Երևան, 25.Նոյեմբեր.2025,
00
:
00
ՀՐԱՏԱՊ


Ժամանակակից հայ փոքրակտավ արձակի նշանակալի դեմքերը. «Փաստ»

ՀԱՍԱՐԱԿՈՒԹՅՈՒՆ

«Փաստ» օրաթերթը գրում է.

Ներկայացնում ենք ուսուցչուհի Նոնա Թաթոյանի հոդվածը՝ պատրաստված Արթիկի թիվ 2 հիմնական դպրոցի 8-րդ «Գ» դասարանի աշակերտների հետ:

Ժամանակակից փոքրակտավ արձակի մասին խոսելիս կարող ենք շատ անուններ թվարկել, սակայն նրանց մեջ մենք առանձնացրել ենք Սուսաննա Հարությունյանին, Ալիս Հովհաննիսյանին և Հովհաննես Երանյանին, քանի որ, մեր կարծիքով, նրանք նոր խոսք ու մտածողություն են բերել հայ գրականություն: Նրանք պատկերել են իրականությունն առավել նոր ու առանցքային գծերով:

Այդպես, Ս. Հարությունյանի առաջին գիրքը իրականության արձագանքն է՝ բնության անկրկնելի պատկերներով: Ահա, օրինակ՝ Սևանա լճի սուրբ ավազանի պատկերը. «Հորիզոնի եզրին մութը շիկացավ, ինչպես դաժան ինքնախարազանում, դարձավ հզոր կրակ: Հարության տագնապից անհաս հորիզոնը մի պահ մակարդվեց Սևանա լճի սուրբ ավազանում, ապա կառչեց վիշապաձև լեռներից, իր հասունացած եզրից ողջ լույսը մղեց դեպի լիճը, կարմրավուն լույսը լուծվեց կոհակների սառը խշրտոցի մեջ. լիճը դարձավ մեղրագույն, և լճի կոնքի խոռոչից դուրս թռավ նռապատ արևը: Աստիճանաբար այն պայծառակերտվեց երկնքում, բեկվեց վիշապաձև լեռների կատարներին, և ճառագայթները բացվեցին, ինչպես ծաղկաթերթեր» [3, էջ 12]:

Եվ այդ չքնաղ պատկերների կողքին գրողը ներկայացրել է մարդկային հոգու իրական դրաման: Անդամահատված տղամարդ և կին: Տղամարդ, որը, տեսնելով կնոջ դավաճանությունը, գիտակցում է իր անզորությունն ու թևաթափ լինում. «Տղամարդը թուլացած թմփաց գետնին: Իսկ երբ ուշքի եկավ, քիչ մնաց ոռնար ցավից, ձեռքն արծարծվում էր ամենուր: Լեռը բռունցք արած ձեռք էր, արևը՝ մատները չռած ձեռք, փոքրիկ արտերը ձեռքի ափեր էին, որոնց վրա ցանկապատերը խզմզել էին կյանքի ու մահվան գծերը…» [3, էջ 16-17]: Բայց նա նույնիսկ պատրաստ է դրա հետ էլ համակերպվել, կնոջը բաց թողնել՝ գիտակցելով հանդերձ, որ առանց նրա իր գոյությունն ավելորդ է դառնալու: Իսկ ո՞րն է կնոջ ողբերգությունը: Կինը խղճում է ամուսնուն՝ հասկանալով, որ ընկածին իրավունք չուներ հարվածելու, բայց չէ՞ որ ինքն էլ կին է և ցանկանում է երջանիկ կյանքով ապրել: Գրողը ստեղծել է այնպիսի մի կերպար, որը բազում մտորումների տեղիք է տալիս: Ոմանք կարող են նրան մեղադրել իր դավաճանության համար, իսկ ոմանք՝ արդարացնել: Պատմվածքն ավարտվում է ուշագրավ մի դրվագով. տղամարդը, հեռանալով տանից, հանդիպում է մի վարպետի, որը խաչքար է սարքում իր իսկ գերեզմանի համար: Հանկարծ նրա գլխում մի միտք է ծագում՝ խաչվել: Կյանքից ու բախտից փախչելու միակ տարբերակը խաչվելն է, բայց նա դա էլ չի կարող անել, որովհետև մարդուն ափերից են խաչում. «-Տեր Աստված, - բողոքեց ողբաձայն,- …նույնիսկ խաչի չարժանացրիր…» [3, էջ 37]: Պատմվածքի վերնագիրն էլ՝ «Խաչելություն», կարելի է նաև այլ կերպ մեկնաբանել. դա կնոջ և տղամարդու հոգիների խաչելությունն է, որոնք ամուր կապերով կապված են, և ինչքան էլ փորձես քանդել, չի ստացվի:

Իր մյուս՝ «Երկրաշարժ» վերնագրով պատմվածքում, Սուսաննա Հարությունյանն անդրադարձել է հայության համար մի շատ ցավոտ թեմայի՝ երկրաշարժին: Նա ցույց է տալիս մարդկանց՝ կյանքի նկատմամբ ընդգծված սերը, որն ահագնանում է մահվան հարևանությամբ, արհավիրքը ներկայացվում է կինոնկար հիշեցնող դրվագային հատվածներով: Երկրաշարժն իր հետ բերեց ավերածություններ, մարդկային կորուստներ ու բազում չիրականացած երազանքներ ու նպատակներ: Պատմվածքի հերոսը տեսել է այդ ողբերգությունը, ապրել յուրաքանչյուրի ցավը և հիմա, տանը նստած, չի կարողանում հանգիստ գտնել: Ամեն հասարակ բանից զայրանում է կնոջ վրա, չի կարողանում քնել այդ զարհուրելի պատկերներից. «Ուրիշ էլ ի՞նչ պիտի պատահեր,- զարմացավ նա,- այնտեղ ամեն ինչ այնպիսի վայրենի դաժանությամբ էր ավերված, ինչպես Մարիամի սիրտը, երբ խաչի վրա տեսավ իր որդուն: Այնտեղ դիերն այնքան շատ էին, որ մահը թվում էր կյանքի շքեղ տարատեսակ: Բայց սարսափելին դա չէր, սարսափելին դագաղների լեռն էր… Մարդիկ գալիս էին, իրենց հարազատների չափերով ջոկջկում, գտնում, տանում էին պետք եղած դագաղը» [3, էջ 40]: Նա տեսել է որդեկորույս մայրերի, որոնք սառնասրտորեն դագաղ են փնտրել զավակների համար, «պանելների» տակ թաղված փոքրիկ երեխաների մարմնի կտորտանքներ: Ուսուցիչը, փլատակների տակից հանելով աշակերտների դիերը, շարել է կողք կողքի, ինչպես մեսրոպյան տառերը և աղոթք արել: Եվ այս ամենից հետո լսելի է դառնում հերոսի նախատինքի խոսքը՝ ուղղված Աստծուն. «Աստված իմ, ինչպե՞ս կարելի է խաչել այսքան հոգիներ միանգամից: Մի՞թե քո ձեռքերը չեն հոգնում» [3, էջ 43]: Այնինչ կյանքը շարունակվում է և հարկավոր է ապրել:

Ժամանակակից հայ արձակի ականավոր դեմքերից է նաև Ա. Հովհաննիսյանը: «Ալիս Հովհաննիսյանի ողջ ստեղծագործությունը վերջին երկու տասնամյակներում մեր ապրած կյանքի հոգևոր տարածքն է՝ իր գլխավոր մոտիվով՝ պայմանականություններից ազատագրված մարդն ու ազգը, երկրորդական մոտիվներով՝ կենցաղ, դպրոց, միջավայր…, մի խոսքով մարդուն տրված միակ կյանք՝ իր տարբեր կատարումներով: Ալիսը հետամուտ է իրարից այնքան տարբեր թվացող իրողությունների համադրության և աշխարհն ընկալում է իր բոլոր չափումներով միաժամանակ, զարմանալի ամբողջականությամբ, իր բոլոր ձայներով»,-գրել է գրականագետ Ա. Հակոբյանը [2,137]:

Իր ողբերգականությամբ առանձնանում է «Եսթեր» պատմվածքը: Ամուսինները չունեն տարրական ապահովություն, բայց ականակիր մթության մեջ երեխան դառնում է կարճատև ուրախություն բերող սփոփանք: Հեղինակի գրելաոճն ու գաղափարաբանությունն առանձնահատուկ են:

Արդի հայ արձակի կորագիծը քննելիս պետք է առանձնացնենք Հովհաննես Երանյանին: Նա բազմաժանր գրող է. գրել է պատմվածքներ, վիպակներ, վեպեր, դրամատիկական երկեր: Արձակի ժանրերով գրած նրա ստեղծագործությունները, հատկապես Արցախյան պատերազմի ինքնատիպ արծարծումներով, յուրովի առանձնանում են արդի հայ գրականության մեջ: Նրա ստեղծագործությունը թե՛ թեմատիկ, թե՛ կառուցվածքային առումով հարստացրել է արդի հայ գրականության նկարագիրը: Ընդհանուր առմամբ, ժամանակակից հայ արձակի կայացման գործում ևս Հովհաննես Երանյանի ավանդը նկատելի է:

Ահա, օրինակ, նրա «Խաբուսիկ օր» պատմվածքը: Ազգայինից օտարանալու և նահանջելու ցավոտ խնդիրը տեսանելի է այս պատմվածքում: Գրողը, փաստորեն, պատմվածքում անդրադարձել է հայի տեսակի կազմաքանդման մի այնպիսի տարբերակի բացահայտմանը, որն այս դեպքում Արցախյան պատերազմի հետևանք էր հանդիսանում: Նման դրվագներ շատ են եղել մեր անցյալում, երբ տասնյակ հազարավոր երեխաներ են քրդացվել ու թրքացվել հայության Մեծ եղեռնին նախորդած ու հաջորդած, ինչպես նաև հենց եղեռնի օրերին: Շահնուրյան ահազանգող նահանջը ակնառու է այստեղ:

Այսպիսով՝ ժամանակակից գրականությունն առանձնանում է իր ասելիքի էանյութով, նորությամբ և արժանի է խորը ուսումնասիրության:

Մանրամասները՝ «Փաստ» օրաթերթի այսօրվա համարում

Տերևների այրման հետևանքով առաջացած ծուխը կարող է սրացնել բրոնխային ասթման, քրոնիկ բրոնխիտը, սրտային և ալերգիկ հիվանդությունները. ԱՆ Մասիսի ոստիկանները Հովտաշատ գյուղի տներից մեկում զենք-զինամթերք են հայտնաբերել Տեղի է ունեցել ՀՅԴ Դավթաշենի «Հրայր Մարուխյան» կոմիտեության գրասենյակի բացումըՍամվել Կարապետյանը իր գրպանից ՀԷՑ-ի աշխատակիցներին վճարել է 11 մլրդ հավելյալ աշխատավարձ. Նարեկ ԿարապետյանԿայացավ Դերենիկ Գաբրիելյանի «Իմ կյանքի ռինգը» գրքի շնորհանդեսը Դոլարն ու եվրոն էժանացել են Ինչ է ակնկալում Ռուսաստանն ԱՄՆ-ից․ Լավրով «Նոան» մեկնել է Շոտլանդիա (ֆոտո) Արցախում պայթյունի հետ առնչվող ողջ եղելությունը պատերազմական գործողությունների հետ ուղիղ առնչություն ուներ․ Աբրահամյան Հրշեջ-փրկարարները կանխել են հրդեհի տարածումը դեպի մոտակա տներ ԵՄ-ում սառեցված ռուսական ակտիվները տնօրինելու իրավունքը պատկանում է Եվրոպային. Մակրոն Վիճաբանություն՝ Ղեւոնդ Ալիշանի անվան դպրոցում, 13-ամյա տղա է տեղափոխվել հիվանդանոց Գեղարքունիքի հրդեհները բնակավայրերին մո՞տ են, ի՞նչ վտանգներ կան Ավարտվել է 7,9 մլն ռուբլին մաքսանենգությամբ տեղափոխելու քրեական վարույթի նախաքննությունը Գերմանիայի առաջին ուղղահայաց լողացող արևային էլեկտրակայանն է շահագործման հանձնվել Բոլորին պետք է պատմել, որ Նիկոլը տիպիկ բռնապետ է. Ավետիք Չալաբյան«Զանգեզուրի միջանցքը» Թուրքիայի համար ռազմավարական երազանքն է. թուրք նախարար Կենսաթոշակները 50 տոկոսով բարձրացնել միանգամայն հնարավո´ր է. Մենուա ՍողոմոնյանԱրցախի «Մենք ենք մեր սարեր» հուշարձանը վшնդալիզմի է ենթարկվել Հրդեհ Արշակունյաց պողոտայում․ մանրամասներ Ամիօ բանկը թողարկել է 2025 թվականի պարտատոմսերի երրորդ տրանշըՀայաստանը չի մասնակցի ՀԱՊԿ գագաթնաժողովին Եկեղեցու դեմ Փաշինյանի արշավը մտնում է վճռական փուլ Ո՞ր լույսերն են թրենդային 2026 թվականին«ԶՊՄԿ» - ի կայուն զարգացման հաշվետվությունն անցել է երրորդ կողմի անկախ հավաստիացումՊոպուլիզմ՝ երկրի մարտունակության հաշվին «Հայաքվեի» «Կենտրոն» գրասենյակը հրավիրում է մասնակցելու «Երիտասարդ բանավիճողների ակումբ»-ինՄեր կենսաթոշակառուների համար շուտով գների նոր բարձրացում է լինելու. Հրայր Կամենդատյան«Սպառողների հաշվիչների ցուցմունքները» հասանելի են․ Մեսրոպ Մեսրոպյանը սխալ տեղեկություն է հաղորդել Վտանգավոր մանրէ «NAN» մանկական կաթնախառնուրդումՎարչապետի կողմից որեւէ անձի որևէ գործողություն «փողերի լվացում» որակելը իրավապահներին ուղղված հրահանգավորում է. Մելոյան Նրա օրինակը արժեքավոր է. Ռուսաստանի վաստակավոր շինարար Աբրահամ Հովեյանը՝ Նիկիտա Սիմոնյանի մահվան մասին Մինչև երեկո գազ չի լինելու «Միասին» շարժումը ողջունում է Գագիկ Ծառուկյանի նախաձեռնած «Առաջարկ Հայաստանին» ծրագիրըԴարավոր ավանդույթներ՝ միայն ներքին սպառման համար. «Փաստ»ՊԱՏՄՈՒԹՅԱՆ ԱՅՍ ՕՐԸ (25 ՆՈՅԵՄԲԵՐԻ).Տեղի է ունեցել Հաղթանակի կամրջի պաշտոնական բացումը. «Փաստ»Ճշմարիտ փրկությունը, ճշմարիտ մարդը, ճշմարիտ հայրենիքը սկսվում են ներսից. «Փաստ»Ո՞րն է գաղտնիքը․ Փաշինյանը կբարձրացնի հոսանքի գինը ընտրություններից հետո, Սամվելը՝ ՈՉ Էրդողան. Թրամփի խաղաղության ծրագիրը կաշխատի, բայց կա մի պայմանՓաշինյանը մարդկանց վարկաբեկելու լավ մասնագետ է, բայց դրույթների մեջ չի խորանում, սա նրա թույլ կողմն է. Նարեկ Կարապետյան Հարյուրավոր կամավորներ բարձրացել են Հատիսի գագաթ՝ մասնակցելու Հիսուսի արձանի շինարարությանը Իրավական ահաբեկչություն. ինչո՞ւ են խլում էլեկտրական ցանցերը. «Փաստ»IDBank-ը՝ թվային բանկինգի ու նորարարության առաջամարտիկ ՀայաստանումՄայրը սպանել է երեք օրական երեխային՝ նրան նետելով ջուրը«Հումանիտար օգնություն»՝ Ալիևից Փաշինյանին Կատարակտը թոշակառուների հիվանդությունն է. Հրայր Կամենդատյան7 տարի ասեղը մնացել է փորի մեջ, բժիշկներն օտար մարմին են մոռացել կնոջ մարմնում․ (լուսանկարներ)Տարածաշրջանի «թվային զավթման» ամերիկյան ծրագրերը. «Փաստ»Օդի ջերմաստիճանն աստիճանաբար կնվազի «Վերջին զրույցի ժամանակ ասաց՝ մա՛մ, Հայկիս լավ կնայես. չհասկացա, որ դրանք հրաժեշտի խոսքեր են». կապավոր Հրաչյա Արզումանյանն անմահացել է հոկտեմբերի 28-ին Շեխերում. «Փաստ»