Ереван, 11.Ноябрь.2025,
00
:
00
ВАЖНО


Ղազախստանը ստիպված կլինի նավթ մատակարարել ՌԴ տարածքով՝ շրջանցելով նախկին խոչընդոտները

ЭКОНОМИКА

Դարձի՛ր gg-ի գործընկերը և վաստակիր մինչև 1.000.000 դրամ   
Անցիր ԱՅՍ հղումով և լրացրու օնլայն հայտը՝ https://bit.ly/ggPartner_past-am

Ղազախստանի ղեկավարությունը վերջին մեկ տարում բազմիցս հանդես է եկել նավթի մատակարարման այլընտրանքային ուղիներ գտնելու օգտին։ Դա պայմանավորված է աշխարհաքաղաքական իրավիճակով, ինչպես նաեւ Կասպից խողովակաշարի կոնսորցիումի (CPC) շուրջ առկա խնդիրներով, որոնց միջոցով այժմ արտահանվում է հանրապետության գրեթե ողջ արտահանվող նավթը։ Սակայն մատակարարման նոր ուղիներ ապահովելու համար կպահանջվեն երկար տարիներ եւ միլիարդավոր դոլարներ, գրում է «Известия»-ն։

«CPC-ի հետ կապված խնդիրները սկսվել են 2022 թվականին: Մարտին Նովոռոսիյսկ նավահանգստում փոթորկի պատճառով վնասվել են նավամատույցները, ինչի պատճառով նավթի առաքումը որոշ ժամանակով կանգ է առել։ Հունիսին նույն նավահանգստի ջրային տարածքը Հայրենական մեծ պատերազմի ժամանակների ռումբերից եւ ականներից մաքրելու խնդիր է առաջացել։ Մեկ ամիս անց նավթի փոխադրումը խողովակաշարով կրկին դադարեցվել է Նովոռոսիյսկի Պրիմորսկի շրջանային դատարանի որոշման պատճառով, որը պահանջում էր վերացնել «Ռոստրանսնադզոր»-ի կողմից հայտնաբերված խախտումները։

Ղազախստանն այս իրադարձություններին արձագանքել է արտահանման այլընտրանքային ուղիներ փնտրելու մտադրությամբ։ Հուլիսին Կասիմ-Ժոմարտ Տոկաեւը հանձնարարել է մտածել Ադրբեջանի նավահանգիստներով Անդրկասպյան երթուղու իրականացման մասին, ինչպես նաեւ ավելացնել խողովակաշարերի թողունակությունը, որոնք ձգվում են երկրի արեւմուտքից արեւելք, մինչեւ Չինաստանի սահման:

Աշնանը Ղազախստանի էներգետիկայի նախարար Բոլատ Ակչուլակովը նաեւ առաջարկել է դիվերսիֆիկացնել երկրից սեւ ոսկու մատակարարումը, թեեւ նա դա կապել է արտադրության ընդհանուր աճի հետ՝ մոտ 20 միլիոն տոննայով տարեկան մոտակա մի քանի տարիներին: Նրա խոսքով, Ղազախստանը կցանկանար պահպանել CPC-ն եւ նոր երթուղիներ օգտագործել լրացուցիչ ծավալների համար։

Հոկտեմբերին հայտնի է դարձել արտահանման այլընտրանքային ուղիներով մատակարարումների աճի մասին։ Այսպիսով, Tengizchevroil-ը երկաթուղով մոտ հազար տոննա նավթ է առաքել Ֆինլանդիա։ Իսկ Total E&P Dunga-ն հայտարարեց Բաքու մոտ 200 000 տոննա նավթ մատակարարելու մտադրության մասին՝ դրանով լցնելով Բաքու-Թբիլիսի-Ջեյհան (ԲԹՋ) նավթատարը։ Խոսքը բոլոր դեպքերում փոքր ծավալների մասին է եղել՝ չգերազանցելով Ղազախստանի արտահանման ընդհանուր ծավալի 1%-ը։

Բացի CPC-ում առկա խնդիրներից, իրավիճակը սրել են աշխարհաքաղաքական գործոնները, որոնցից հիմնականը պատժամիջոցներն են ։ ԵՄ-ն սահմանել է ռուսական նավթի գների վերին շեմ, եւ սահմանափակումները ազդել են նաեւ այլ երկրների ածխաջրածինների հետ խառնուրդների վրա:

Տարեվերջին մոտ Ռուսաստանը արգելել է իր նավթի վաճառքը պատժամիջոցների ռեժիմ սահմանած երկրներին, բացառությամբ նախագահի կողմից տրված հատուկ թույլտվությունների։ Այս ամենն էլ ավելի է սրել արտասահմանյան հումքի՝ ռուսական խողովակով եվրոպական երկրներ մատակարարելու հարցը։

Ինչպե՞ս է Ղազախստանը նախատեսում շրջանցել CPC-ն։ Ընդհանուր առմամբ, չորս ճանապարհ կա՝ ավելացնել երկաթուղով Ռուսաստանով մատակարարումները, նավթ տեղափոխել Ադրբեջան եւ հետագայում ԲԹՋ եւ Բաքու-Սուփսա խողովակաշարերով, ավելի շատ առաքել դեպի արեւելք Չինաստան եւ հարավ՝ Իրան: Առաջին տարբերակը գործնականում բացառում է իսկապես մեծ ծավալները՝ կարելի է խոսել տարեկան առավելագույնը մի քանի հարյուր հազար տոննայի մասին։

Անդրկասպյան ճանապարհ

Ադրբեջանի տարածքով մատակարարումների գաղափարի ուժն այն է, որ այն մեծ ներդրումներ չի պահանջում նավթատարների կառուցման համար։ Ադրբեջանական խողովակներն իրենք քրոնիկ թերբեռնված են։

Այսպես, տարեկան 50 մլն տոննա թողունակությամբ ԲԹՋ նավթամուղը 2021 թվականին Թուրքիային եւ եվրոպական երկրներին մատակարարել է 26 մլն տոննա։ Իր հերթին, Բաքու-Սուփսան իր տրամադրության տակ ունեցել է «լրացուցիչ» 3 մլն տոննա, որոնք միասին կարող էին փոխհատուցել CPC-ի միջոցով արտահանման մոտ կեսը։

Անդրկասպյան նավթային երթուղին քննարկվել է դեռ 2000-ականներին։ Սակայն ղազախական նավթ մշակող ընկերությունները եկել են այն եզրակացության, որ այս ուղղությունն առանձնապես հեռանկարային չէ՝ ավելի լավ է աշխատել Ռուսաստանի տարածքով։ Նախագիծը ձախողվել է նաեւ այն պատճառով, որ Ադրբեջանը չի ցանկացել խառնել իր Azeri Light նավթը, որն ավելի թանկ է, քան բորսայական Brent ապրանքանիշը, ավելի ծանր (եւ էժան) ղազախական նավթի հետ:

Կա նաեւ մեկ այլ խնդիր։ Վերջին մի քանի տարիների ընթացքում Ղազախստանում խոշոր լցանավերի թիվը կրկնակի կրճատվել է։ «Ղազմորտրանսֆլոտ»-ը վաճառել է իր վեց նավերից երեքը: Բացի այդ, նավթը դեռ պետք է հասցնել Ակտաու նավահանգիստ, ինչը լրացուցիչ կապիտալ ներդրումներ է պահանջում։ Միեւնույն ժամանակ, անհավանական դժվար է անմիջապես դաշտերից մատակարարումը։ Կասպից ծովը գնալով ծանծաղանում է, եւ, օրինակ, Քաշագանից բեռնափոխադրումների համար անհրաժեշտ է չափազանց թանկ (մինչեւ մի քանի միլիարդ դոլար) եւ երկարաժամկետ խորնընդերքային աշխատանքներ իրականացնել։

Վերջապես, լցանավերն ունեն ցածր եկամտաբերություն, որը չափվում է տասնամյակներով, եւ քչերն են ցանկանում ներդրումներ կատարել նավերի կառուցման մեջ, որոնք կարող են նավարկել միայն ներքին Կասպից ծովով (ռուսական գետային համակարգի սահմանափակումները թույլ չեն տալիս մուտք գործել համաշխարհային օվկիանոս):

