Yerevan, 19.August.2025,
00
:
00
1 $ = 0 ֏, 1 = 0 ֏, 1 = 0 ֏
BREAKING


Ո՞վ է մեղավոր էներգետիկ ճգնաժամի համար

ANALYSIS

Երբ Պուտինի մամլո քարտուղար Պեսկովը հայտարարեց, թե «էլեկտրաէներգիայի սակագինը Հայաստանի ներքին հարցն է և անշուշտ չէր կարող քննարկվել Ռուսաստանի Դաշնության հետ», իսկույն կարծիքներ շրջանառվեցին, որ ռուսները փորձում են իրենց վրայից նետել էլեկտրաէներգիայի գնի բարձրացման պատասխանատվությունը և ամբողջ մեղքը բարդել Հայաստանի իշխանությունների վրա:

Սա ընդամենը սակագնի բարձրացման պահով էր, սակայն Ռուսաստանից ստացվեց հաջորդ «անմեղության» մեսիջը՝ ՀԷՑ-ի սեփականատեր «Ինտեր ՌԱՕ» ընկերության կառավարման խորհրդի նախագահ Բորիս Կովալչուկը ՏԱՍՍ-ի հարցազրույցում, հայտարարեց, որ «ՀԷՑ-ի կրած վնասները երկրում գործող կարգավորող համակարգի արդյունք են», կամ «տարիներ շարունակ կուտակած կորուստները պայմանավորված են Հայաստանի Հանրապետությունում էլեկտրաէներգիայի շուկայի կանոնների և սակագների կարգավորման գործող համակարգով»: Այս ամենը ստեղծված իրավիվիճակի՝ սակագների բարձրացման և ՀԷՑ-ին սննկացման եզրին հասցնելու վիճակի ամբողջ պատասխանատվությունը հայկական կողմի վրա բարդելու ռուսական հստակ դիրքորոշումն է:

Գաղտնիք չէ, որ ստեղծված իրավիվիճակի համար մեղավոր են և´ ռուսները և´ հայկական կողմը: Կովալչուկի ասածի մեջ ճշմարտություն կա, սակայն ամբողջովին մեղքը բարդել հայկական կողմի վրա, դա արդեն զավեշտ է: Հայկական լրատվական դաշտում երկու կողմերի մեղավորությունը բավականին քննարկվել է, արդյունքում հասարակությունը պահանջում է, ՀԷՑ-ի հարցով ոչ միայն աուդիտ, այլ նաև քրեական գործի հարուցում:

Այսպիսով, մտնում ենք մի փուլ, երբ հայկական և ռուսական կողմերը իրար մեղադրելու են, թե ո՞վ է ստեղծված իրավիճակի համար մեղավոր: Ռուսական կողմի այս հայտարարությունները, որքան վտանգավոր, նույնքան էլ հասկանալի են՝ ռուսները մի քանի նապաստակ են փորձում խփել: Նախ, իհարկե փորձում են պահպանել իրենց կորցրած հեղինակությունը Հայաստանում, երկրորդ, փորձում են ի սկզբանե խուսափել հետագա իրավական պատասխանատվությունից, որը կարող են կրել, ոչ միայն Հայաստանում, այլ նաև Ռուսաստանում, քանի որ այս գործը աղմուկ է հանել Ռուսաստանում, և երրորդ, փորձում են իրենց վրայից նետել ռուսական վատ մենեջմենթի պիտակավորումը, որը հեգնանքի առարկա է դարձել ամբողջ աշխարհում: Իսկապես, Հայաստանում ռուսական ընկերության ձախողումը ևս մեկ անգամ մեծ վնաս է հասցրել Ռուսաստանին և ռուսական բիզնեսի հեղինակությանը, որը բացասական կերպով կանդրադառնա Ռուսաստանի տնտեսական քաղաքականության վրա հետխորհրդային երկրներում և ամբողջ աշխարհում:

Ռուսական մենեջմենթի յուրօրինակության տիպիկ իրողություն է «Ինտեր ՌԱՕ ԵԷՍ» -ի և իր հայաստանյան դուստր ձեռնարկության՝ «Հայաստանի էլեկտրական ցանցեր» ՓԲԸ-ի ֆինանսական հաշվետվությունների հակասությունները: Հիշեցնենք, որ ՀԷՑ-ի ֆինանսական հաշվետվության մեջ, եթե 2014թ.-ին այդ ընկերության վնասը նախքան շահութահարկը կազմել է 9,8 մլրդ դրամ, ապա «Ինտեր ՌԱՕ ԵԷՍ» -ի ֆինանսական հաշվետվության մեջ, իր հայաստանյան դուստր ձեռնարկության՝ ՀԷՑ-ի շահույթը մինչև հարկումը 2014թ. արդյունքներով կազմել է 712 մլն ռուբլի կամ 6 միլիարդ դրամ, որն ի դեպ 2013 թվ.-ի շահույթի համեմատ աճել է մոտ 3,8 անգամ, որը բացատրվում է սակագների աճով։ Այս թեմայով, բնականաբար պետք է բացատրություններ տրվեն այդ ընկերության կողմից:

Իսկապես, ո՞րն է ՀԷՑ-երի վատ կառավարման ապացույցը: Մի կողմից էլեկտրաէներգիան գնելով արտադրողներից միջինը 22 դրամով և վաճառելով 41,8 դրամ կրկնակի բարձր սակագնով, ունենալով երաշխավորված վաճառք, մոնոպոլ դիրք, 99% վճարելիություն սպառողների կողմից, պետք է, որ այս ընկերությունը շահույթի հետ կապված խնդիրներ չունենար: Քանի որ, ինչպես ռուսներն են ասում, սա այն դեպքն է, որ «Любой дурак может получить прибыль»: Բացի այդ, ՀԷՑ-ի համակարգում լուրջ ներդրումներ չեն կատարվել ցանցի արդիականացման համար՝ ակտիվները հին են ու մաշված, ցածրավոլտ ենթակայանների մոտ կեսը գտնվում են ոչ բավարար տեխնիկական վիճակում, տրանսֆորմատորները գերբեռնված են, էլեկտրահաղորդման գծերը հին են:

Հիշեցնենք, որ 2009թ.-ից 4 անգամ բարձրացվել է սակագները, որն իր հերթին ծանր բեռ է դարձել տնտեսության՝ սպառողների և արտադրության համար: Իսկ ՀԷՑ-ի ծախսերում մեծ կշիռ է կազմում աշխատավարձի ծախսերը՝ 18,9 մլրդ. դրամ, որն անընդհատ աճի միտումներ է գրանցում, ինչպես նաև ֆինանսական ծախսերը, որը կազմել է 12 մլրդ. դրամ և նախորդ տարվա համեմատ աճել է 2 անգամ։

Այսինքն, ՀԷՑ-ի քաղաքականությունը հիմնվել է 3 հիմնական ուղղությունների վրա՝ 1. սակագների հետևողական բարձրացման, 2. անընդհատ նոր փոխառությունների և վարկերի ձեռք բերման և դրանցով նախկին պարտքերի և դրանց տոկոսների մարման, 3. անընդհատ աճող ծախսերի վրա: Ամփոփենք, որ ակնհայտ է, որ ընկերությունը արդյունավետ քայլեր չի կատարել ընկերության ֆինանսական վիճակը առողջացնելու, համակարգը արդիականացնելու և աշխատանքները օպտիմալացնելու ուղղությամբ և հիմնականում չարաշահել է իր առավելությունները` օգտվելով այս ոլորտը կարգավորող համակարգի օրենսդրական թերություններից:

Անդրանիկ Բարսեղյան

Inecobank and The Bank of New York Mellon mark the launch of a partnership to expand international transfer capabilitiesOver the clouds with AraratBank's Mastercard World Travel CardCustomer Appreciation Day at "Baghramyan" branch: IDBankUnibank Issued Preferred Shares with a Fixed Annual Dividend of 12% Team Telecom Armenia to Become First in Region to Replace 2G with Advanced Networks, Launching Program to Provide New Phones to Subscribers Ucom’s Fixed Network Now Available in Yerevan's Silikyan District UC Berkeley, Stanford, Visa Innovation Center and Much More: a Unique Opportunity for 10 Students from ArmeniaBack to School 2025: HONOR 400 Lite 5G Smartphone Now More Accessible Thanks to Ucom’s Special Offer International Youth Day: AraratBank Ensures Participation of 260 Young People in Tent CampIDBank Replenishes Its Share Capital Unibank Becomes the Gold Sponsor of FC AlashkertUcom Integrates SatisfAI Platform for Continuous Customer Satisfaction Analysis The Power of One Dram Team Visits the Hayordi CampAmeriabank Joins UATE, Marking a Groundbreaking Partnership between the Financial and Technological SectorsWhen September Comes: Idram&IDBankNew Ucom Sales and Service Center Opened at Mashtots Avenue 7/4 Reputation Management in Armenia: Shushan HarutyunyanIDBank's new premium business card – Mastercard Business PreferredUcom and SunChild NGO Launch Innovative "Smart Birdwatching" Educational ProjectRalph Yirikian Delivers a Lecture at Slavonic University's Engineering Summer School Beating the heat, earning idcoins: Idram & IDBankUnibank - the Main Sponsor of the Velosolutions UCI Pump Track World Championship Qualifier in Armenia What to do If you’ve already become a victim of fraud Idram and IDBank participated in Sevan Startup SummitArmenian National Festival Takes Place under AraratBank's SponsorshipArmDrone Community will launch a One-Month Free Educational Program with Ucom’s SupportAmeriabank Receives Euromoney Award for Excellence 2025 as the Best Bank in ArmeniaAraratBank's “The Will to Get Back on Your Feet Again” Film Series to Be Featured at Armenian National FestivalOnline Payments via ApplePay Now Available for vPOS Clients of Ameriabank Ucom Subscribers Increasingly Use Internet While Roaming Horizon Camp: With AraratBank's Support - Towards Leadership and Financial LiteracyIdram at Tech Week 2025Idram and Alipay+ Facilitate Cross-Border QR Payments in Armenia, Connecting Local Merchants with Global Digital Wallet Users"Business Process Optimization with AI" – a Course for the Senior Management of AraratBankA Protected Ecosystem thanks to Advanced Technology: Ucom and FPWC Join Forces DIALOG Organization - Partner of the “Born in Artsakh” ProgramMoody's upgrades Converse Bank's ratingsAraratBank participated in the WEPs regional experience-sharing workshopIDBank issues the 3rd, 4th and 5th tranches of bonds of 2025AraratBank: Special Rate for SWIFT Transfers up to EUR 20,000 IDBank Opens a New Branch at Homplex MallUcom Launches 5G Network in Abovyan and EjmiatsinCustomer Appreciation Day at IDBankAraratBank Joins BAFT AssociationOver AMD 12 Billion Provided by AraratBank in 2024 to Support the MSME SectorUcom’s General Director Joined the International CirculUP! Forum to Foster Circular Innovation in ArmeniaIDBank Representative Joins the Editorial Board of Trade Finance GlobalDIALOG Organization - Partner of the “Born in Artsakh” ProgramHow to Protect Your Bank Card Data Ucom Subscribers can Benefit from 5G Network in More than 40 Countries