Երևան, 27.Դեկտեմբեր.2025,
00
:
00
ՀՐԱՏԱՊ


Ղազախստանը ստիպված կլինի նավթ մատակարարել ՌԴ տարածքով՝ շրջանցելով նախկին խոչընդոտները

ՏՆՏԵՍՈՒԹՅՈՒՆ

Դարձի՛ր gg-ի գործընկերը և վաստակիր մինչև 1.000.000 դրամ   
Անցիր ԱՅՍ հղումով և լրացրու օնլայն հայտը՝ https://bit.ly/ggPartner_past-am

Ղազախստանի ղեկավարությունը վերջին մեկ տարում բազմիցս հանդես է եկել նավթի մատակարարման այլընտրանքային ուղիներ գտնելու օգտին։ Դա պայմանավորված է աշխարհաքաղաքական իրավիճակով, ինչպես նաեւ Կասպից խողովակաշարի կոնսորցիումի (CPC) շուրջ առկա խնդիրներով, որոնց միջոցով այժմ արտահանվում է հանրապետության գրեթե ողջ արտահանվող նավթը։ Սակայն մատակարարման նոր ուղիներ ապահովելու համար կպահանջվեն երկար տարիներ եւ միլիարդավոր դոլարներ, գրում է «Известия»-ն։

«CPC-ի հետ կապված խնդիրները սկսվել են 2022 թվականին: Մարտին Նովոռոսիյսկ նավահանգստում փոթորկի պատճառով վնասվել են նավամատույցները, ինչի պատճառով նավթի առաքումը որոշ ժամանակով կանգ է առել։ Հունիսին նույն նավահանգստի ջրային տարածքը Հայրենական մեծ պատերազմի ժամանակների ռումբերից եւ ականներից մաքրելու խնդիր է առաջացել։ Մեկ ամիս անց նավթի փոխադրումը խողովակաշարով կրկին դադարեցվել է Նովոռոսիյսկի Պրիմորսկի շրջանային դատարանի որոշման պատճառով, որը պահանջում էր վերացնել «Ռոստրանսնադզոր»-ի կողմից հայտնաբերված խախտումները։

Ղազախստանն այս իրադարձություններին արձագանքել է արտահանման այլընտրանքային ուղիներ փնտրելու մտադրությամբ։ Հուլիսին Կասիմ-Ժոմարտ Տոկաեւը հանձնարարել է մտածել Ադրբեջանի նավահանգիստներով Անդրկասպյան երթուղու իրականացման մասին, ինչպես նաեւ ավելացնել խողովակաշարերի թողունակությունը, որոնք ձգվում են երկրի արեւմուտքից արեւելք, մինչեւ Չինաստանի սահման:

Աշնանը Ղազախստանի էներգետիկայի նախարար Բոլատ Ակչուլակովը նաեւ առաջարկել է դիվերսիֆիկացնել երկրից սեւ ոսկու մատակարարումը, թեեւ նա դա կապել է արտադրության ընդհանուր աճի հետ՝ մոտ 20 միլիոն տոննայով տարեկան մոտակա մի քանի տարիներին: Նրա խոսքով, Ղազախստանը կցանկանար պահպանել CPC-ն եւ նոր երթուղիներ օգտագործել լրացուցիչ ծավալների համար։

Հոկտեմբերին հայտնի է դարձել արտահանման այլընտրանքային ուղիներով մատակարարումների աճի մասին։ Այսպիսով, Tengizchevroil-ը երկաթուղով մոտ հազար տոննա նավթ է առաքել Ֆինլանդիա։ Իսկ Total E&P Dunga-ն հայտարարեց Բաքու մոտ 200 000 տոննա նավթ մատակարարելու մտադրության մասին՝ դրանով լցնելով Բաքու-Թբիլիսի-Ջեյհան (ԲԹՋ) նավթատարը։ Խոսքը բոլոր դեպքերում փոքր ծավալների մասին է եղել՝ չգերազանցելով Ղազախստանի արտահանման ընդհանուր ծավալի 1%-ը։

Բացի CPC-ում առկա խնդիրներից, իրավիճակը սրել են աշխարհաքաղաքական գործոնները, որոնցից հիմնականը պատժամիջոցներն են ։ ԵՄ-ն սահմանել է ռուսական նավթի գների վերին շեմ, եւ սահմանափակումները ազդել են նաեւ այլ երկրների ածխաջրածինների հետ խառնուրդների վրա:

Տարեվերջին մոտ Ռուսաստանը արգելել է իր նավթի վաճառքը պատժամիջոցների ռեժիմ սահմանած երկրներին, բացառությամբ նախագահի կողմից տրված հատուկ թույլտվությունների։ Այս ամենն էլ ավելի է սրել արտասահմանյան հումքի՝ ռուսական խողովակով եվրոպական երկրներ մատակարարելու հարցը։

