Yerevan, 03.November.2025,
00
:
00
BREAKING


Ի՞նչ խորհուրդ ունի հոգևորականի սև զգեստը և մորուքը

ՀԱՆՐԱՀԱՅՏ ՄՈԼՈՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ

Սեղմեք ԱՅՍՏԵՂ, լրացրեք օնլայն հայտը և մոռացեք հոսանքի վարձի մասին

Հիսուս ծնվեց որպես բարի հովիվ, որ հովվի ու հավաքի Աստծո կորուսյալ հոտը: Եսայի մարգարեն Տիրոջ մասին գրել է. «Հովվի նման հովվելու է Իր հոտերը, Իր բազկով հավաքելու է գառներին, կրելու է նրանց Իր ծոցում…» (Եսայի 40:11):

Քրիստոնեական եկեղեցու սպասավորներին անվանում են հովիվներ: Քահանան խորհրդանշում է Քրիստոսին, և հավատացյալներին հիշեցնում է Հիսուսի երկրային կյանքը: Նա իր արտաքին տեսքով և համազգեստով նմանվում է Քրիստոսին: Հոգևորականի կյանքի անբաժանելի ատրիբուտը համապատասխան հագուստն է, որով տարբերվում է իր միջավայրի տարբեր խավերից: Հոգևորականի հագուստները պատահականորեն ընտրված չեն: Առաջին դարում Հրեաստանում հրեաները հագնում էին երկար պատմուճան, որը նրանց տարազն էր: Հոգևորականը նույնպես այդպիսի զգեստ է կրում, սակայն սև գույնի: Խոսքը վերարկուի (ֆարաջա, սքեմ) մասին է:

Այս զգեստը հագնում են Հայ եկեղեցու բոլոր սպասավորները՝ սարկավագից մինչև կաթողիկոս: Վերարկուն հոգևորականները կրում են բոլոր արարողություններին, բացի Ս. Պատարագից: Իսկ թե ինչո՞ւ է Ս. Պատարագին քահանայի զգեստը շքեղ և գունագեղ, Ս. Գրիգոր Տաթևացին պատասխանում է. «Քանի որ Սուրբ գործին պետք է սուրբ զգեստ …» (Գիրք հարցմանց):

Վերարկուն բոլոր եկեղեցականների համար սև գույնի է: Այն պարզ է, չունի աչքը զվարճացնող գույներ, զուրկ է ամեն մի շքեղության նշույլից և խոնարհության նշան է: Փառասերները փառք են փնտրում իրենց արտաքին զգեստներով, ձգտելով նկատվել և հարգվել իրենց թանկագին զգեստների պատճառով, իսկ նա, ով իր կյանքը խոնարհեցրել է, այս հարցում ևս պետք է լինի խոնարհ: Սև գույնը սգո խորհրդանիշ է: Հիսուսի հետնորդների համար մինչև Երկրորդ գալուստ սուգ է, այսինքն՝ հոգևորականները  մեռած են աշխարհիկ մեղսալից կրքերի, ցանկությունների համար և այդ պատճառով էլ քահանաները հագնում են սև զգեստներ: Հագուստը հոգևորականին միաժամանակ հիշեցնում է իր կոչումը:

Հոգևորականի արտաքին տեսքի նշաններից է նաև մորուք կրելը: Դա եկեղեցում պահպանված դարավոր ավանդույթ է: Մորուք կրելու օրինակը տվել է Քրիստոս և այդ սովորույթը փոխանցել է Իր առաքյալներին, որոնք էլ իրենց հերթին՝ իրենց աշակերտներին և հիմնած եկեղեցիներին: Հոգևորականը Քրիստոսի կերպարը կրողն է: Հիսուս նազովրեցի էր, իսկ նազովրեցիների մոտ հարգված և պահպանված էր ղևտական օրենքը, ըստ որի՝ Աստծուն ծառայողի երեսին ածելի չպետք է դիպչի:

Ավետարանը վկայում է, որ Քրիստոս չեկավ օրենքը խախտելու, այլ՝ կատարելու: Բուն օրենքին վերադառնալով՝ կարդում ենք, որ Աստված Մովսեսին ասաց. «Խոսի՛ր Ահարոնի որդիների՝ քահանաների հետ: Նրանք՝ ի նշան սգի, իրենց գլուխը թող չածիլեն, մորուքների ծայրերը չկտրեն և իրենց մարմնի վրա դաջվածքներ չանեն» (Ղևտական 21:5), նաև՝ «Ձեր գլխի մազերը մի հյուսեք և ձեր մորուքին ձև մի տվեք» (Ղևտական 19:27): Օրենքը տրված էր, որպեսզի նրանք չնմանվեին հեթանոսներին:

Հին Կտակարանում հաստատված էր ճգնավորության ուխտերի համակարգը ներկայացնող նազովրեցիներին վերաբերող ծեսը, որտեղ հիշատակվում էր հետևյալ արգելքը. «Իր ուխտի ամբողջ ընթացքում իր գլխին ածելի չպետք է կպցնի, մինչև Տիրոջն ուխտած օրերը վերջանալը նա մաքուր պետք է մնա. իր գլխի մազերին ձեռք չպիտի տա» (Թվեր 6:5), «Նրա գլխին ածելի չպիտի դիպչի, որովհետև մանուկն Աստծո ուխտավորը պիտի լինի հենց մոր արգանդից, նա պիտի սկսի փրկել Իսրայելն այլազգիներից» (Դատավորներ 13:5):

Արշակ ՏԷր-Միքելեանի «Ուսումն Ս. Գրոց» գրքում կարդում ենք, որ հոգևոր կարգին պատկանող ղևտացիները ժամանակավորապես կամ ցմահ կամովին ուխտում էին նվիրվել Աստծուն և կոչվում էին նազիր, այսինքն՝ նվիրված, ճգնավոր, ուխտավոր (Թվեր 6:1-21, Ծննդոց 29:26):

Նրանք պետք է որոշ մաքրություն պահպանեին, որոշ ուտելիք ունենային և քրիստոնյա աբեղաների նման աշխարհային զվարճություններից հեռու մնային: Նրանք նախ գինի չպետք է խմեին՝ ի նշան ճգնավորական կյանքի, երկրորդ՝ մազերը պահում էին և այդ նշան էր խոնարհության և կատարյալ հնազանդության Աստծո կամքի առաջ՝ ըստ որում մազերը համարվում էին Աստծո թագը Իր ստրկի գլխին (Թվեր 6:7, Երեմիա 7:22, Բ Թագավորություններ 14:25, Եսայի 3:17, Դ Թագավորություններ 2:23, Ա Կորնթացիներ 11:4-10):

Այն, որ հրեական միջավայրում մորուք կրելը պատիվ էր, իսկ սափրելը՝ խայտառակություն, տեսնում ենք աստվածաշնչյան այս հատվածից. «Ամոնացիների Անան արքան Դավթի ծառաներին անարգելու համար ածիլեց նրանց մորուքը, նրանց պատմուճանները պատռեց մեջտեղից մինչև վեր ու արձակեց նրանց: Եվ երբ եկան ու Դավթին պատմեցին այդ մարդկանց մասին, նա մարդ ուղարկեց, որ դիմավորեն նրանց, որովհետև նրանք խիստ անարգված էին: Արքան ասաց. «Մնացե՛ք Երիքովում, մինչև ձեր մորուքները աճեն, որից հետո կվերադառնաք» (Ա Մնացորդաց 19:4-5)»:

Իսկ Դավթի Սաղմոսներ գրքում կարդում ենք. «Որքա՜ն բարի, որքա՜ն վայելուչ է, որ եղբայրները բնակվում են միասին, ինչպես ազնիվ յուղ, որ իջնում է Ահարոնի գլխին ու մորուքին, և մորուքից սահում դեպի նրա զգեստի քղանցքները…» (Սաղմոսներ 132:2):

