Ереван, 31.Октябрь.2025,
00
:
00
ВАЖНО


«Անվտանգային հարցերին վերաբերվում են այնպիսի անտարբերությամբ, ինչպիսի լրջությամբ թշնամին վերաբերվում է մեր անվտանգային հիմքերի խարխլմանը». «Փաստ»

ИНТЕРВЬЮ

«Փաստ» օրաթերթը գրում է

Գորիս-Կապան ճանապարհին Ադրբեջանը մաքսակետեր կտեղադրի. ինչպես Հայաստանի անվտանգության խորհրդի քարտուղար Արմեն Գրիգորյանն է պնդում, այդ մաքսակետերը կտեղադրվեն «ադրբեջանցիների տարածքում»։ Ի դեպ, նմանատիպ արտահայտություն է արել նաև Նիկոլ Փաշինյանը՝ նշելով, որ Ադրբեջանը Գորիս-Կապան ավտոճանապարհի իր տարածքով անցնող՝ Չայզամի և Էյվազլի հատվածում մաքսային և անձնագրային հսկողություն կիրականացնի Հայաստանի քաղաքացիների և բեռների նկատմամբ։ Ի՞նչ նոր ռիսկեր ու անվտանգային խնդիրներ են պարունակում այս իրողությունները և ինչի՞ կհանգեցնեն...

«Փաստ» օրաթերթը այս և այլ հարցերի շուրջ զրուցել է «Հենակետ» վերլուծական կենտրոնի փորձագետ Վահագն Սարոյանի հետ։

-Ստացվում է այնպես, որ Հայաստանի տարածքով տեղաշարժվելու համար Ադրբեջանը կարող է իր գործողություններով խնդիրներ առաջացնել արտաքին և ներքին քաղաքական ու սոցիալ-տնտեսական առումներով, անակնկա՞լ էր մաքսակետերի տեղադրման իրողությունը, թե՞ ոչ։

-Ցավոք սրտի, այո՛, ճիշտ եք նկատում, որ Ադրբեջանը իր ստեղծած իրավիճակով կարողանում է ազդեցություն ունենալ Հայաստանի ներքին քաղաքական ու տնտեսական օրակարգի ձևավորման վրա։ Սակայն պետք է նշել, որ այսպիսի իրավիճակները անակնկալ լինում են միայն հանրության այն հատվածի համար, որոնք ունեն իրենց համոզմունքներն ու կույր հավատն առ այն, որ «երկիրը կփրկվի այս իշխանությունների գործողություններով», ինչպես փորձում է համոզել իշխանական պատգամավորներից մեկը՝ ասելով, թե «Նիկոլ Փաշինյանն իր քաղաքականությամբ փրկել է Սյունիքը»։

Միգուցե անակնկալ է ճակատենցու, որոտանցու, բարձրավանցու կամ շուռնուխցու համա՞ր, որոնք 45 % վստահության քվե տվեցին իրենց գյուղերը շրջափակման մեջ հայտնվելու համար։ Իսկ իրականում անակնկալ չէր, ավելին՝ սպասելի էր Սանասարի և Կովսականի հանձնումից հետո։ Նկատենք, որ ադրբեջանական կողմն ամեն ինչ արեց, որպեսզի իրադարձությունների գրադացիան պահելով՝ հասնի մաքսակետերի տեղակայմանն ու լեգիտիմացմանը, ինչին ականատես էինք լինում անցնող մեկ տարվա ընթացքում՝ դեռևս GPS-ային հայտնի իրադարձություններից հետո, որն էլ բերեց վերը նշված ճանապարհահատվածի՝ ադրբեջանական կողմի տնօրինման տակ անցնելուն։ Այնուհետև ադրբեջանական կողմն սկսեց իրանական բեռնատարների անցումն արգելել, որից հետո մաքսատուրք սահմանեց իրանական բեռնատարների համար, այնուհետև ստեղծվեց ադրբեջանցի զինվորի դանակահարության դեպք, որպեսզի հնարավոր լինի տեղակայել ոստիկանական հենակետեր, իսկ այսօր արդեն տեղադրում է մաքսակետեր։