Ինչպե՞ս է Ղազախստանը նախատեսում շրջանցել CPC-ն։ Ընդհանուր առմամբ, չորս ճանապարհ կա՝ ավելացնել երկաթուղով Ռուսաստանով մատակարարումները, նավթ տեղափոխել Ադրբեջան եւ հետագայում ԲԹՋ եւ Բաքու-Սուփսա խողովակաշարերով, ավելի շատ առաքել դեպի արեւելք Չինաստան եւ հարավ՝ Իրան: Առաջին տարբերակը գործնականում բացառում է իսկապես մեծ ծավալները՝ կարելի է խոսել տարեկան առավելագույնը մի քանի հարյուր հազար տոննայի մասին։

Անդրկասպյան ճանապարհ

Ադրբեջանի տարածքով մատակարարումների գաղափարի ուժն այն է, որ այն մեծ ներդրումներ չի պահանջում նավթատարների կառուցման համար։ Ադրբեջանական խողովակներն իրենք քրոնիկ թերբեռնված են։

Այսպես, տարեկան 50 մլն տոննա թողունակությամբ ԲԹՋ նավթամուղը 2021 թվականին Թուրքիային եւ եվրոպական երկրներին մատակարարել է 26 մլն տոննա։ Իր հերթին, Բաքու-Սուփսան իր տրամադրության տակ ունեցել է «լրացուցիչ» 3 մլն տոննա, որոնք միասին կարող էին փոխհատուցել CPC-ի միջոցով արտահանման մոտ կեսը։

Անդրկասպյան նավթային երթուղին քննարկվել է դեռ 2000-ականներին։ Սակայն ղազախական նավթ մշակող ընկերությունները եկել են այն եզրակացության, որ այս ուղղությունն առանձնապես հեռանկարային չէ՝ ավելի լավ է աշխատել Ռուսաստանի տարածքով։ Նախագիծը ձախողվել է նաեւ այն պատճառով, որ Ադրբեջանը չի ցանկացել խառնել իր Azeri Light նավթը, որն ավելի թանկ է, քան բորսայական Brent ապրանքանիշը, ավելի ծանր (եւ էժան) ղազախական նավթի հետ:

Կա նաեւ մեկ այլ խնդիր։ Վերջին մի քանի տարիների ընթացքում Ղազախստանում խոշոր լցանավերի թիվը կրկնակի կրճատվել է։ «Ղազմորտրանսֆլոտ»-ը վաճառել է իր վեց նավերից երեքը: Բացի այդ, նավթը դեռ պետք է հասցնել Ակտաու նավահանգիստ, ինչը լրացուցիչ կապիտալ ներդրումներ է պահանջում։ Միեւնույն ժամանակ, անհավանական դժվար է անմիջապես դաշտերից մատակարարումը։ Կասպից ծովը գնալով ծանծաղանում է, եւ, օրինակ, Քաշագանից բեռնափոխադրումների համար անհրաժեշտ է չափազանց թանկ (մինչեւ մի քանի միլիարդ դոլար) եւ երկարաժամկետ խորնընդերքային աշխատանքներ իրականացնել։

Վերջապես, լցանավերն ունեն ցածր եկամտաբերություն, որը չափվում է տասնամյակներով, եւ քչերն են ցանկանում ներդրումներ կատարել նավերի կառուցման մեջ, որոնք կարող են նավարկել միայն ներքին Կասպից ծովով (ռուսական գետային համակարգի սահմանափակումները թույլ չեն տալիս մուտք գործել համաշխարհային օվկիանոս):

Ինչ վերաբերում է Կասպից ծովի հատակի երկայնքով նավթամուղի կառուցմանը, ապա դա դժվար թե հնարավոր լինի, թեկուզ միայն այս ջրամբարի չկարգավորված կարգավիճակի պատճառով (էլ չասած Nabucco նախագծի փլուզման պատճառ դարձած ծախսերի մասին):

Գոհ Չինաստան

Այս պահին ղազախական նավթի մատակարարման հնարավորություն կա Աթասու - Ալաշանկոու (Ղազախստան - Չինաստան) երթուղով։ Այժմ այս խողովակաշարը կիսով չափ (մոտ 10 մլն տոննա) լցված է ռուսական նավթով, մնացած հզորությունը չի օգտագործվում։ Դա պայմանավորված է նրանով, որ արտասահմանյան ընկերությունները, որոնք տիրապետում են Ղազախստանի հանքերին, ունեն իրենց նավթավերամշակման գործարանները Եվրոպայում, որտեղ ուղարկվում է նրանց արտադրանքի մեծ մասը: Կասկածներ կան, որ նրանք պատրաստ են իրենց հումքը զգալի քանակությամբ վաճառել Չինաստանին։

