Ереван, 27.Ноябрь.2025,
00
:
00
ВАЖНО


Արտաշես Գեղամյան. Մտորումներ Հայաստանի Հանրապետության կառավարության ծրագրի տեսլականի և նպատակների մասին

ОБЩЕСТВО

2017թ. հունիսի 21-ին Հայաստանի Հանրապետության Ազգային ժողովում սկսվեց «Հայաստանի Հանրապետության կառավարության ծրագրի տեսլականի և նպատակների մասին» (այսուհետ՝ Ծրագիր) հարցի քննարկումը։ Չխորանալով ՀՀ ԱԺ նիստի առաջին օրը ծավալված քննարկման մանրամասների մեջ, որը, համոզված եմ, բավական լայնորեն կներկայացվի Հայաստանի բնակչությանը զանգվածային լրատվամիջոցներով, նշեմ միայն, ըստ իս, առաջիկա 5 տարիների համար ՀՀ կառավարության առաջադրած գլխավոր նպատակները։ Դա, առաջին հերթին, զարգացած երկրների համեմատ տնտեսական աճի առաջանցիկ տեմպերի ապահովումն է` համախառն ներքին արդյունքի միջին հաշվով շուրջ 5 տոկոս աճի ապահովման միջոցով (միջին տարեկան կտրվածքով); արտահանման աճի նշանակալի տեմպերի ապահովումը՝ ապրանքների և ծառայությունների արտահանման տեսակարար կշռի մասնաբաժինը ՀՆԱ-ում հասցնելով 40-45 տոկոսի; աղքատության կրճատման ապահովումը՝ իջեցնելով այն 12 տոկոսային կետով; զբաղվածության աճի և արժանապատիվ աշխատանքի վարձատրության օպտիմալ զուգակցմամբ՝ անվանական նվազագույն աշխատավարձի 25 տոկոս աճի ապահովումը՝ հաշվի առնելով կառուցվածքային գործազրկությունը և հայրենական ապրանքների մրցունակության նվազման ռիսկերը զսպող նվազագույն աշխատավարձի և միջին աշխատավարձի համամասնությունը։

Առաջադրված նպատակների իրագործման համար կառավարությունը բավական հանգամանալի Ծրագիր է ներկայացրել, որը վերլուծության կենթարկենք կայուն տնտեսական աճ ապահովող պատշաճ պայմանների ստեղծման՝ բոլորի կողմից ընդունված չափանիշներին համապատասխանության տեսակետից։

Եվ այսպես, ընդունված է համարել, որ տնտեսական աճը կախված է մի շարք գործոններից, այսինքն՝ երևույթներից և պայմաններից, որոնք որոշում են  ապրանքների և ծառայությունների արտադրման իրական ծավալի մեծացման, արդյունավետության և որակի աճի բարձրացման հնարավորությունը։ Միևնույն ժամանակ, ընդունված է կարծել, որ ըստ տնտեսական աճի վրա ներգործության եղանակի տարբերում են ուղղակի և անուղղակի գործոններ։ Որպեսզի պարզ լինի, նշենք, որ ուղղակի գործոններն անմիջականորեն որոշում են արտադրության՝ տնտեսական աճի ֆիզիկական կարողությունը, իսկ անուղակի գործոններն ազդում են այդ կարողությունն իրականություն դարձնելու հնարավորության վրա։

Վերլուծենք, թե որքանով են տնտեսական աճի հիմնական գործոններն արտացոլված Ծրագրում։ Հիշեցնենք, թե որոնք են հիմնական, անմիջականորեն ուղղակի գործոնները, որոնք որոշում են ՀՆԱ արտադրության աճի դինամիկան. 1) աշխատանքային ռեսուրսների թվաքանակի մեծացում և դրանց որակի բարձրացում, 2) հիմնական կապիտալի ծավալի ավելացում և որակի բարելավում, 3) արտադրության կազմակերպման և տեխնոլոգիայի կատարելագործում, 4) տնտեսական շրջանառության մեջ օգտագործվող ռեսուրսների թվաքանակի ավելացում և որակի բարելավում, 5) գործարարական ակտիվության և գործարարական հնարավորությունների աճ հասարակությունում։