Սպասելի էր նաև այն տեսանկյունից, որ Փաշինյանը քանիցս իր հայտարարություններում, անդրադառնալով Գորիս-Կապան ճանապարհի Որոտանի այդ ճանապարհահատվածին, մեջբերելով 2010 թ. վարչատարածքային բաժանման մասին օրենքը, հայտարարում է, որ այդ հատվածն ադրբեջանական տարածք է՝ տալով դրանց ադրբեջանական տեղանունները (Էյվազլի, Չայզամի)։ ԱԽ քարտուղարը նշում է, թե մաքսակետերը տեղադրվում են «իրենց տարածքում», Հովիկ Աղազարյանը հայտարարում է, որ Խորհրդային Միության ժամանակահատվածում դրանք եղել են «իրենց տարածքները», սկզբունքորեն լեգիտիմացնում են այն, որ ադրբեջանական մաքսակետերի հայտնվելը և՛ տրամաբանական է, և՛ օրինաչափ։ Հաջորդ կարևորագույն հանգամանքը, որի վրա կուզեի հրավիրել հանրության ուշադրությունը, Փաշինյանի այն հայտարարությունն է, թե հնարավոր էր խուսափել մաքսակետերի տեղակայումից... այդ դեպքում «դրա գինը լինելու էր միջանցքային տրամաբանությունը, ինչն անընդունելի է մեզ համար»։

Փաստորեն ի՞նչ է ստացվում՝ կա՛մ պետք է միջանցք լինի, կա՛մ մաքսակետե՞ր տեղակայվեն։ Այսինքն, ցանկացած տրամաբանություն ունեցող քաղաքացի կարող է ենթադրել, որ հարցը քննարկվել և համաձայնեցվել է կողմերի միջև։ Իսկ այն հայտարարությունները, թե միջանցքային բովանդակություն չի քննարկվում բանակցություններում, փաստորեն, հերքվեցին Փաշինյանի կողմից։

-Նիկոլ Փաշինյանը մի քանի անգամ հայտարարել է, որ այդ ճանապարհով երթևեկելը անխափան է լինելու քաղաքացիների համար, սակայն այսօր լրիվ այլ հայտարարություն է անում ՝ հիմնավորելով այն ասֆալտապատ նոր ճանապարհի շահագործմամբ։ Ի՞նչ սպասել հաջորդիվ...

-Պետության անվտանգային դիմադրողականության դեֆիցիտի պայմաններում արված հայտարարությունն անվտանգության մասին բարոյապես հասկանալի է, բայց պրակտիկորեն՝ անհուսալի։ Ի վերջո, չպետք է անտեսել այն հանգամանքը, որ զանազան պատճառներով ժողովուրդը պետական հոգածության սուբյեկտ չէ և ենթարկվում է շահարկումների ու կամայականությունների։ Փաշինյանի հակասական հայտարարությունները Գորիս-Կապան ճանապարհով անխափան երթևեկելու վերաբերյալ տեղավորվում են հենց այս տրամաբանության մեջ։ Երբ Ադրբեջանին հանձնվեցին Սանասարն ու Կովսականը, արդեն պարզ էր, որ Ադրբեջանը մոտենում է Սյունիքին։ Իսկ երբ GPS-ային բեմադրություններով լեգիտիմացրեցին իրենց ներխուժումը ՀՀ սուվերեն տարածք, ապա ճանապարհ հարթեցին նաև միջպետական ճանապարհի ինչ-որ հատվածի տնօրինման հարցում ունենալու որոշակի հաջողություններ։ Ի դեպ, Սանասարի և Կովսականի հանձնումը հակասում էր 2020 թ. նոյեմբերի 9-ին ստորագրած հայտարարությանը, որի ոչ մի կետով նման բան չկար։