Երկրորդ դժվարությունը չինական աշխարհագրության մեջ է՝ ՉԺՀ-ի արեւմտյան շրջանները, որոնց հետ սահմանակից է Ղազախստանը, ունեն իրենց նավթի արդյունահանումը: Արեւելյան եւ կենտրոնական շրջանները, որտեղ գտնվում են արդյունաբերության եւ վերջնական սպառողների առյուծի բաժինը, բավականին գոհ են ծովով նավթի գնումներից։

Բացի այդ, Չինաստանն ակտիվորեն մեծացնում է Ռուսաստանից նավթի գնումները, հատկապես այն պատճառով, որ Ռուսաստանի Դաշնությունը լուրջ զեղչեր է տրամադրում։ Ղազախական նավթի համար հեշտ չի լինի մրցակցել այս պայմաններում։ Վերջապես, կա սակագնի խնդիրը, որը Աթասու-Ալաշանկոու գազատարում 17%-ով բարձր է, քան CPC-ում։

Անսպասելի Իրան

Պարադոքսալ է, բայց Իրանը կարող էր դառնալ Ղազախստանից մատակարարումների ամենահեռանկարային ուղղությունը։ Այս երկիրն ինքը նավթի հսկայական պաշարներ ունի, բայց կա մի նրբություն։

Իրանի նշանակալի հանքավայրերի ճնշող մեծամասնությունը գտնվում է երկրի հարավում, որը հյուսիսից բաժանված է խորդուբորդ լեռնաշղթաներով։ Ուստի Իրանի հյուսիսային հատվածը պատրաստակամորեն նավթ կգներ օտարերկրացիներից՝ օրինակ իրանական նավահանգիստներից մատակարարվող սեւ ոսկու դիմաց։ Նման սխեման նույնիսկ գործում էր «զրոյականներին», սակայն չէր կարող երկար ապրել Իրանի նավթարդյունաբերության դեմ սահմանված միջազգային պատժամիջոցների պատճառով։

Այսպիսով, Իրանը կարող էր այլընտրանք դառնալ ղազախ արտահանողների համար՝ պայմանով, որ միջուկային գործարքում բեկում մտցվի։ Բայց առայժմ այս ուղղությամբ շարժվելու մասին խոսելն ավելորդ է, ուստի այդ հեռանկարները ավելի շուտ հեռավոր ապագայի համար են։

Ընդհանուր առմամբ, Ղազախստանից նավթագործների համար ռուսական տարածքով տարանցման շահավետ այլընտրանքներ չկան։ Սակայն երբեմն տնտեսական օգուտը հետին պլան է մղվում՝ տեղը զիջելով քաղաքական նպատակահարմարությանը։ Նման պայմաններում միշտ չէ, որ հնարավոր է ինչ-որ բան կանխատեսել՝ հենվելով միտումների ու հաշվապահական հաշվարկների վրա, հետեւաբար, անակնկալներ ու «սեւ կարապներ» կարելի է սպասել նաեւ նավթի մատակարարումների ոլորտում»։

