Ереван, 25.Ноябрь.2025,
00
:
00
ВАЖНО


Ժամանակակից հայ փոքրակտավ արձակի նշանակալի դեմքերը. «Փաստ»

ОБЩЕСТВО

«Փաստ» օրաթերթը գրում է.

Ներկայացնում ենք ուսուցչուհի Նոնա Թաթոյանի հոդվածը՝ պատրաստված Արթիկի թիվ 2 հիմնական դպրոցի 8-րդ «Գ» դասարանի աշակերտների հետ:

Ժամանակակից փոքրակտավ արձակի մասին խոսելիս կարող ենք շատ անուններ թվարկել, սակայն նրանց մեջ մենք առանձնացրել ենք Սուսաննա Հարությունյանին, Ալիս Հովհաննիսյանին և Հովհաննես Երանյանին, քանի որ, մեր կարծիքով, նրանք նոր խոսք ու մտածողություն են բերել հայ գրականություն: Նրանք պատկերել են իրականությունն առավել նոր ու առանցքային գծերով:

Այդպես, Ս. Հարությունյանի առաջին գիրքը իրականության արձագանքն է՝ բնության անկրկնելի պատկերներով: Ահա, օրինակ՝ Սևանա լճի սուրբ ավազանի պատկերը. «Հորիզոնի եզրին մութը շիկացավ, ինչպես դաժան ինքնախարազանում, դարձավ հզոր կրակ: Հարության տագնապից անհաս հորիզոնը մի պահ մակարդվեց Սևանա լճի սուրբ ավազանում, ապա կառչեց վիշապաձև լեռներից, իր հասունացած եզրից ողջ լույսը մղեց դեպի լիճը, կարմրավուն լույսը լուծվեց կոհակների սառը խշրտոցի մեջ. լիճը դարձավ մեղրագույն, և լճի կոնքի խոռոչից դուրս թռավ նռապատ արևը: Աստիճանաբար այն պայծառակերտվեց երկնքում, բեկվեց վիշապաձև լեռների կատարներին, և ճառագայթները բացվեցին, ինչպես ծաղկաթերթեր» [3, էջ 12]:

Եվ այդ չքնաղ պատկերների կողքին գրողը ներկայացրել է մարդկային հոգու իրական դրաման: Անդամահատված տղամարդ և կին: Տղամարդ, որը, տեսնելով կնոջ դավաճանությունը, գիտակցում է իր անզորությունն ու թևաթափ լինում. «Տղամարդը թուլացած թմփաց գետնին: Իսկ երբ ուշքի եկավ, քիչ մնաց ոռնար ցավից, ձեռքն արծարծվում էր ամենուր: Լեռը բռունցք արած ձեռք էր, արևը՝ մատները չռած ձեռք, փոքրիկ արտերը ձեռքի ափեր էին, որոնց վրա ցանկապատերը խզմզել էին կյանքի ու մահվան գծերը…» [3, էջ 16-17]: Բայց նա նույնիսկ պատրաստ է դրա հետ էլ համակերպվել, կնոջը բաց թողնել՝ գիտակցելով հանդերձ, որ առանց նրա իր գոյությունն ավելորդ է դառնալու: Իսկ ո՞րն է կնոջ ողբերգությունը: Կինը խղճում է ամուսնուն՝ հասկանալով, որ ընկածին իրավունք չուներ հարվածելու, բայց չէ՞ որ ինքն էլ կին է և ցանկանում է երջանիկ կյանքով ապրել: Գրողը ստեղծել է այնպիսի մի կերպար, որը բազում մտորումների տեղիք է տալիս: Ոմանք կարող են նրան մեղադրել իր դավաճանության համար, իսկ ոմանք՝ արդարացնել: Պատմվածքն ավարտվում է ուշագրավ մի դրվագով. տղամարդը, հեռանալով տանից, հանդիպում է մի վարպետի, որը խաչքար է սարքում իր իսկ գերեզմանի համար: Հանկարծ նրա գլխում մի միտք է ծագում՝ խաչվել: Կյանքից ու բախտից փախչելու միակ տարբերակը խաչվելն է, բայց նա դա էլ չի կարող անել, որովհետև մարդուն ափերից են խաչում. «-Տեր Աստված, - բողոքեց ողբաձայն,- …նույնիսկ խաչի չարժանացրիր…» [3, էջ 37]: Պատմվածքի վերնագիրն էլ՝ «Խաչելություն», կարելի է նաև այլ կերպ մեկնաբանել. դա կնոջ և տղամարդու հոգիների խաչելությունն է, որոնք ամուր կապերով կապված են, և ինչքան էլ փորձես քանդել, չի ստացվի:

Իր մյուս՝ «Երկրաշարժ» վերնագրով պատմվածքում, Սուսաննա Հարությունյանն անդրադարձել է հայության համար մի շատ ցավոտ թեմայի՝ երկրաշարժին: Նա ցույց է տալիս մարդկանց՝ կյանքի նկատմամբ ընդգծված սերը, որն ահագնանում է մահվան հարևանությամբ, արհավիրքը ներկայացվում է կինոնկար հիշեցնող դրվագային հատվածներով: Երկրաշարժն իր հետ բերեց ավերածություններ, մարդկային կորուստներ ու բազում չիրականացած երազանքներ ու նպատակներ: Պատմվածքի հերոսը տեսել է այդ ողբերգությունը, ապրել յուրաքանչյուրի ցավը և հիմա, տանը նստած, չի կարողանում հանգիստ գտնել: Ամեն հասարակ բանից զայրանում է կնոջ վրա, չի կարողանում քնել այդ զարհուրելի պատկերներից. «Ուրիշ էլ ի՞նչ պիտի պատահեր,- զարմացավ նա,- այնտեղ ամեն ինչ այնպիսի վայրենի դաժանությամբ էր ավերված, ինչպես Մարիամի սիրտը, երբ խաչի վրա տեսավ իր որդուն: Այնտեղ դիերն այնքան շատ էին, որ մահը թվում էր կյանքի շքեղ տարատեսակ: Բայց սարսափելին դա չէր, սարսափելին դագաղների լեռն էր… Մարդիկ գալիս էին, իրենց հարազատների չափերով ջոկջկում, գտնում, տանում էին պետք եղած դագաղը» [3, էջ 40]: Նա տեսել է որդեկորույս մայրերի, որոնք սառնասրտորեն դագաղ են փնտրել զավակների համար, «պանելների» տակ թաղված փոքրիկ երեխաների մարմնի կտորտանքներ: Ուսուցիչը, փլատակների տակից հանելով աշակերտների դիերը, շարել է կողք կողքի, ինչպես մեսրոպյան տառերը և աղոթք արել: Եվ այս ամենից հետո լսելի է դառնում հերոսի նախատինքի խոսքը՝ ուղղված Աստծուն. «Աստված իմ, ինչպե՞ս կարելի է խաչել այսքան հոգիներ միանգամից: Մի՞թե քո ձեռքերը չեն հոգնում» [3, էջ 43]: Այնինչ կյանքը շարունակվում է և հարկավոր է ապրել:

Ժամանակակից հայ արձակի ականավոր դեմքերից է նաև Ա. Հովհաննիսյանը: «Ալիս Հովհաննիսյանի ողջ ստեղծագործությունը վերջին երկու տասնամյակներում մեր ապրած կյանքի հոգևոր տարածքն է՝ իր գլխավոր մոտիվով՝ պայմանականություններից ազատագրված մարդն ու ազգը, երկրորդական մոտիվներով՝ կենցաղ, դպրոց, միջավայր…, մի խոսքով մարդուն տրված միակ կյանք՝ իր տարբեր կատարումներով: Ալիսը հետամուտ է իրարից այնքան տարբեր թվացող իրողությունների համադրության և աշխարհն ընկալում է իր բոլոր չափումներով միաժամանակ, զարմանալի ամբողջականությամբ, իր բոլոր ձայներով»,-գրել է գրականագետ Ա. Հակոբյանը [2,137]:

Իր ողբերգականությամբ առանձնանում է «Եսթեր» պատմվածքը: Ամուսինները չունեն տարրական ապահովություն, բայց ականակիր մթության մեջ երեխան դառնում է կարճատև ուրախություն բերող սփոփանք: Հեղինակի գրելաոճն ու գաղափարաբանությունն առանձնահատուկ են:

Արդի հայ արձակի կորագիծը քննելիս պետք է առանձնացնենք Հովհաննես Երանյանին: Նա բազմաժանր գրող է. գրել է պատմվածքներ, վիպակներ, վեպեր, դրամատիկական երկեր: Արձակի ժանրերով գրած նրա ստեղծագործությունները, հատկապես Արցախյան պատերազմի ինքնատիպ արծարծումներով, յուրովի առանձնանում են արդի հայ գրականության մեջ: Նրա ստեղծագործությունը թե՛ թեմատիկ, թե՛ կառուցվածքային առումով հարստացրել է արդի հայ գրականության նկարագիրը: Ընդհանուր առմամբ, ժամանակակից հայ արձակի կայացման գործում ևս Հովհաննես Երանյանի ավանդը նկատելի է:

Ահա, օրինակ, նրա «Խաբուսիկ օր» պատմվածքը: Ազգայինից օտարանալու և նահանջելու ցավոտ խնդիրը տեսանելի է այս պատմվածքում: Գրողը, փաստորեն, պատմվածքում անդրադարձել է հայի տեսակի կազմաքանդման մի այնպիսի տարբերակի բացահայտմանը, որն այս դեպքում Արցախյան պատերազմի հետևանք էր հանդիսանում: Նման դրվագներ շատ են եղել մեր անցյալում, երբ տասնյակ հազարավոր երեխաներ են քրդացվել ու թրքացվել հայության Մեծ եղեռնին նախորդած ու հաջորդած, ինչպես նաև հենց եղեռնի օրերին: Շահնուրյան ահազանգող նահանջը ակնառու է այստեղ:

Այսպիսով՝ ժամանակակից գրականությունն առանձնանում է իր ասելիքի էանյութով, նորությամբ և արժանի է խորը ուսումնասիրության:

Մանրամասները՝ «Փաստ» օրաթերթի այսօրվա համարում

Сын Микаэла Арутюняна утверждает, что он вообще не общался с Навальным, а остальных даже не знает: «Паст»«Его пример ценен»: заслуженный строитель России о смерти Симоняна Кто на самом деле наносит вред государству? «Паст»Кэшбэк - это мошенничество. Получается: хотят, чтобы люди молчали, а сами они ели и не насытились: «Паст»IDBank — Пионер цифрового банкинга и инноваций в АрменииТупик одностороннего мира: когда Армения говорит о будущем, а Азербайджан формирует поколение, полное ненависти: «Паст»Мишель Пфайффер говорит, что стала жить «более осмысленно» после того, как стала бабушкойРаботы Гийома Туманяна покажут на Неделе искусств в ЛюксембургеUcom поддержал проведение ежегодного конкурса по кибербезопасности «Capture the Flag 2025» Боксер Ванес Мартиросян скончался после продолжительной болезниABC News: США планируют провести отдельную встречу с российской стороной по УкраинеВ Украине рассказали о двух проектах документов, переданных США, и ультиматуме ВашингтонаЗои Салдана раскрыла важное «обещание», которое она дала вместе с мужем Марко Перего и которое влияет на все аспекты их жизниИзраиль впервые с лета нанёс удар по Бейруту: утверждается, что погиб высокопоставленный член «Хезболлы»Заявление: Украина и США подготовили обновлённый документ по мируКакие аудиозаписи и документы собирается опубликовать бывший министр обороны? «Паст»Какие доходы не будут подлежать декларированию? Предлагаются новые изменения: «Паст»Почему власти «паникуют»? «Паст»Очередной митинг: чем недовольны сотрудники государственных структур? «Паст»Ким Кардашьян тайно выкупила библию покойного отца за $80,276Токаев: Армения является надежным партнером для КазахстанаФинансово грамотные вместе с Idram и IDBank: очередная остановка – лагерь НаириКитайский робот установил мировой рекорд, пройдя без остановки более 100 кмГенрих Мхитарян уже приступил к индивидуальным тренировкамАрмянские хореографические ансамбли из Владимирской области заняли призовые места на фестивале в МосквеGuardian: из Британии могут уехать до 50 тыс. медсестер из-за миграционных мер«По-нашему»: Армения заслуживает руководителя, который не оторван от реальности и связан со своим народомВ Казахстане обсуждают восстановление авиасообщения с АрмениейМинистр: Астана может открыть новый торговый маршрут в Турцию через АрмениюIdram получила разрешение на создание и эксплуатацию армянской платёжно-расчётной QR системы IdramNetUcom завершил построение сети 5G во всех городах Армении А что было бы, если бы он просто сделал антивластные призывы в банке? «Паст»Власти даже не скрывают, что ЭСА и Церковь интересуют их исключительно в рамках предвыборной «логики»: «Паст»От «успеха» к поражению: как «казахстанский транзит» разрушил нарративы власти? «Паст»В Лувре после дерзкого ограбления к концу 2026 года установят 100 внешних камер видеонаблюденияIDBank получил разрешение на открытие представительства в Соединённых ШтатахКонкурс RoboTon 2025 прошёл при спонсорстве IdramАрмия Израиля призвала эвакуироваться жителей двух деревень на юге ЛиванаЮрий Киракосян стал призером чемпионата России по каратеСамвел Карапетян из изолятора СНБ: Через несколько месяцев мы будем праздновать победу справедливостиФинская «дочка» «Лукойла» закроет все свои АЗС в странеВодители грузовиков из РА ожидают восстановления 180-дневного срока пребывания в РоссииГарвард проведёт расследование связей экс-министра финансов США с Джеффри ЭпштейномПосол Армении в США обсудил возможное расширение сотрудничества между армянским и американским бизнесамиЦИК: Пересчет голосов в Вагаршапате не отразился на результатах голосованияБернар Арно в Шанхае: глава LVMH покупает китайские бренды, пока иностранные люксовые марки теряют спросТрамп пригласил на ужин в честь принца Саудовской Аравии Криштиану Роналду и Илона МаскаПольша задействовала авиацию в связи с ударами России по территории УкраиныПодведены итоги 20-й ежегодной Международной олимпиады по микроэлектроникеКарты VISA DIGITAL Юнибанка стали бесплатными