Դրանով փաստացի սկիզբ դրվեց այսօրվա իրավիճակին։ Ինչ վերաբերում է անխափան երթևեկելու մասին Փաշինյանի հայտարարություններին, այո, այդ մասին նա մի քանի անգամ հայտարարել է թե՛ կառավարության նիստում, թե՛ ԱԺ ամբիոնից, սակայն, ինչպես տեսնում ենք, փաստերն ինքնին խոսուն են՝ ճանապարհը ոչ թե անխափան է, այլև վտանգավոր։ Շատերը արդարացի հարց են բարձրացնում, թե ո՞ւր է խաղաղապահ առաքելությամբ տարածաշրջանում գտնվող ռուսական կողմի դիրքորոշումն այս առնչությամբ։ Իսկ ի՞նչ դիրքորոշում պետք է հայտնի ռուսական կողմը, եթե ՀՀ բարձրագույն ղեկավարությունը Ադրբեջանի քայլերն իր հայտարարություններով լեգիտիմացնում է ի լուր աշխարհի և հասկացնում է, որ կան պայմանավորվածություններ։ Իրականում 21 կմ-անոց այդ ճանապարհահատվածն ավելի շատ քաղաքական ու պետական հեղինակության հարց է, քան նոր ասֆալտապատ ճանապարհի հարմարավետության, ինչի մասին իրար հերթ չտալով խոսում են Փաշինյանն ու իրեն սպասարկող գործիչները։ Ի դեպ, ԱԽ քարտուղարը խոսում է գումար վճարելով ճանապարհն անցնելու մասին, հետաքրքիր է՝ ի՞նչ գումարի մասին է խոսքը։ Չեմ ուզում մտածել, թե ԱԽՔ-ը կարող էր նկատի ունենալ այդ հատվածում Հայաստանի կողմից առաջիկայում տեղակայվող մաքսակետերին վճարվելիք գումարի մասին։

-Ճանապարհը ոչ միայն տնտեսական ու սոցիալական նշանակություն ունի, այլ նաև պարունակում է ռազմավարական և անվտանգային բաղադրիչներ, որոնք պետք է հաշվի առնել։ Ի՞նչ եք կարծում, ինչպիսի՞ անվտանգային նոր ռիսկեր կարող է առաջացնել այս նոր իրողությունը։

-Երբ երկար ժամանակ իշխանությունը չի կատարում պետության անվտանգության ապահովման իր կարևորագույն գործառույթը, դադարում է անհրաժեշտություն լինելուց։ Չպետք է մոռանալ, որ այդ ճանապարհը համարվում է միջպետական ճանապարհ, այսինքն՝ հասկանալի է, որ Ադրբեջանին այդ հսկողությունը պետք է, քանի որ ազդեցություն է ունենում Իրանից Վրաստան բեռնափոխադրումների շարժի վրա՝ գոնե դրանց մասին տեղեկատվություն ստանալու և մոնիտորինգ անելու առումով։ Ինչ վերաբերում է անվտանգային բաղադրիչին, ապա պետք է նշեմ, որ ոչ միայն այդ ճանապարհահատվածը, այլև այն հենակետերը, ստրատեգիական բարձունքները, որոնցում ամրացել են ադրբեջանցիները, հետագա դժվարություններ ու զիջումներ են պարտադրելու հայկական կողմին։ Արդեն խոսվում է, թե Կապանը Երևանին կկապվի նաև օդային ճանապարհով։ Իսկ ի՞նչ իրատեսական կոմպոնենտ կա այս լուրերի մեջ, արդյո՞ք հաշվի է առնվել անվտանգային կողմը, եթե անգամ դա իրականություն դառնա, քանի որ Կապանի օդանավակայանը ցանկության դեպքում շատ հեշտությամբ կարող է թիրախավորվել ադրբեջանցու կողմից։

-Կապան-Տաթև-Հալիձոր-Շինուհայր այլընտրանքային ճանապարհի կառուցումը թեթևացնո՞ւմ, փակո՞ւմ է, արդյոք, այն հարցերի ու խնդիրների շարքը, որոնք առաջացել են ադրբեջանական կողմի այս քայլով։