Ինչ վերաբերում է Կասպից ծովի հատակի երկայնքով նավթամուղի կառուցմանը, ապա դա դժվար թե հնարավոր լինի, թեկուզ միայն այս ջրամբարի չկարգավորված կարգավիճակի պատճառով (էլ չասած Nabucco նախագծի փլուզման պատճառ դարձած ծախսերի մասին):

Գոհ Չինաստան

Այս պահին ղազախական նավթի մատակարարման հնարավորություն կա Աթասու - Ալաշանկոու (Ղազախստան - Չինաստան) երթուղով։ Այժմ այս խողովակաշարը կիսով չափ (մոտ 10 մլն տոննա) լցված է ռուսական նավթով, մնացած հզորությունը չի օգտագործվում։ Դա պայմանավորված է նրանով, որ արտասահմանյան ընկերությունները, որոնք տիրապետում են Ղազախստանի հանքերին, ունեն իրենց նավթավերամշակման գործարանները Եվրոպայում, որտեղ ուղարկվում է նրանց արտադրանքի մեծ մասը: Կասկածներ կան, որ նրանք պատրաստ են իրենց հումքը զգալի քանակությամբ վաճառել Չինաստանին։

Երկրորդ դժվարությունը չինական աշխարհագրության մեջ է՝ ՉԺՀ-ի արեւմտյան շրջանները, որոնց հետ սահմանակից է Ղազախստանը, ունեն իրենց նավթի արդյունահանումը: Արեւելյան եւ կենտրոնական շրջանները, որտեղ գտնվում են արդյունաբերության եւ վերջնական սպառողների առյուծի բաժինը, բավականին գոհ են ծովով նավթի գնումներից։

Բացի այդ, Չինաստանն ակտիվորեն մեծացնում է Ռուսաստանից նավթի գնումները, հատկապես այն պատճառով, որ Ռուսաստանի Դաշնությունը լուրջ զեղչեր է տրամադրում։ Ղազախական նավթի համար հեշտ չի լինի մրցակցել այս պայմաններում։ Վերջապես, կա սակագնի խնդիրը, որը Աթասու-Ալաշանկոու գազատարում 17%-ով բարձր է, քան CPC-ում։

Անսպասելի Իրան

Պարադոքսալ է, բայց Իրանը կարող էր դառնալ Ղազախստանից մատակարարումների ամենահեռանկարային ուղղությունը։ Այս երկիրն ինքը նավթի հսկայական պաշարներ ունի, բայց կա մի նրբություն։

Իրանի նշանակալի հանքավայրերի ճնշող մեծամասնությունը գտնվում է երկրի հարավում, որը հյուսիսից բաժանված է խորդուբորդ լեռնաշղթաներով։ Ուստի Իրանի հյուսիսային հատվածը պատրաստակամորեն նավթ կգներ օտարերկրացիներից՝ օրինակ իրանական նավահանգիստներից մատակարարվող սեւ ոսկու դիմաց։ Նման սխեման նույնիսկ գործում էր «զրոյականներին», սակայն չէր կարող երկար ապրել Իրանի նավթարդյունաբերության դեմ սահմանված միջազգային պատժամիջոցների պատճառով։

Այսպիսով, Իրանը կարող էր այլընտրանք դառնալ ղազախ արտահանողների համար՝ պայմանով, որ միջուկային գործարքում բեկում մտցվի։ Բայց առայժմ այս ուղղությամբ շարժվելու մասին խոսելն ավելորդ է, ուստի այդ հեռանկարները ավելի շուտ հեռավոր ապագայի համար են։

Ընդհանուր առմամբ, Ղազախստանից նավթագործների համար ռուսական տարածքով տարանցման շահավետ այլընտրանքներ չկան։ Սակայն երբեմն տնտեսական օգուտը հետին պլան է մղվում՝ տեղը զիջելով քաղաքական նպատակահարմարությանը։ Նման պայմաններում միշտ չէ, որ հնարավոր է ինչ-որ բան կանխատեսել՝ հենվելով միտումների ու հաշվապահական հաշվարկների վրա, հետեւաբար, անակնկալներ ու «սեւ կարապներ» կարելի է սպասել նաեւ նավթի մատակարարումների ոլորտում»։