Եվ այսպես, որքանով է Ծրագրում արտացոլված տնտեսական աճի վրա ներգործության առաջին ուղղակի գործոնը, այն է՝ աշխատանքային ռեսուրսների թվաքանակի ավելացման և դրանց որակի բարձրացման գործոնը։ Մինչ այս հարցին պատասխանելը նշենք, որ Ազգային վիճակագրական ծառայության «Հայաստանի Հանրապետության սոցիալ-տնտեսական վիճակը 2017թ. հունվար-ապրիլին» տեղեկագրի տվյալներով՝ ս.թ. ապրիլի վերջին աշխատանք փնտրողների թիվը կազմում էր 95418 մարդ, այդ թվում գործազուրկները՝ 79761 մարդ։ Եվ սա՝ այն դեպքում, երբ թափուր աշխատատեղերի թիվը 743 է, այդ թվում պետական հատվածում՝ 57, մասնավորում՝ 686 մարդ։

Միևնույն ժամանակ, հարկ է նշել, որ տնտեսապես ակտիվ բնակչությունը 2016թ. միջինը կազմել է 1 227,6 հազ. մարդ (2015-ին՝ 1 316,4 հազ. մարդ), որոնցից զբաղվածների թիվը՝ 1 006,2 հազ. մարդ (նրանց 24,3%-ը զբաղված է եղել պետական, 75,7%-ը՝ տնտեսության մասնավոր հատվածում), զբաղվածների ցուցանիշը 2015թ. կազմել է 1 072,6 հազ. մարդ։ Նշենք նաև, որ 2016թ. գործազուրկների թիվը կազմել է 221,5 հազ. մարդ (2015թ.՝ 243,2 հազ. մարդ)։ Հատկանշական է, որ եթե 2015թ. տնտեսապես ակտիվ բնակչության միջին մակարդակը կազմել է 62,5%, ապա 2016թ., համապատասխանաբար, 61,0%։ Ավելի ցայտուն պատկերացնելու համար ներկայացնենք ըստ տնտեսական գործունեության տեսակների բաշխվածության (խոշորացած խմբերում) զբաղվածների տվյալները (Աղյուսակ 1).    

                                                                                                                                                Աղյուսակ 1.

Ըստ տնտեսական գործունեության մակարդակը (խոշորացված խմբերում)

Տնտ. գործ. տեսակների դասակար-գիչներ (խմբ.2)

 

Ըստ գործունեության տեսակների զբաղվածներ

Ընդամենը, 1 000 մարդ

 

Արդյունքը, %

Փոփոխու-թյունը,

2016 / 2015, %

2015

2016

2015

2016

 

Ընդամենը

1 072.6

1 006.2

100

100

 

93.8

A

 

 

 

 

 

Գյուղատնտեսություն

379.0

338.1

35.3

33.6

89.2

B-E

 

 

 

Արդյունաբերություն

120.8

121.4

11.3

12.1

100.5

F

 

Շինարարություն

49.9

37.5

4.7

3.7

75.1

G-N

 

 

 

 

Շուկայական ծառայություններ

233.5

225.3

21.8

22.4

96.5

O-U

 

 

 

 

Ոչ շուկայական ծառայություններ

289.5

284.0

27.0

28.2

98.1

Հայաստանի Հանրապետության սոցիալ-տնտեսական վիճակը 2017թ. հունվար-մարտին։

 

            Վերը ներկայացված ցուցանիշները հաստատում են ոչ միայն զբաղված աշխատանքային ռեսուրսների թվաքանակի զգալի ավելացման օբյեկտիվ, այլև գործազրկության մակարդակի էական նվազման խնդրի լուծման իրական հնարավորությունը (գործազրկություն, որը 2016թ. վերջին կազմում էր 18.04%, տե՛ս Հայաստանի Հանրապետության սոցիալ-տնտեսական վիճակը 2017թ. հունվար-փետրվարին)։ Այսպիսով, վերը բերված տվյալները ցույց են տալիս, որ գործազրկության կրճատման և բնակչության աղքատության մակարդակի իջեցման մասով Ծրագրի իրականացման համար օբյեկտիվ նախադրյալներ կան։ Ինչ վերաբերում է աշխատանքային ռեսուրսների որակին, ապա նշենք, որ այդ պահանջը, որը կազմում է ամփոփ արտադրության դինամիկայի վրա ներգործության առաջին ուղղակի գործոնի բովանդակությունը, լիովին հաշվի է առնվել Ծրագրում (Ծրագրի էջ 92, 93, 4.1 բաժնի 7, 8, 9 կետեր)։