Այսպիսով, ղևտական օրենքները կամ նազովրեցիների ծեսին վերաբերող ճգնավորության ուխտերի համակարգը, այսինքն՝ ածիլվելու վերաբերյալ խիստ կանոնները վերաբերում էին այն հոգևորականներին, ղևտացիներին, ովքեր ուխտ էին անում նման կերպով նվիրվել Աստծուն: Իսկ Քրիստոսից հետո, Հին Ուխտում ընդունված այդ օրենքները հիմք ունենալով, Հայ Առաքելական Սուրբ եկեղեցում իրենց ծառայությունը բերող հոգևորականները սև զգեստ են կրում և մորուք պահում արդեն ի նշան սգի՝ մինչև Տիրոջ երկրորդ գալուստը: Այս պարագայում երկար կամ կարճ մորուքը որևէ դեր չի խաղում և մորուքի երկարությամբ չէ, որ որոշվում է հոգևորականի ունեցած սգի աստիճանը:

Հիմա էլ կան թե՛ հոգևորականներ, թե՛ աշխարհիկ մարդիկ, ովքեր ինչ-որ նպատակի համար իրենց նվիրում են ճգնակեցությանը և ուխտում են չկտրել իրենց մորուքը կամ մազերը: Այսօր եկեղեցու սպասավորներին բավականին ազատություն է ընձեռված մորուքի ձևի և երկարության ընտրության հարցում:

Մեր եկեղեցու պատմությունն ամենապայծառ և պատկառելի եկեղեցականներից մեկի՝ Ս. Հովհան Օձնեցի հայրապետի մասին հետևյալն է ներկայացրել՝ «փայլուն և շլացուցիչ զգեստներով, ճերմակող մորուքը ոսկով զարդարած և ոսկեզարդ գավազանով, որը թանկարժեք փայտից էր» (Հովհ. Պատմաբան): Արդարև, ամիրապետը Օձնեցու շքեղությունից «հիացավ և զարմացավ» և իմիջայլոց նշեց, որ ինքը տեղյակ է, որ Հիսուս Մարգարեն հեզ և պարզ կենցաղ ունեցող մեկն է եղել, և որ հին առաջնորդներն էլ այդպիսի կյանք են վարել, ուրեմն ինչպե՞ս է, որ ինքը՝ նրանց հետևորդը, այդպես շքեղ է զգեստավորվում:

Կաթողիկոսը պատասխանեց, որ այո՛ իր ասածը ուղիղ է, միայն թե նրանք ժողովրդի վրա ազդելու համար հրաշագործության շնորհ ունեին, իսկ մենք, ասում է, սուրբ հայրապետը, այդ գերբնական կարողությունից զուրկ ենք և մարդկանց վրա ազդելու, կամ մեր խոսքն ազդու դարձնելու համար ստիպված ենք այդպիսի արտաքին միջոցների դիմել, իսկ եթե ցանկանում ես իմ ներքին կյանքի մասին կարծիք կազմել, հրամայի, որ ներկաները հեռանան և ես առանձին քեզ կբացատրեմ: Երբ մենակ են մնում, հայրապետը նրան ցույց է տալիս մերկ մարմնին հագած այծի կոշտ և կոպիտ մազից պատրաստված զգեստը:

Այս անգամ ամիրապետը զարմանում է, թե «ինչպե՞ս կարող է մարդկային մարմինը տոկալ այդպիսի դժոխային քուրձին»: Ամիրապետը հիացած էր այդ ներքին մարդով «Եւ ապա բազմահարկի պատուով զնա մեծարեաց»:

Երջանկահիշատակ Գարեգին Ա կաթողիկոսն ասել է. «Եկեղեցական սքեմը արտաքին նշանն է սոսկ ներքին մարդու՝ հոգևորականի, այսինքն՝ Աստծո ծառայի, ազգի սպասավորի: Սքեմը խորհրդանիշ է, իր իմաստն ու ուժն առնում է խորհրդից, որ հոգեկան իրականություն է, հոգեկան արժեք:

Վեղարն ու փիլոնը, խույրն ու շուրջառը, լանջախաչն ու պանակեն, գավազանն ու մատանին գրավիչ ուժ ունեն, բայց չունեն այն ուժը, ինչպես արևի լույսն է, այլ այնպես ինչպես աստղերի լույսն է՝ արևից ստացած: Սքեմի ուժը գալիս է աստվածային շնորհից, որ արտահայտվում է մարդու միջոցով, գալիս է ազգային հասկացողությունից, որ արժևորվում է մարդու միջոցով»:

Կարինե Սուգիկյանը

Հետևեք մեզ՝ այստեղ

Young Musician from the “Born in Artsakh” Program, Arsen Safaryan, Performed at the Anniversary Concert of the “Artis Futura” Foundation with the Moscow “Russian Philharmonia” Symphony OrchestraNew Campaign Ahead of Savings Day: IDBank Think beyond today. Why save?Ucom General Director Ralph Yirikian Presented His Vision for Telecommunications in the Era of AI The Armenian UBPay system partners with iSend remittance global service Connected, Convenient, Converse: Andranik Grigoryan Presents Converse Bank’s Digital Transformation Journey at the BACEE Conference IDBank - Silver Sponsor of BACEE’s 50th Jubilee International Banking Conference With the support of IDBank and Idram, the “Symphonic Forest” project was launched Ucom Supports the Development of a Safe and Trusted Digital Environment in Armenia Young Musicians of the “Born in Artsakh” Program Bring the Voice of Artsakh to MoscowSuren Parsyan to Represent Armenia at “Sagarmanthan: The Great Oceans Dialogue 2025” International ForumPay at cafés and bars with Idram&IDBank and earn lots of idcoinsUnibank Launches Online Queue Booking SystemWith Unibank’s Sponsorship Armenia Hosts Open Rock Climbing ChampionshipAraratBank Serves as Title Sponsor of "What? Where? When?" Intellectual GameConverse Bank’s CFO Highlights the Bank’s Resilient Growth and Management Practices at the BACEE Conference Idram Announces Partnership with the World’s Leading Crypto Exchange Bybit in the Field of Innovative Payments IDsalary Package – A Convenient and Beneficial Tool Ucom Reopens Its Sales and Service Center on 8 Komitas Avenue AraratBank: Financial Partner of Théâtron FestivalThe Sound of Artsakh in the USA Converse Bank and Asia Alliance Bank Launch Strategic Partnership Educational Trip and First U.S. Concert of the Music for Future Foundation’s Young MusiciansUcom General Director Ralph Yirikian Speaks on Digital Security JOIN US: Transfer Your Real Estate-Secured Loan to AraratBank on Favorable Terms Converse Bank Receives BACEE Award for International Banking Cooperation at 50th Jubilee Conference Unibank to Issue Cards Featuring Designs Created by KidsConverse Bank Becomes the Diamond Sponsor of the 50th BACEE Jubilee ConferenceFinancial Literacy Lesson with Idram Junior Silicon Mountains 2025 Tech Summit Concludes with the Support of Ucom IDBank issued the 6th tranche of bonds of 2025 200 Scholarships for the Best Students. Ameriabank Announces a Contest for the Second Year in a Row Ucom Supports the Development of a Digital Security Culture in Armenia AraratBank Modernizes Matenadaran's Security SystemThe Power of One Dram, My Forest Armenia, and the Armenian State Symphony Orchestra Sign a Memorandum of CooperationUcom and Nokia։ Autonomous Networks and AI Applications for 6GAraratBank and Teach For Armenia Sign Memorandum of CooperationThe Aylagir Coding Contest sponsored by AraratBank concludesIDBank Sponsors YSU International Conference on “Transforming Economy”Solar Solutions in Areni: Ucom and FPWC Support Environmental Protection Silicon Mountains 2025 Tech Summit Speakers Met with Media Representatives Financial Literacy with Idram and IDBank: A Meeting with the Students of the Republican Center for Children and YouthSIA 2025 Award Ceremony Held under AraratBank SponsorshipRenovation Loans, Fast and Affordable with IDBankAraratBank Joins ArcaQRNature in the Language of Music: IDBank as Main Partner of the “Symphonic Forest” ConcertUcom Is the Platinum Partner of the Silicon Mountains 2025 SummitDekavva Foundation Signs Partnership Agreement with Gegharkunik Regional AdministrationWith the Financing of IDBank, the Village of Svarants Will Have a Kindergarten: The “Side by Side” Program ContinuesDigiTec 2025: Armenia’s Biggest Tech Event Promises Nonstop Surprises