Yerevan, 11.November.2025,
00
:
00
BREAKING


«Միայն հալվա ասելով՝ բերանը չի քաղցրանում». պետք չէ թշնամու օրակարգը առաջ մղել․ «Փաստ»

POLITICS

«Փաստ» օրաթերթը գրում է

Ինձ երբեմն զարմացնում են մեր որոշ քաղաքացիների, և նկատի ունեցեք, անգամ ոչ այնքան անգրագետ քաղաքացիների անգրագետ պնդումները: Այստեղ ես անգամ չեմ խոսում ՀՀ էկոնոմիկայի նախարար Վահան Քորոբյանի մասին, որը սիրում է օստապբենդերությունը, օրինակ՝ չոր նավահանգստի, կամ Հայաստանով անցնող Արևելք-արևմուտք տրանսպորտային միջանցքի մասին պաթոսախեղդություններով: Նա ուղղակի սիրում է «Նյու Վասյուկիներ ստեղծել», ինչպես և իր սրտի վարչապետ Նիկոլ Փաշինյանը (օրինակ՝ ուսանողական քաղաքի ստեղծումը, կամ էլ «հայկական խաչմերուկը»): Ինչպես հայկական ժողովրդական իմաստությունն է ասում, «միայն հալվա ասելով՝ բերանը չի քաղցրանում»: Այստեղ հարցն այն է, որ երբեմն անգամ գրագետ մարդիկ չեն պատկերացնում աշխարհագրական քարտեզը իր ամբողջության մեջ:

Իսկ իրականությունն այն է, որ, ուզենք թե չուզենք, Հայաստանը կղզի է, ընդ որում՝ առևտրային ուղիներից հեռու ընկած կղզի: Պատկերավոր լինելու համար Հայաստանը պատկերացնենք մի քառակուսի, որը չորս կողմ ունի՝ հյուսիսից՝ Վրաստանը, արևել քից՝ Թուրքիան, արևմուտքից՝ Ադրբեջանը, հարավից՝ Իրանը: Ընդ որում, նույն Վրաստանը արևելքից և արևմուտքից սահմանակից է, համապատասխանաբար, Թուրքիային և Ադրբեջանին, նույն կերպ՝ Իրանը սահմանակից է Թուրքիային և Ադրբեջանին: Հաշվի առեք նաև այն, որ մեր հարևան չորս պետությունների այդ բոլոր սահմանները ձգվածությամբ ավելի երկար են, քան Հայաստանի հետ ունեցած նույն երկրների սահմանները (բացի, իհարկե, քառակուսու տրամաբանությանը չենթարկվող Թուրքիա-Ադրբեջան սահմանը, քանի որ այդ սահմանը Ադրբեջանի անկլավ Նախիջևանի հետ է), ընդ որում՝ այդ սահմանները անցնում են ինչպես լեռնային հատվածներով, այնպես էլ հարթավայրերով:

Պատկերացրեցի՞ք քառակուսին: Հիմա հարց. այս նշված երկրներից ո՞վ և ու՞մ հետ կարիք ունի կապվել Հայաստանի միջոցով: Սա երկու անհայտով հավասարում չէ, սա երկրաչափություն է, որը ցույց է տալիս, որ կա երկու հնարավոր պատասխան՝ Թուրքիան՝ Ադրբեջանի հետ, և Իրանը՝ Վրաստանի հետ: Մնացած այլ խուճուճ-մուճուճ պատասխանները չեն ընդունվում, քանի որ, ի վերջո, լեռնային Հայաստանով ճանապարհներ անցկացնելը շատ ավելի դժվար է, քան հարթավայրերով: Սկսենք երկրորդից. արդյո՞ք Իրանը ցանկանում է կապ հաստատել Վրաստանի հետ Հայաստանի միջով: Իհարկե: Բայց այնպես չէ, որ դա կենսական նշանակություն ունի, քանի որ Իրանը դեպի Վրաստան հիմա էլ ճանապարհներ ունի Ադրբեջանով և Թուրքիայով, նաև, իհարկե, Հայաստանով անցնող ճանապարհն է գործում:

Ուղղակի Հայաստանով ճանապարհը այլընտրանք է որոշակի ռազմաքաղաքական իրավիճակների դեպքում: Եվ անգամ հաշվի չառնելով կրոնական գործոնները՝ թեոկրատ Իրանում են դա հասկանում և դեմ են, որ վտանգվի Սյունիքը: Ամենագործողը առաջին տարբերակն է. Թուրքիան կապ է հաստատում Ադրբեջանի հետ Հայաստանի տարածքով (այստեղ հարցն այն է, որ, ըստ Ալիևի ու նաև Էրդողանի, ոչ թե Հայաստանի տարածքով, այլ, այսպես կոչված, «Զանգեզուրի միջանցքով», որը Հայաստանի իրավասության տակ չի լինի): Անհայտ է՝ արդյո՞ք կլինի դա (Փաշինյանից ամեն ինչ կարելի է սպասել), բայց ցանկացած դեպքում կարելի է արձանագրել, որ տրանսպորտային ուղիների ապաշրջափակումը Հայաստանին ոչինչ չի տալիս, Հայաստանը իր աշխարհագրական դիրքով չի կարող դառնալ տրանսպորտային հանգույց, ընդ որում՝ այս պահին չկա Հայաստանից արտահանվող ինչ-որ բան, որը տրանսպորտային ուղիների ապաշրջափակման դեպքում կարող է իջեցնել ինքնարժեքը, այսինքն՝ շուկայում մրցունակ դառնալ:

Հասարակ օրինակ. նույն ծիրանը, ինչ նոր ճանապարհներ էլ բացվեն, միևնույնն է, արտահանվելու է Ռուսաստան ամենակարճ ՝ Ռազմավիրական ճանապարհով (թերևս մեկ էլ Վրաստան-Աբխազիա ճանապարհով, որին հասնելուն դեռ շատ ժամանակ կա): Ի վերջո, նախկինում ԽՍՀՄ բաց ճանապարհների դեպքում էլ է այդպես եղել: Այլ հարց է, որ առանձին գիտունիկների թվում է, թե երկաթուղով ապրանքաշրջանառությունը ավելի էժան է, քան ավտոտրանսպորտով… Հասարակ օրինակ. համեմատեք Ռուսաստանում, ինչու չէ՝ նաև Հայաստանում, երթևեկությունը ավտոբուսով և գնացքով…

Լավ, շատ չխորանանք դրա մեջ: Հայաստանը չունի ծանր արդյունաբերություն, և համոզված եմ, որ չի էլ ունենա, Հայաստանին պետք չեն հարյուրավոր վագոններից բաղկացած ծանրաքարշ գնացքներ, քանի որ Հայաստանից դրանցով արդյունահանելու բան չկա, առավել ևս՝ ներկրելու: Հայաստանին ներկայում պետք է և պետք է լինելու բարձր տեխնոլոգիական արտադրանք, այսինքն՝ արտադրանք, որը տեղավորվում է անգամ «Նիկոլի ուսապարկում», բայց 200 վագոնանոց շարժակազմի արժեք ունի: Պետք չէ թշնամու օրակարգը առաջ մղել և առաջնային նպատակ հայտարարել տրանսպորտային ուղիների ապաշրջափակումը: Դա նրանց է պետք առաջին հերթին, ոչ թե մեզ:

ԿԱՄՈ ԽԱՉԻԿՅԱՆ

Մանրամասները՝ «Փաստ» օրաթերթի այսօրվա համարում

Ucom’s Green Initiative Reaches Urtsadzor AraratBank Honoured with STP Award by Commerzbank AG Compelling Business Loan Offer from AraratBank: JOIN US AraratBank – Title Sponsor of Urartu Football Club The interview of Mher Abrahamyan, Chairman of the Board of IDBank, to Khaleej TimesAmeriabank’s Corporate Loan Portfolio Surpasses AMD 1 Trillion Arman Vardanyan, the leader of the «Unity» movement, participated in an event dedicated to Armenia’s Independence Day, held at the Cathedral of Monaco (video, photos) AraratBank and Théâtron Festival Bring Smiles to Little OnesOpportunities and Prospects for Cooperation Between Business and the Banking System in Syunik Region – IDBankThe Largest 5G Coverage in Armenia: Ucom’s Network Now Reaches More Than 94% of the Population Young Musician from the “Born in Artsakh” Program, Arsen Safaryan, Performed at the Anniversary Concert of the “Artis Futura” Foundation with the Moscow “Russian Philharmonia” Symphony OrchestraNew Campaign Ahead of Savings Day: IDBank Think beyond today. Why save?Ucom General Director Ralph Yirikian Presented His Vision for Telecommunications in the Era of AI The Armenian UBPay system partners with iSend remittance global service Connected, Convenient, Converse: Andranik Grigoryan Presents Converse Bank’s Digital Transformation Journey at the BACEE Conference IDBank - Silver Sponsor of BACEE’s 50th Jubilee International Banking Conference With the support of IDBank and Idram, the “Symphonic Forest” project was launched Ucom Supports the Development of a Safe and Trusted Digital Environment in Armenia Young Musicians of the “Born in Artsakh” Program Bring the Voice of Artsakh to MoscowSuren Parsyan to Represent Armenia at “Sagarmanthan: The Great Oceans Dialogue 2025” International ForumPay at cafés and bars with Idram&IDBank and earn lots of idcoinsUnibank Launches Online Queue Booking SystemWith Unibank’s Sponsorship Armenia Hosts Open Rock Climbing ChampionshipAraratBank Serves as Title Sponsor of "What? Where? When?" Intellectual GameConverse Bank’s CFO Highlights the Bank’s Resilient Growth and Management Practices at the BACEE Conference Idram Announces Partnership with the World’s Leading Crypto Exchange Bybit in the Field of Innovative Payments IDsalary Package – A Convenient and Beneficial Tool Ucom Reopens Its Sales and Service Center on 8 Komitas Avenue AraratBank: Financial Partner of Théâtron FestivalThe Sound of Artsakh in the USA Converse Bank and Asia Alliance Bank Launch Strategic Partnership Educational Trip and First U.S. Concert of the Music for Future Foundation’s Young MusiciansUcom General Director Ralph Yirikian Speaks on Digital Security JOIN US: Transfer Your Real Estate-Secured Loan to AraratBank on Favorable Terms Converse Bank Receives BACEE Award for International Banking Cooperation at 50th Jubilee Conference Unibank to Issue Cards Featuring Designs Created by KidsConverse Bank Becomes the Diamond Sponsor of the 50th BACEE Jubilee ConferenceFinancial Literacy Lesson with Idram Junior Silicon Mountains 2025 Tech Summit Concludes with the Support of Ucom IDBank issued the 6th tranche of bonds of 2025 200 Scholarships for the Best Students. Ameriabank Announces a Contest for the Second Year in a Row Ucom Supports the Development of a Digital Security Culture in Armenia AraratBank Modernizes Matenadaran's Security SystemThe Power of One Dram, My Forest Armenia, and the Armenian State Symphony Orchestra Sign a Memorandum of CooperationUcom and Nokia։ Autonomous Networks and AI Applications for 6GAraratBank and Teach For Armenia Sign Memorandum of CooperationThe Aylagir Coding Contest sponsored by AraratBank concludesIDBank Sponsors YSU International Conference on “Transforming Economy”Solar Solutions in Areni: Ucom and FPWC Support Environmental Protection