Տնտեսական աճի վրա անմիջական ներգործության երկրորդ ուղղակի գործոնը հիմնական կապիտալի  ծավալի ավելացումն ու որակական կազմի բարելավումն է, ինչը նույնպես իր արտացոլումն է գտել Ծրագրում։ Այսպես, Տնտեսական ոլորտ բաժնում (Ծրագրի էջ 43) ուղղակի տեքստով գրված է. «ՀՀ կառավարությունը հետապնդում է տնտեսության որակական առաջընթացն

ինովացիոն զարգացման ճանապարհով ապահովելու նպատակը, որի արդյունքում պետք է գրանցվի ընդհանուր տնտեսության, ինչպես նաև տնտեսության հիմնական ոլորտներում արտադրողականության մակարդակի արագընթաց աճ: Ընդ որում, աշխատավարձերի քաղաքականություն իրականացնելիս ՀՀ կառավարությունը կհետևի արտահանելի հատվածի մրցունակության աճի չխաթարման սկզբունքին»։

            Տնտեսական աճի վրա ներգործության երրորդ ուղղակի գործոնը, ինչպես վերը նշեցինք, արտադրության կազմակերպման և տեխնոլոգիայի կատարելագործումն է։ Կարելի է մոտ երկու տասնյակ մեջբերում կատարել Ծրագրից, որոնք ամբողջովին ուղղված են աճի մեծ պոտենցիալի իրագործմանը՝ արտադրության կազմակերպման հետագա կատարելագործման, արդի տեխնոլոգիաների ներդրման հիման վրա։

            Ծրագրի կոնկրետ դրույթների հիման վրա կարելի է պնդել, որ դրանում իրենց արտացոլումն են գտել նաև այլ ուղղակի գործոններ, որոնք որոշում են տնտեսական համակարգի կարողությունը կայուն տնտեսական աճի ապահովման համար՝ լինեն դրանք տնտեսական շրջանառության մեջ ներգրավվող ռեսուրսների թվաքանակի ավելացումն ու որակի բարձրացումը, թե գործարարական ակտիվության և գործարարական կարողությունների աճը երկրի տնտեսությունում։

            Կուզենայի նշել նաև, որ Ծրագրում կան բավական թվով կոնկրետ օրինակներն այն բանի, որ կառավարությունն օգտագործում է տնտեսական աճի վրա ներգործության անուղղակի գործոնները, որոնց թվին կարելի է դասել առաջարկի, պահանջարկի և բաշխման գործոնները։ Օրինակ, աճի անուղղակի գործոնների շարքին կարելի է դասել այն խնդիրները, որոնք ուղղված են շուկաների մոնոպոլացման աստիճանի նվազմանը, հասանելի վարկեր ստանալու հնարավորությունների էական ընդլայնմանը, ինչը հատկապես ակտուալ է Հայաստանի գյուղատնտեսության զարգացման համար և որն իր պատշաճ տեղն է ստացել Ծրագրում։