- Պետք է նշեմ, որ այդ ճանապարհի չշահագործման պայմաններում սկզբունքորեն շրջափակման մեջ են հայտնվել մի շարք համայնքներ՝ Որոտան, Շուռնուխ, Բարձրավան, Ճակատեն։ Իսկ նորակառույց այլընտրանքային ճանապարհը հարցի լուծում է, թե ոչ, դա ժամանակը ցույց կտա, իսկ այժմ ակնհայտ է մի բան, որ այդ համայնքները շատ ավելի վատ վիճակում են հայտնվել էներգետիկ, պարենային, հաղորդակցային և ֆիզիկական անվտանգության ճգնաժամի առումով։ Հետպատերազմական իրավիճակում հայտնված երկրի և հասարակության համար այսպիսի խնդիրները և դրանց լուծման կիսատությունը կամ որոշ դեպքերում բացակայությունն այնպիսի սոցիալ-տնտեսական ու բարոյահոգեբանական բացասական հետևանքներ են թողնում, որոնք համարժեք են «թավշյա հեղափոխության» մատուցած ժառանգության խնդիրներին։ Հայ հասարակությունը և պետությունը ստիպված են լինելու հսկայական նյութական ու հոգևոր միջոցներ վատնել նեգատիվ այս ռիսկերի ու պետականության, անվտանգության հիմքերի ավերածությունները վերացնելու նպատակով։

Այնպիսի տպավորություն է, որ գործող իշխանությունը երկրի անվտանգային հարցերին վերաբերվում է այնպիսի անտարբերությամբ, ինչպիսի լրջությամբ ադրբեջանցին վերաբերվում է մեր անվտանգային հիմքերի խարխլման հարցին։ Պատերազմի առաջին օրերից սկսած՝ վարչապետը համոզում էր հանրությանը, թե «եկեք պայմանավորվենք, որ ինչ էլ լինի, մենք մեզ պարտված չենք համարելու», այսօր տեղի ունեցողը, կարծես, նույն տրամաբանության շարունակությունը լինի՝ կրկին մեղավորների փնտրտուքի շրջանակներում։ Միջպետական ավտոճանապարհի մի հատվածը հակառակորդը բառիս բուն և պատկերավոր իմաստով պոկել է մեզանից, մեղավորը ոչ թե Սանասարն ու Կովսականը հանձնողներն են, այլ խորհրդային ժամանակահատվածի քարտեզները, ոչ թե անվտանգության գերեզմանափորներն են, այլ բանակն ու գեներալը, ընդդիմադիրներն ու միգուցե նաև այդ ճանապարհները, մի խոսքով՝ բոլորը, բացի գլխավոր պատասխանատուներից։

Այսօր պատերազմի մատուցած անծայրածիր խնդիրներից ու պրոբլեմներից, ինչպես նաև իշխանության և իր ղեկավարի կրավորականությունից զատ, միջին զգացողությունների և միջին կարողությունների տեր քաղաքացին ամենից շատ հոգնում և հուսալքվում է ներքին ու արտաքին անորոշությունից, ազգային և անվտանգային խնդիրների անհարկի շահարկումներից և դրանց պատճառով առաջացած պրոբլեմներից։ Ցանկացած քաղաքացի այսօր լրացուցիչ ծանրաբեռնվածություն է զգում պատերազմական իրավիճակների հարուցած դժվարությունների և հետպատերազմական տրանսֆորմացիոն խնդիրների ու դրանց տակավին լուծված չլինելու պատճառով։ Նոր իշխանության կառավարման տարիներին օրենքի և օրինականության փոխարեն հասարակությանն անվերջ պարտադրվել է խորհրդավոր պատրանքներ բարեկեցության, անվտանգության, զարգացման մասին, որի արդյունքը պետք է լիներ այսօրվա իրավիճակը։ Պետության քաղաքական սոցիալ-տնտեսական, անվտանգային ազգային ու պետական համակարգերը կորցրել են իրենց ներքին դիմադրողականությունը ազգային ու անվտանգային որոշակիությունը պահպանելու իմունիտետը։ 