Захарова прокомментировала заявления о «гибридной войне» против АрменииСын чемпиона мира Исраела Акопкохяна - чемпион Европы до 23-х летОтслуживших в армии иностранцев не будут выдворять из России и лишать разрешения на работуРоссия — важный экономический партнёр Армении: 15% населения страны зависят от денежных переводов из РФТео Джеймс рассказал, чего ожидать от второго сезона сериала «Джентльмены» на NetflixПоданы кассационные жалобы на решение о приговоре Ашота Минасяна к двум годам лишения свободыТрамп пообещал выплатить гражданам США по $2 тысячи от повышенных таможенных пошлинТам, где исчезает материя: пятое измерение и происхождение невидимого мираЗеленая инициатива Ucom продолжилась в УрцадзореПамять как оружие: пять лет спустя после падения Ми-24 в небе над Ерасхом (Фото) Члены партии «Всеармянский фронт» отдали дань памяти воинам в воинском пантеоне «Ераблур» Monumentwatch.org: Алиев продвигает тезис «Западного Азербайджана» и дает распоряжение «историкам»Адвокат архиепископа Микаэла продолжает публиковать нарушения судьи Армине МеликсетянСенаторы США договорились прекратить самый долгий в истории шатдаун правительства«Почему Армения не может отказаться от дешёвого российского газа»«Пашиняну осталось недолго оставаться у власти, максимум 8 месяцев»: «Паст»Западный «сегмент» объединится: «Паст»Стипендиаты фонда «Музыка во имя будущего» выступили на юбилейном концерте фонда «Артис Футура»Убеждают, чтобы Никол Пашинян внезапно не появился возле Эчмиадзина: «Паст»Только от самого факта интервью Нарека Карапетяна впали в шок: «Паст»Подано ходатайство об аресте бывшего министра экономики АрменииДубай обогнал Нью-Йорк в рейтинге Savills лучших городов для миллионеровВоенные прокуратуры Армении и Италии подписали Меморандум о сотрудничествеВладимир Путин наградил орденом архиепископа Езраса- предстоятеля Российской и Ново-Нахичеванской епархии Армянской Апостольской Церкви Президент Армении встретился с представителями армянской общины КатараЛиван освободил сына Каддафи после десятилетнего заключенияУзбекистан инвестирует в США более 100 млрд долларов: Трамп объявил о сделкеВ Турции ни один армянский актер не согласился сыграть роль бойца АСАЛАПочему нам нравится притворяться богатыми? Александра Григорян и Тигран Карапетян – лучшие тяжелоатлеты на молодежном ЧЕ 2025 Ответ Алиеву«Аякве»: Рубен Варданян – живой дух борьбы нашего народаВ школах острая нехватка учителей: «Паст»«Добровольцы» для выполнения прихотей властей: «Паст»Скандал вокруг Севана: почему даже сторонники Пашиняна не смогли промолчать? «Паст»«Россия и Армения укрепляют стратегическое сотрудничество через новый железнодорожный маршрут» Уважаемые военные разведчики, вы гордость нашей страны․ Аршак КарапетянИнтервью председателя правления IDBank Мгера Абраамяна для Khaleej TimesБританские ученые разработали алмазный источник энергии, который работает 6000 летШойгу Армену Григоряну: Ситуация на Южном Кавказе требует нашего постоянного вниманияPolitico: Руководства Еврокомиссии и Бельгии проведут кризисную встречу по российским активамНаграждение архиепископа Езраса Нерсисяна президентом России Владимиром Путиным - четкий месседж правительству РА (видео) Корпоративный кредитный портфель Америабанка превысил отметку в 1 триллион драмовВ Непале в результате схода лавины погибли по меньшей мере 7 человекВодители, управляющие автомобилем с иностранными правами в течение 3 месяцев после въезда в РА, будут оштрафованыАпелляционный суд США разрешил штату Флорида ограничить покупку недвижимости гражданами КитаяЗохран Мамдани одержал победу на выборах мэра Нью-ЙоркаВозможности и перспективы сотрудничества бизнеса и банковской системы в Сюникской области – IDBank Главное, чтобы был хаос и потрясения։ «Паст»Самое широкое 5G-покрытие в Армении: сеть Ucom охватывает более чем 94 % населения