Yerevan, 26.November.2025,
00
:
00
BREAKING


Հետճշմարտության կամ post-truth դարաշրջան. «Փաստ»

SOCIETY

«Փաստ» օրաթերթը գրում է

Ներկա դարաշրջանում ամենավտանգավոր սպառնալիքը վերջինիս բնորոշումն է որպես «հետճշմարտության կամ post-truth դարաշրջան»։

Հետճշմարտության քաղաքականությունն ամրապնդվում է աշխարհում` որպես քաղաքական մշակույթի յուրահատուկ տեսակ, որը կենսագործունեության ոլորտներում ունի երկակի դրսևորում: Մի կողմից՝ քաղաքական գործիչները հայտարարում են մի բան, անում՝ մեկ այլ բան, մյուս կողմից՝ քաղաքական գործիչները լիակատար անտեսում են ապացույցները:

Հետճշմարտության մշակույթը՝ հասարակությունում կեղծ տեղեկատվության գիտակցական տարածումը, անտեսում է օբյեկտիվ փաստերը, որոնք հակասում են պարտադրվող տեսակետին ու քաղաքական իրականությանը՝ նույնիսկ ԶԼՄ-ի կամ անկախ փորձագետների կողմից կեղծ տեղեկությունը հերքելու դեպքում: Հետճշմարտությունը՝ որպես ժամանակակից հասարակություններին բնորոշ երևույթ, սոցիալ-քաղաքական իրողություն է, որը դեֆորմացնում է ժողովրդավարությունը և գլոբալ ու տարածաշրջանային հասարակությունների կայուն զարգացումը:

Մի կողմից` հետճշմարտության մեջ զգացմունքները գերակշռում են փաստերին ու ռացիոնալությանը, մյուս կողմից հետճշմարտությունը նշանակում է տեղեկատվական դաշտում տեղեկությունների կեղծման, ԶԼՄ-ում, սոցիալական ցանցերում ու համացանցի այլ աղբյուրներում այլընտրանքային տեսակետների վերաբերյալ փաստերի փոփոխման առկայություն: Հաճախ ճշմարտությունը հերքվում է, և ճշմարտության որոնումը երկրորդ պլան է մղվում: Հետճշմարտությունը մեկնաբանվում է նաև որպես կեղծ ու ճշմարիտ տեղեկատվության համամասնությունների հարաբերակցություն:

Տերմինը հաճախ ասոցացվում է տեղեկության տարածման հետ, որի աղբյուրը, որպես կանոն, անվստահելի է և պայմանավորված է PR-արշավների նպատակներով, պոպուլիզմով ու կեղծ գիտությամբ: Այսպիսով՝ հետճշմարտությունը քաղաքական մշակույթի մի տեսակ է, որը հիմնված է ոչ հավաստի տեղեկություն ստեղծելու, տարածելու և հանրությանը հասցնելու դիտավորյալ գործողությունների վրա, որոնք ամբողջությամբ կամ մասամբ չեն համապատասխանում իրականությանը, անտեսում են ոչ հարմար փաստերն ու գնահատականները և նպատակ ունեն ձևավորել որոշակի հասարակական կարծիք՝ քաղաքացիների հույզերի ու անձնական համոզմունքների վրա ուղղակի, ինտենսիվ ազդեցության միջոցով:

Հետճշմարտությունը տարածվում է սոցիալական ցանցերի ու ԶԼՄ-ների միջոցով, իսկ տարածվող բովանդակությունը կարող է պարունակել ճշմարտության ու կեղծիքի, հավաստի ու ոչ հավաստի տեղեկության տարբեր չափաբաժիններ՝ մանիպուլացնելով հասարակական կարծիքը։ Տեղեկատվական-հաղորդակցական տեխնոլոգիաների (ՏՀՏ) դարաշրջանում ոչ արժանահավատ, կեղծ (fake – կեղծ, անգլ.) նորությունները, որոնք էլեկտրոնային, թվային հաղորդակցությունների միջոցով տարածվում են որպես «այլընտրանքային» տեսակետ, ազդում են հասարակական գիտակցության վրա և հիմնականում ձևավորում են հասարակական կարծիք:

Այս խնդիրը հատկապես դժվար է լուծվում այնտեղ, որտեղ խոսքի ազատությունը ձգտում է դրսևորման բացարձակ ձևերի, իսկ բովանդակության տեսանկյունից՝ բացահայտ կամ լատենտ կերպով է վերահսկվում։ Կեղծ լուրերը մասնագետների ուշադրության կենտրոնում են հայտնվել հատկապես վերջին տարիներին։ Ըստ Merriam-Webster բառարանի՝ «fake news» հասկացությունը սկսել է լայնորեն կիրառվել 19-րդ դարի վերջերին, իսկ անգլերենում մինչ այդ՝ 16-րդ դարից սկսված, առավել տարածված է եղել «false news» եզրույթը, որը վերաբերել է թերթերում հրապարակված կեղծ լուրերին։

Այդուհանդերձ՝ կեղծ լուրերի հիմնախնդրով զբաղվող հետազոտողները համամիտ են, որ դրանց ուսումնասիրության համար բեկումնային նշանակություն են ունեցել 2016թ. ԱՄՆ նախագահական ընտրությունները։ Կեղծ լուրեր եզրույթը սահմանելու մոտեցումները տարբեր են։

Ընդհանրացնելով դրանք՝ կարող ենք առանձնացնել հետևյալ հիմնական բնորոշիչները.