Կարծում ենք, որ ՀՀ Ազգային ժողովի քննարկմանը ներկայացված Ծրագիրը, նրա խմբագրման պարագայում, որը կենթադրեր, նախ, կոնկրետ նպատակների առաջադրում՝ դրանց իրագործման համար անհրաժեշտ միջոցառումների և նախաձեռնությունների տնտեսական, կազմակերպչական, օրենսդրական և այլ պարզաբանումներով, հիմնված տնտեսական աճը որոշող առկա անհրաժեշտ բաղադրիչների իրական վերլուծության վրա, այդ դեպքում, անշուշտ, այն շատ ավելի մատչելի և հասկանալի կլիներ ոչ միայն կառավարության անդամներին և ՀՀ ԱԺ պատգամավորներին, այլև բիզնես հանրույթի ու Հայաստանի բնակչության ճնշող մեծամասնությանը։ Դա, իր հերթին, կդառնար Ծրագրի ավելի շահագրգիռ քննարկման առարկա հասարակության բոլոր շերտերի կողմից, ինչը վերջնարդյունքում կհանգեցներ շատ լավ արդյունքների։ Առաջին՝ նման քննարկումը կհանդիսանար Ծրագրի բովանդակության հարստացմանն ուղղված հարյուրավոր կոնկրետ առաջարկների, դրա առանձին դրույթներ բնակչության կոնկրետ, կենսականորեն կարևոր պահանջներին մոտեցնելու սկզբնակետ։ Երկրորդ՝ մեր հասարակության լայն շերտերի ներգրավումը Ծրագրի քննարկմանը կխթաներ դրա կատարման նկատմամբ հասարակական վերահսկողության ուժեղացումը։

Եզրափակելով՝ կուզենայի նշել, որ ՀՀ կառավարության Ծրագիրը նրա ընդդիմախոսների համար շատ ավելի պակաս խոցելի կլիներ, եթե դրանում տրվեր ՀՀ տնտեսական վիճակի կոնկրետ գնահատականը, որը կպատասխաներ երկրի կայուն տնտեսական աճի ապահովման օբյեկտիվ հնարավորությունները վեր հանող մի շարք հարցերի։ Մասնավորապես, ինչքան բնական ռեսուրսներ կան քանակական և որակական առումով, ինչպիսին են աշխատանքային ռեսուրսները, ինչպիսին է դրանց որակական վիճակը՝ նկատի ունենալով կրթական և որակական ասպեկտները, ինչպիսին է հիմնական արտադրական գործոնների (հիմնական կապիտալի) ծավալը, դրա տեխնիկական վիճակը (նկատի են առնվում մաշվածությունը, արտադրողականությունը, շահագործման հուսալիությունը), ինչպիսին է բնական, արտադրական և աշխատանքային ռեսուրսների հագեցածության և օգտագործման արդյունավետության աստիճանը և այլն։ Ընդ որում՝ հատկապես նշենք, որ Հայաստանի համար բնական ռեսուրսների օգտագործումն ունի բախտորոշ նշանակություն՝ հաշվի առնելով հանքարդյունահանման արդյունաբերության մեծ ծավալները։ Հատկապես ակտուալ է Ծրագրում արտացոլված գյուղատնտեսական հողերի օգտագործման գնահատումը՝ հաշվի առնելով խիստ անբավարար իրադրությունը վարելահողերի (արտերի) օգտագործման հետ կապված, երբ սակավահող Հայաստանի պայմաններում վարելահողերի գրեթե մեկ երրորդը չի մշակվում։

Կարծում ենք, որ ս.թ. հունիսի 22-ին ՀՀ վարչապետ, հարգարժան Կարեն Վիլհելմովիչն իր ամփոփիչ խոսքում անպայման կարտահայտի իր վերաբերմունքը սույն հոդվածում բարձրացված հարցերի մասին։         

  

