Yerevan, 16.August.2025,
00
:
00
1 $ = 0 ֏, 1 = 0 ֏, 1 = 0 ֏
BREAKING


«Օրենսդրական փոփոխությունները տանում են իշխանության կենտրոնացման». ամփոփելով տարին կրթական ոլորտում․ «Փաստ»

INTERVIEW

«Փաստ» օրաթերթը գրում է

Կրթության փորձագետ Սերոբ Խաչատրյանի հետ զրույցում ամփոփել ենք կրթական ոլորտում այս տարի կատարված իրադարձությունները: Ուսուցիչների ատեստավորումը տարբեր գնահատականների արժանացավ:

«Կողմնակից եմ, որ այս ատեստավորումն ավելի համեստ լինի, ԿԳՄՍ նախարարությունը հիմա գնում է ծայրահեղ քայլերի՝ առաջարկելով, որ ատեստավորված ուսուցիչները բավականին բարձր աշխատավարձ ստանան, անգամ հրապարակումներ եղան, որ պետք է 400-500 հազար դրամ աշխատավարձ ստանան, բայց ուսուցիչների աշխատավարձի նման բևեռացումը վտանգներ ունի: Ուսուցչի ամենակարևոր՝ մարդկային որակները հնարավոր չէ չափել որևէ ատեստավորմամբ: Հետևաբար, դեմ եմ, որ այդքան մեծ տարբերություններ դրվեն ուսուցիչների միջև, մի ուսուցիչը ստանա 70, մյուսը՝ 300 հազար դրամ: Արդյո՞ք 300 հազար դրամ աշխատավարձ ստացող ուսուցչից չորս անգամ ավելի բարձր արդյունք ենք սպասելու, թե՞ ուղղակի ուզում ենք ցույց տալ, որ կարողանում ենք ուսուցչին այդքան աշխատավարձ վճարել:

Պետք է այս հարցում շատ զգույշ լինել, չի կարելի նույն աշխատանքի համար այդքան տարբերակված վճարել: Մանկավարժության մեջ կան բազմաթիվ որակներ, որոնք չափելի չեն, և ոչ մի ատեստավորմամբ հնարավոր չէ դրանք պարզել: Կողմ եմ՝ թող լինի 20, 30, 50 տոկոս ավելացում, բայց ոչ ավելի: Եթե պատրաստ ենք այդքան վճարել մեկ ուսուցչի, ուրեմն եկեք նախ բոլորի աշխատավարձն, օրինակ՝ 10 հազար դրամով բարձրացնենք: Հասկանում եմ՝ նախարարությունը մտածում է, որ եթե ուսուցիչների աշխատավարձի բարձր շեմ սահմանի, շատերը կցանկանան ընդունվել մանկավարժական բուհեր և ուսուցիչ դառնալ, քանի որ հետո բարձր աշխատավարձ են ստանալու, բայց դա էլ մի քիչ չափազանցված է: Մարդիկ միայն գումարի պատճառով չէ, որ չեն ցանկանում ուսուցիչ դառնալ, աշխատանքը շատ դժվար է»,-«Փաստի» հետ զրույցում ասում է Խաչատրյանը:

Գաղտնիք չէ, որ մի շարք մարզային դպրոցներում կա ուսուցիչների պակաս կոնկրետ առարկաների գծով: Այս բացը լրացնելու նպատակով «E-school Armenia» նախագծի շրջանակում ընտրվեցին մենթոր դպրոցներ, որոնց ուսուցիչները սկսեցին էլեկտրոնային դասեր վարել այն դպրոցների երեխաների համար, որոնցում առկա է առարկայական մասնագետների պակաս: «Ինչպես ասում են, սա «ստիպված» քայլ էր, ընդ որում՝ վատը չէր: Կողմնակից եմ, որ դա լինի, բայց այստեղ պետք է զգույշ լինել հետևյալ իմաստով: Չստացվի այնպես, որ մտածեն՝ արդեն հեռավար ուսուցիչ ունենք, էլ չմտածենք այս հարցի շուրջ: Որքան էլ հեռավար տարբերակով լավ դասավանդես, չես կարող փոխարինել դասարանում գտնվող ուսուցչին, որովհետև մարդկային բաղադրիչը հատկապես դպրոցում շատ կարևոր է: Դպրոցը չպետք է, այսպես ասենք, «հանգստանա», մտածի՝ առցանց տարբերակով ուսուցիչ ունենք, էլ ի՞նչ իմաստ ունի այլ ուսուցիչ գտնել: Շատ կարևոր է, որ տնօրենը փնտրի ուսուցչին, ունենք նման տնօրեններ, որոնք փնտրում են, քայլեր ձեռնարկում այդ ուղղությամբ»,-նշում է մեր զրուցակիցը:

Բարձրագույն ուսումնական հաստատությունների մասով անդրադարձանք բուհերի ընդունելության նոր կարգին: «Եթե նայում ենք ընդունելության քննություններին, ապա մրցույթն ընթանում է մի քանի մասնագիտությունների գծով՝ ծրագրավորում, իրավաբանություն, բժշկական գործ, միջազգային հարաբերություններ և օտար լեզուներ: Այս հինգն են մրցութային: Հետևաբար, հիմա Հայաստանում ինչ էլ փոխում ես, մյուսների վրա առանձնապես չի ազդում: Կիրառված «մեկ բուհ, մեկ մասնագիտություն» սկզբունքը դիմորդների մեծ մասի վրա ոչ մի ազդեցություն էլ չի ունենում: Իրենք առաջվա պես դիմում են, ընդունվում բուհեր: Սա խնդիր է առաջացնում այն դիմորդների համար, որոնք առաջ կարող էին երկրորդ հայտով դիմած ինչ-որ տեղ գնալ և դուրս մղել այնտեղ առաջին հայտով դիմած մեկին: Օրինակ՝ առաջ դիմում էին Իրավագիտության ֆակուլտետ, դուրս էին մնում մրցույթից, գնում և դուրս էին մղում, օրինակ՝ Միջազգային հարաբերությունների ֆակուլտետ առաջին հայտով դիմած դիմորդին: Հիմա սա է փոխվել:

Բայց համաձա՞յն ենք, որ, օրինակ՝ Իրավաբանության ֆակուլտետ դիմած, բարձր միավորներ հավաքած դիմորդը, դուրս մնալով մրցույթից, չկարողանա ոչ մի տեղ ընդունվել: Հետո արդեն հայտնվի, ասենք, Աստվածաբանության կամ էլ Բնագիտության բաժնում՝ փաստացի չցանկանալով այդ ֆակուլտետներից որևէ մեկում սովորել: Այ, այս դիմորդների համար է նոր կարգը խնդիրներ ստեղծում, որոնց թիվն ամբողջ Հայաստանում 100-200 հոգի կարող է լինել, նրանք այս որոշումից կարող են տուժել: Ինչո՞ւ է այս սկզբունքը խնդրահարույց: Նախարարությունն անընդհատ ֆետիշացնում է մասնագիտական կողմնորոշումը՝ նշելով, որ դա պետք է լինի առաջնային: Բայց եթե առաջին հայտով դիմում եմ կոնկրետ ֆակուլտետ, արդո՞ք դա իմ ընտրությունն է, թե՞ ուղղակի, օրինակ՝ վարձի չափն է հարմար, ծնողներս են նախընտրել, որ այդ ֆակուլտետում սովորեմ և այլն: Իրականում չգիտենք, թե այդ երեխան ինչու է այդտեղ դիմել, թվում է, թե դա իր կողմնորոշումն է, բայց կարող է և այդպես չլինել: Դրա համար կարծում եմ, որ կարևոր է նաև առաջադիմությունը:

Ոչ միայն պետք է հետևենք այն գործընթացին, թե ով ուր է ուզում ընդունվել, այլ բարձր միավորներ ունեցող դիմորդին չկորցնենք: Հիշում եք՝ Տավուշի մարզի համայնքներից մեկից մի երեխա ընդունելության քննությանը 20 հնարավոր միավորից 18,75 էր հավաքել և ոչ մի տեղ չէր ընդունվել: Իհարկե, հետո պարզաբանվեց, որ նա հին դասագրքով էր պարապել, նոր դասագրքում փոփոխություններ էին կատարել, արդյունքում՝ նրան ընդառաջեցին: Բայց նման երեխաներ էլի կարող են լինել, ափսոս չէ՞, որ նրանց գիտելիքներն ուղղակի կորչեն: Ճիշտ է, շատերը գտնում են տարբերակներ ուսումը շարունակելու, բայց պետք է փոխենք մեր ընդունելության քննությունների կարգը: Ուսանողներն առաջին քայլով պետք է տան քննություններ, հետո նոր որոշեն, թե ուր են դիմում: Առաջին քայլով պետք է չափես դիմորդի առաջադիմությունը: Կարծում եմ՝ երբ ընդունվի բարձրագույն կրթությանն առնչվող օրենքը, այս համակարգն ամբողջությամբ կվերանայվի»,-ընդգծում է կրթության փորձագետը:

Տարվա ընթացքում օրենսդրական տարբեր փոփոխություններ եղան կրթական ոլորտում, որոշ նախագծեր էլ ընթացքի մեջ են: Դրանք թիրախայի՞ն էին, տալի՞ս էին լուծումներ առկա խնդիրներին: «Օրենսդրական բոլոր փոփոխությունները տանում են իշխանության կենտրոնացման: Հայաստանն, ըստ էության, հրաժարվում է ապակենտրոնությունից: Նախկինում օրենսդրությունն ավելի լիբերալ էր, բայց դա, իհարկե, չէր նշանակում, որ հենց այդպես էլ լինում էր: Օրինակ՝ նախօրոք որոշում էին, թե ով պետք է դառնա դպրոցի տնօրեն կամ բուհի ռեկտոր, հետո խորհուրդները վավերացնում էին: Բայց խորհրդի բուն կառուցվածքն ավելի ժողովրդավարական էր: Հիմա ամեն ինչ գնում է դեպի կենտրոնացման, խոսք կա այն մասին, որ դպրոցների տնօրեններին կարող են նշանակել: Ներկայացված նախագծով՝ դպրոցում ուսումնական մասի տնօրենը պետք է զբաղվի ուսումնական հարցերով, ինչպես նաև լինի վարչական, ֆինանսական համակարգող: Սա էլ իշխանության կենտրոնացման օրինակ է:

Այսինքն՝ ստեղծվում է մարդկանց մի խումբ՝ կազմված մի քանի հարյուր հոգուց, ովքեր իրենց ձեռքում կկենտրոնացնեն դպրոցների ֆինանսական ռեսուրսները, իսկ այդ մարդկանց նշանակելու է նախարարը: Բուհերի խորհուրդներում էլ փորձեցին այնպես անել, որ կառավարությունը մեծամասնություն ստանա՝ անդամների թվի առումով, բայց Սահմանադրական դատարանը թույլ չտվեց: Իշխանության կենտրոնացումը Հայաստանի նման երկրի համար այնքան էլ վատ բան չէ, գուցե մեզ պետք է այս ճանապարհով փոխել իրավիճակը: Բայց ինչո՞ւ եմ սա խնդրահարույց համարում:

Ներկա իշխանություններն այս կարգախոսով չեն եկել իշխանության: Այդ մարդիկ եկել էին, որ իբր ժողովրդավարություն լիներ, բուհերում դասախոսներն ու ուսանողները ռեկտոր, իսկ ուսուցիչները և ծնողները դպրոցի տնօրեն ընտրեին, նման մտքեր էին անգամ հնչում: Եթե եկել ես ժողովրդավարական կարգախոսներով, բայց անում ես հակառակը, այդտեղ խնդիր եմ տեսնում, այսինքն՝ փորձում ես իրավիճակը հարմարեցնել քեզ: Եթե ի սկզբանե հայտարարեին, որ Հայաստանում կրթության կառավարումը պետք է կենտրոնացնել, որպեսզի փոփոխություններն արագ անենք, դրան մասնագիտական տեսանկյունից նորմալ կվերաբերվեի: Բայց չգիտենք, թե ինչ գաղափարախոսությամբ են այս փոփոխությունները լինելու, երկրորդ՝ մեզ խոստացել էին ժողովրդավարական կառավարում»,-եզրափակում է Սերոբ Խաչատրյանը:

ԼՈՒՍԻՆԵ ԱՌԱՔԵԼՅԱՆ

Մանրամասները՝ «Փաստ» օրաթերթի այսօրվա համարում

Over the clouds with AraratBank's Mastercard World Travel CardCustomer Appreciation Day at "Baghramyan" branch: IDBankUnibank Issued Preferred Shares with a Fixed Annual Dividend of 12% Team Telecom Armenia to Become First in Region to Replace 2G with Advanced Networks, Launching Program to Provide New Phones to Subscribers Ucom’s Fixed Network Now Available in Yerevan's Silikyan District UC Berkeley, Stanford, Visa Innovation Center and Much More: a Unique Opportunity for 10 Students from ArmeniaBack to School 2025: HONOR 400 Lite 5G Smartphone Now More Accessible Thanks to Ucom’s Special Offer International Youth Day: AraratBank Ensures Participation of 260 Young People in Tent CampIDBank Replenishes Its Share Capital Unibank Becomes the Gold Sponsor of FC AlashkertUcom Integrates SatisfAI Platform for Continuous Customer Satisfaction Analysis The Power of One Dram Team Visits the Hayordi CampAmeriabank Joins UATE, Marking a Groundbreaking Partnership between the Financial and Technological SectorsWhen September Comes: Idram&IDBankNew Ucom Sales and Service Center Opened at Mashtots Avenue 7/4 Reputation Management in Armenia: Shushan HarutyunyanIDBank's new premium business card – Mastercard Business PreferredUcom and SunChild NGO Launch Innovative "Smart Birdwatching" Educational ProjectRalph Yirikian Delivers a Lecture at Slavonic University's Engineering Summer School Beating the heat, earning idcoins: Idram & IDBankUnibank - the Main Sponsor of the Velosolutions UCI Pump Track World Championship Qualifier in Armenia What to do If you’ve already become a victim of fraud Idram and IDBank participated in Sevan Startup SummitArmenian National Festival Takes Place under AraratBank's SponsorshipArmDrone Community will launch a One-Month Free Educational Program with Ucom’s SupportAmeriabank Receives Euromoney Award for Excellence 2025 as the Best Bank in ArmeniaAraratBank's “The Will to Get Back on Your Feet Again” Film Series to Be Featured at Armenian National FestivalOnline Payments via ApplePay Now Available for vPOS Clients of Ameriabank Ucom Subscribers Increasingly Use Internet While Roaming Horizon Camp: With AraratBank's Support - Towards Leadership and Financial LiteracyIdram at Tech Week 2025Idram and Alipay+ Facilitate Cross-Border QR Payments in Armenia, Connecting Local Merchants with Global Digital Wallet Users"Business Process Optimization with AI" – a Course for the Senior Management of AraratBankA Protected Ecosystem thanks to Advanced Technology: Ucom and FPWC Join Forces DIALOG Organization - Partner of the “Born in Artsakh” ProgramMoody's upgrades Converse Bank's ratingsAraratBank participated in the WEPs regional experience-sharing workshopIDBank issues the 3rd, 4th and 5th tranches of bonds of 2025AraratBank: Special Rate for SWIFT Transfers up to EUR 20,000 IDBank Opens a New Branch at Homplex MallUcom Launches 5G Network in Abovyan and EjmiatsinCustomer Appreciation Day at IDBankAraratBank Joins BAFT AssociationOver AMD 12 Billion Provided by AraratBank in 2024 to Support the MSME SectorUcom’s General Director Joined the International CirculUP! Forum to Foster Circular Innovation in ArmeniaIDBank Representative Joins the Editorial Board of Trade Finance GlobalDIALOG Organization - Partner of the “Born in Artsakh” ProgramHow to Protect Your Bank Card Data Ucom Subscribers can Benefit from 5G Network in More than 40 Countries Ameriabank's MyInvest Platform Gains Direct Access to AMXTrader Trading System