։ Գործարանը պահպանում է իր հեղինակությունը՝ որպես հուսալի սարքավորումների արտադրող, բայց արդեն բոլորովին այլ ձևաչափով։

ԿԱՄՈ ԽԱՉԻԿՅԱՆ

Մանրամասները՝ «Փաստ» օրաթերթի այսօրվա համարում

Участник движения «Тавуш во имя Родины» Гор Мелик-Саакян оправданПутин во второй раз за неделю провел переговоры с НетаньяхуСамолет экстренно вернулся в Мадрид после столкновения с птицей Америабанк присоединился к UATE, объявив о беспрецедентном сотрудничестве между финансовым и технологическим секторами В Армении 5206 пассажиров бесплатно прокатились на электропоездах ЮКЖДКогда приходит сентябрь: Idram&IDBankМИД Ирана отверг возможность прямых переговоров с СШАЦентр гидрометеорологии и мониторинга: В Армении ожидается жаркий август с небольшим количеством осадковОппозиционер: Азербайджан закрыл представительство Красного Креста – реакции никакойЗатишье перед бурей: что может означать очередной отпуск Пашиняна?После атаки дронов ВСУ загорелась ж/д станция в Волгоградской областиЦены на нефть снижаются после решения ОПЕК+ о наращивании добычиМомент пустоты: учёные открыли новое состояние человеческого сознанияСултан в лондонском гараже: как Сальвадор Дали снова удивил мирТрамп озвучил дату визита Уиткоффа в РоссиюДжулиана Григорян выступила на одной сцене с Андреа Бочелли и Пласидо ДомингоИз кадра — в студию: как нейросеть научилась менять свет на любом фотоЗаместитель мэра Еревана: Выделение 7 млн. долларов на концерт Лопес полностью оправданоУ Армении есть финансовые проблемы?Польша перенесёт элементы оборонной системы «Восточный щит» ближе к границам с Россией и БелоруссиейГраждане Армении и лица с двойным гражданством смогут в течение трёх месяцев водить с иностранными правамиНовый центр продаж и обслуживания Ucom открылся по адресу Маштоца 7/4 Иран подтверждает мирный характер своей ядерной программы: Интервью Эсмаила Багаи «Арменпресс»Управление репутацией в Армении: Шушан Арутюнян Министерство культуры Арцаха: Баку пытается «оправдать» снос памятника АйвазовскомуНовая премиальная бизнес-карта IDBank – Mastercard Business PreferredОмбудсмен РА и посол Германии обсудили вопросы защиты прав человекаЦены на медь упали из-за решения ТрампаАмериканский сенатор рассказал о переговорах Пашиняна с АлиевымУченые нашли первые свидетельства употребления ритуального психоактивного вещества 4000 лет назадМИД Азербайджана потребовал от ТАСС извиниться за использование названия Степанакерт«Этот человек полностью стремится установить монархические порядки»: «Паст»Примечательные показатели и индикаторы… состояния экономики: «Паст»Ucom и SunChild запускают образовательную программу «Умное наблюдение за птицами» с использованием инновационных технологийКакова ситуация на контрольно-пропускных пунктах армяно-грузинской границы? «Паст» Самвел Карапетян: от мецената до лидера «третьей силы»: «Паст»Россия и Китай проведут совместные военно-морские ученияСтипендиаты фонда «Музыка ради будущего» выступили на одной сцене с молодежным оркестром «Ереван»Sepah Pasdaran: Иран фактически берет под контроль так называемый «Зангезурский коридор»МККК сообщил родственникам удерживаемых в Баку армян о прекращении посещенийEsports World Cup: Левон Аронян вышел в четвертьфиналВозобновились поставки армянского коньяка на российский рынокЗахарова обвинила СБУ в намерении использовать противоречия между Москвой и БакуЗавершено расследование дела в отношении бывшего премьер-министра РА Овика АбрамянаВ Ереване подвергли приводу сторонников движения «Священная борьба»Армения и Россия договорились о соблюдении фитосанитарных требований при взаимных поставкахРальф Йирикян выступил с лекцией в инженерной летней школе Славянского университетаЗемлетрясение на Камчатке: Япония, Аляска и Гавайи объявили об угрозе цунамиСильнейшее с 1952 года zемлетрясение на КамчаткеАзербайджан налаживает серийное производство артиллерийских снарядов «советских» калибров для Украины