Ողբերգական վթար, վարորդական իրավունք չունեցող կինը վրաերթի է ենթարկել թոշակառուների. ՏեսանյութՄահացել է բրիտանական «The Cure» ռոք խմբի կիթառահար Փերի Բամոնթը Վաշինգտոնյան հուշագիր․ ում հաշվին է կառուցվում մեծ խաղը «Անդրանիկին ասել են՝ հրամանատա՛ր, դու էլ արի, արձագանքել է՝ իմ տղաներն այնտեղ են, ես ո՞նց գամ». ավագ լեյտենանտ Անդրանիկ Մարդոյանն անմահացել է նոյեմբերի 7-ին Շուշիում. «Փաստ»Հանրապետությունում ձյուն է տեղումԱնցնող տարվա արտաքին քաղաքական թոհուբոհի... «ծանր» գոլորշին. «Փաստ»ՀՀ-ն օկուպացրած ռեժիմը շարունակում է տրորել պետական շահն ու այն արժեհամակարգը, որը երկրի կենսունակության ողնաշարն է. Աբրահամյան Մեսսին կարող է վերադառնալ «Բարսելոնա» Շարունակականություն՝ ընդդեմ ոչնչացման. «Փաստ»«Հաջորդ տարի մեր հանրությունն իր մաշկի վրա է զգալու առկա տնտեսական ռիսկերի անմիջական հետևանքները». «Փաստ»«Մեր Ձևով»-ում հավատում ենք, որ մենք մի մեծ ընտանիք ենքՈ՞ր Նոր տարվա ուտեստները կփչացնեն տոնըԷներգետիկ համակարգը՝ քաղաքական հաշվեհարդարի դաշտում Գրանցվել են ամենասաստիկ սառնամանիքները․ Սուրենյան Որ գերատեսչություններն են ակտիվ և պասիվ եղել օրենսդրական նախաձեռնությունների հարցում. «Փաստ»Դրամական պարգև Լոռու մարզի տարբեր ԲՈՒՀ֊երի գերազանց սովորող ուսանողների համար 2-ամյա աղջիկը խեղդվել է ջրով լի դույլի մեջ Աղոթք խաղաղության համարՍուրբծննդյան լույսը՝ ճաղավանդակներից այն կողմ. բռնաճնշումներ Հայ առաքելական եկեղեցու դեմ. «Փաստ»Իսկ ինչի՞ «լիազորություն ունեն»... լիազորություն չունեցողները. «Փաստ»Նոր զարգացում. կոշտ գնահատական բրիտանական հարթակից. «Փաստ»Ինչո՞ւ «զադնի դրեց» Նիկոլ Փաշինյանը. «Փաստ»Նոր տարի, հին ստեր. ո՞ւր է գնում Հայաստանը. «Փաստ»Ջուր հավաքեք․ ջուր չի լինելու Կովկասի բնակիչների մոտ անսովոր գեներ են հայտնաբերվել Փարիզի մետրոյում տղամարդը դանակահարել է երեք կնոջ, որոնցից մեկը հղի է Վահագն Խաչատուրյանը ստորագրել է մի շարք օրենքներ Խոշոր ավտովթար՝ Սյունիքի մարզում․ «КАМАЗ»-ը կողաշրջվել է՝ հայտնվելով ճանապարհի երթևեկելի գոտում Նարեկ Կարապետյանը արձագանքել է բռնի տեղահանված արցախցի կնոջ խնդրանքինԱնձը համակարգչային խարդախությամբ հափշտակել է 3.3 մլն դրամ, կատարել փողերի լվացում. նախաքննությունն ավարտվել է Օդի ջերմաստիճանը կնվազի, ձյուն կտեղա․ եղանակն՝ առաջիկա օրերին Իրազեկում՝ Սուրբ Ծննդյանը հաջորդող մեռելոցի օրվա աշխատանքային լինել-չլինելու մասին Խաչատուրյանը դատավորներ է նշանակել Քաղաքապետարանը՝ տրանսպորտի ուղեվարձի, աղբահանության վճարի թանկացումների մասին Իջևանում պարեկները «Mercedes»-ի վարորդի մոտ լիցքավnրված ինքնաձիգ են հայտնաբերել․ նա եղել է ոչ սթափ վիճակում Ռուսաստանը փոխել է երեխաների համար սահմանային անցման կանոնները Էդուարդ Սպերցյանը՝ Հայաստանի տարվա լավագույն ֆուտբոլիստ Ռուսաստանն ու Ադրբեջանը «կառուցողական» բանակցություններ են վարել «Անվտանգությունը սկսվում է ինձնից»․ տոներին ընդառաջ՝ ՆԳՆ-ն դիմում է հանրությանը «Shacman» բեռնատարը ճանապարհի մերկասառույցի պատճառով բախվել է ժայռին․ կա վիրավոր «Երաժշտություն հանուն ապագայի» հիմնադրամի «Մեր վիրտուոզները» ծրագրի դաշնակահարները մեկ բեմում էին իտալացի դաշնակահար Անտոնիո դի Կրիստոֆանոյի հետՌուբեն Վարդանյանը «Եվրոմեդիա24»–ի կողմից արժանացել է «Մեծանուն հումանիստ» մրցանակի Կրթության նոր հարթակներ՝ ԱրարատԲանկի և «Արեն Մեհրաբյան» հիմնադրամի համագործակցությամբ «Հայուհի» կանանց կենտրոնը հերթական նախաձեռնությամբ հյուրընկալվել էր սահմանապահ համայնքի կանանց՝ նպատակ ունենալով ակտիվացնել համայնքային կյանքը և կարևորել հայուհու դերը երկրի ամրության գործումԿԳՄՍՆ-ն նահանջեց. QR կոդը Այբբենարաններից վերացնելու, Մեսրոպ Մաշտոցի պատկերը վերադարձնելու պահանջը կատարվել է Բախվել են «Hyundai Elantra»-ն և «Mercedes»-ը․ կա վիրավոր Հայաստանի իշխանությունները միջանցք են տալիս Ադրբեջանին այն պարագայում, երբ չկա Լաչինի միջանցքը, չկա Արցախը և Արցախում ապրող հայեր չկան․ Էդմոն ՄարուքյանՀայ և ռուս ժողովուրդները խորացնում են համագործակցությունը. Մոսկվայի Ազգությունների տանը տեղի ունեցավ «Հաղթանակի մեղեդիներ» երեկոն Ռուբեն Վարդանյանի գործով դատական նիստը Բաքվում հետաձգվել է առողջական խնդիրների պատճառով Կեղծ List. Am անունից գողանում են Viber. զգուշացնում է փորձագետը