Մանրամասները՝ «Փաստ» օրաթերթի այսօրվա համարում

Представители Армении удостоились наград на первой Международной премии «Евразия» в Москве Политические камикадзе: чем напугают армянский народ? «Паст»Дадут ли показания те, кого принуждают участвовать в «литургических» митингах? «Паст»Власти хотят «продать» обществу предвыборную услугу за счет Самвела Карапетяна? «Паст»«Эпоха мира» Пашиняна без... мира: «Паст»Оксана Самойлова о разводе с Джиганом: Ему надо повзрослеть«Каждый день мы влюбляемся в Армению»: участники африканской группы Moriox Kids – о теплоте армян, встрече с Саро и своём первом сольном концерте в ЕреванеВозрождение под куполом: в Ереване открылась Tashir ArenaПремьер-министр Венгрии назвал единственного посредника, способного добиться мира в УкраинеИзраильская армия объявила о возобновлении перемирия в Газе: число погибших достигло 60Британцы нацелены превратить Армению в поле вялотекущей войныСенат США принял резолюцию, блокирующую тарифы на товары из БразилииБелый дом уволил всех членов Комиссии, которая должна была рассмотреть проект строительства бального залаОмбудсмен Армении приняла представителей авторитетных международных СМИРоссия и Япония обсуждают запуск прямых авиарейсов IDBank — серебряный спонсор 50-го юбилейного международного банковского конференции BACEE При поддержке IDBank и Idram стартовал проект «Симфонический лес»Раффи Ованнисян снова проявляет активность? «Паст»Ucom способствует развитию безопасной и надежной цифровой среды в Армении Говорящие цифры: кто «двигает» экономику Армении? «Паст»Власть без опоры, митинг в церкви без поддержки: «Паст»Турецкое издание обвинило Азербайджан в желании потакать ИзраилюАстхик Аветисян вошла в состав жюри международного жюри Eventiada PR AwardsВсемирно известный адвокат Джеффри Робертсона выступил с заявлением о незаконном преследовании КарапетянаВ Токио состоится концерт армянской музыкиМост, устремленный в будущее: Российские волонтеры укрепляют русскоязычное пространство в АрменииПлатите в кафе и барах через приложение Idram&IDBank и получайте много idcoin-овЮнибанк запустил систему онлайн-бронирования очереди В Ванадзоре 225 семей вынужденных переселенцев из Арцаха получили гуманитарную помощьПоявились подробности по делу об ограблении ЛувраЛитва снова закрыла границу с Беларусью из-за воздушных шаров — теперь на «неопределенный срок»ЕС ждет от Китая шагов по урегулированию конфликта на УкраинеВ Российско-Армянском университете 23–25 октября проходит VII Международная научно-практическая конференция «Русский язык на перекрёстке эпох традиции и инновации в русистике» В Армении расходы на оборону планируется сократить на 15,3%: Проект госбюджета на 2026 годВ Южно-Китайском море потерпели крушение истребитель и вертолет ВС СШАСамвел Карапетян: Никакие лишения не могут остановить наше движение к победе«Всеармянский фронт» не отдаст врагу ни родной дом, не армянские святыни и не позволит осквернить ихПопулизм уже семь лет грызет основы нашей государственностиРезультаты выборов в Молдове – тревожный сигнал для Армении: «Паст»Откровенный намек: пояс, который затянем: «Паст»Серьезные проблемы в программах поддержки, предусмотренных для арцахцев: «Паст»Армянская Апостольская Церковь - последний барьер против политического «беспредела»: «Паст»76-летний Ричард Гир едва не довёл до обморока ведущую шоу The ViewВ Армении при спонсорской поддержке Юнибанка прошёл открытый чемпионат по скалолазаниюАдвокат: В Армении происходит правовой террорАНО «Евразия» в Апаране: помощь получили сотни карабахцевПесков: Ни Путин, ни Трамп не хотят собираться только ради встречи и зря терять времяЭрмитажу передано керамическое панно «Блокадный Эрмитаж» художника Товмаса ТамразянаПалата адвокатов Армении обратится к международным структурам в связи с нарушением прав адвокатов в странеIdram объявляет о партнерстве с ведущей мировой криптобиржей Bybit в сфере инновационных платежей