Ա.Մ. ԳԵՂԱՄՅԱՆ

ՀՀ Ազգային ժողովի պատգամավոր

Հայաստանի Հանրապետական կուսակցությունից,

Հայաստանի Հանրապետության Ազգային ժողովի և

Ռուսաստանի Դաշնության Դաշնային ժողովի

Համագործակցության միջխորհրդարանական հանձնաժողովի

համանախագահ (հայկական կողմից),

Ուղղափառության միջխորհրդարանական վեհաժողովում

ՀՀ ԱԺ պատվիրակության ղեկավար 

Хор Сретенского монастыря спел в самолете по дороге в Ереван Новый законодательный пакет: В трех областных центрах Армении власти решили построить приюты для животных«Футбольная легенда Никита Симонян — лидер развития армяно-российских спортивных отношений.»Правительство Армении решило продлить на год отмену НДС и пошлин на импорт электромобилейМир - лозунг или внешняя политика? Толерантность должна формироваться с школьного возрастаВажность информационной безопасности: IDBank и Idram поддержали конкурс APOCALYPSE CTF 2025Представитель IDBank Иннеса Амирбекян назначена сопредседателем Рабочей группы Комиссии по банковским вопросам МТП по гарантиямВ окрестностях Дилижана продолжаются работы по тушению пожаровГенеральный директор Ucom Ральф Йирикян вручил сертификаты участникам курса по кибербезопасностиГубернатор Вайоцдзорской области Армении: Пожары на мусорных свалках в городах Ехегнадзор и Джермук под контролемСледственные органы не представили надлежащих доказательств: Слушания в НС Армении по теме политзаключенныхТрамп: Часть территории Украины все равно могла бы перейти к России в течение следующих нескольких месяцевТатоян: Бывшие президенты Армении питают власть Никола Пашиняна В Центральном административном районе Еревана продолжаются работы по демонтажу незаконно размещенных киосковТрамп: Мы очень близки к мирному соглашению между Россией и УкраинойСын Микаэла Арутюняна утверждает, что он вообще не общался с Навальным, а остальных даже не знает: «Паст»«Его пример ценен»: заслуженный строитель России о смерти Симоняна Кто на самом деле наносит вред государству? «Паст»Кэшбэк - это мошенничество. Получается: хотят, чтобы люди молчали, а сами они ели и не насытились: «Паст»IDBank — Пионер цифрового банкинга и инноваций в АрменииТупик одностороннего мира: когда Армения говорит о будущем, а Азербайджан формирует поколение, полное ненависти: «Паст»Мишель Пфайффер говорит, что стала жить «более осмысленно» после того, как стала бабушкойРаботы Гийома Туманяна покажут на Неделе искусств в ЛюксембургеUcom поддержал проведение ежегодного конкурса по кибербезопасности «Capture the Flag 2025» Боксер Ванес Мартиросян скончался после продолжительной болезниABC News: США планируют провести отдельную встречу с российской стороной по УкраинеВ Украине рассказали о двух проектах документов, переданных США, и ультиматуме ВашингтонаЗои Салдана раскрыла важное «обещание», которое она дала вместе с мужем Марко Перего и которое влияет на все аспекты их жизниИзраиль впервые с лета нанёс удар по Бейруту: утверждается, что погиб высокопоставленный член «Хезболлы»Заявление: Украина и США подготовили обновлённый документ по мируКакие аудиозаписи и документы собирается опубликовать бывший министр обороны? «Паст»Какие доходы не будут подлежать декларированию? Предлагаются новые изменения: «Паст»Почему власти «паникуют»? «Паст»Очередной митинг: чем недовольны сотрудники государственных структур? «Паст»Ким Кардашьян тайно выкупила библию покойного отца за $80,276Токаев: Армения является надежным партнером для КазахстанаФинансово грамотные вместе с Idram и IDBank: очередная остановка – лагерь НаириКитайский робот установил мировой рекорд, пройдя без остановки более 100 кмГенрих Мхитарян уже приступил к индивидуальным тренировкамАрмянские хореографические ансамбли из Владимирской области заняли призовые места на фестивале в МосквеGuardian: из Британии могут уехать до 50 тыс. медсестер из-за миграционных мер«По-нашему»: Армения заслуживает руководителя, который не оторван от реальности и связан со своим народомВ Казахстане обсуждают восстановление авиасообщения с АрмениейМинистр: Астана может открыть новый торговый маршрут в Турцию через АрмениюIdram получила разрешение на создание и эксплуатацию армянской платёжно-расчётной QR системы IdramNetUcom завершил построение сети 5G во всех городах Армении А что было бы, если бы он просто сделал антивластные призывы в банке? «Паст»Власти даже не скрывают, что ЭСА и Церковь интересуют их исключительно в рамках предвыборной «логики»: «Паст»От «успеха» к поражению: как «казахстанский транзит» разрушил нарративы власти? «Паст»В Лувре после дерзкого ограбления к концу 2026 года установят 100 внешних камер видеонаблюдения