• չեն համապատասխանում իրականությանը՝ ամբողջությամբ կամ մասնակիորեն,

• պարունակում են կեղծ, ոչ լիարժեք ներկայացված կամ «փաթեթավորված» տեղեկություն, որը խեղաթյուրում է փաստերն ու ապակողմնորոշում լսարանին,

• ստեղծվում և տարածվում են կանխամտածված կերպով,

• ուղղված են տարածողի համար ցանկալի դիրքորոշումներ ձևավորելու՝ քաղաքական, տնտեսական, գաղափարախոսական կամ այլ նպատակներով։ Կ

եղծ լուրերը, լինելով զանգվածային հաղորդակցությանը բնորոշ երևույթ, հաղորդակցական տեխնոլոգիաների զարգացմանը զուգահեռ, ստացել են նոր դրսևորումներ թե՛ ձևավորման և թե՛ տարածման մեխանիզմների տեսանկյունից։ Վիրտուալ տարածությունում «fake» երևույթը լայն դրսևորումներ է ստացել՝ ներառելով ոչ միայն տեղեկատվության բովանդակությունը, այլ նաև կեղծ լուրերի տարածման համար «ապահոված» տարբեր հարթակներ՝ կայքեր ու բլոգներ, ֆորումներ ու սոցիալական ցանցեր։ Այս համատեքստում առանցքային է վիրտուալ հարթակների ազդեցությունը լրատվամիջոցների շուկայի վրա։

Վիրտուալ միջավայրը սահմանել է լրատվամիջոցների հրապարակումների գնահատման նոր չափանիշներ՝ դրանք բովանդակության որակից տեղափոխելով դեպի նորությունն առաջինը հայտնելու անհրաժեշտությունը։ Սոցիալական ցանցերը, ապահովելով տեղեկատվության ագրեգացիա և տարբեր էջերի ու օգտատերերի միջոցով լայն տարածում, նորությունը հայտնելու արագությունը ոչ թվային լրատվամիջոցների համար ավանդական մեկ օրից հասցրել է ժամերի, որոշ դեպքերում՝ նույնիսկ րոպեների։

Նման պայմաններում սրվել է նաև մրցակցությունը տարբեր լրատվամիջոցների միջև, որոնք օրվա ընթացքում պետք է անընդհատ թարմացնեն նորությունները, հետևեն այլ մեդիաների ու օգտատերերի հրապարակումներին՝ օրակարգից հետ չմնալու համար։ Ցածրարժեք, սակայն արագ բովանդակություն ստեղծելու և տարածելու անհրաժեշտությունն ամրապնդվել է ևս մեկ առևտրային գործոնով. որքան ավելի շատ են լրատվական կայքի այցելությունները, այնքան շատ է գովազդը և հետևաբար՝ լրատվամիջոցի ստացած շահույթը։

Այս համատեքստում հարկավոր է հիշատակել ավստրալացի հետազոտող Հիրսթին, որը նորությունների՝ կապիտալի կուտակման գործառույթը համարել է ոչ պակաս կարևոր, քան սոցիալմշակութային, քաղաքական ու գաղափարախոսական գործառույթներն են։

ԼԻԼԻԹ ՇԱՔԱՐՅԱՆ

Սոցիոլոգ, ԵՊՀ դասախոս

Մանրամասները՝ «Փաստ» օրաթերթի այսօրվա համարում

AraratBank and Arca's joint campaign has endedIDBank: A Pioneer of Digital Banking and Innovation in ArmeniaGRAWE Group and C-Quadrat Investment Group have announced plans to acquire 100% of LIGA Insurance Company in Armenia Ucom Supports the Annual “Capture the Flag 2025” Cybersecurity Competition Financially Literate with Idram and IDBank: Next Stop – Nairi CampIdram received a permit to establish and operate the Armenian payment and settlement QR system IdramNetUcom Completes the Deployment of its 5G Network Across All Cities of Armenia Firebird, Inc. Secures U.S. Export License and Announces Dell Technologies as a Technology Partner, Establishing Major Milestones in Armenia’s AI and Digital FutureIDBank Receives Permission to Open a Representative Office in the United StatesRoboTon 2025 Competition Held with Idram’s Sponsorship“Armenian potential in Spain: Arman Mayilyan as a guest on the ‘Armenian Diaspora Communities’ program.” Final Results of the 20th Annual International Microelectronics Olympiad AnnouncedUnibank's VISA DIGITAL cards are now free Arca National Payment System, Bank of Georgia and Ameriabank Signed a Memorandum of UnderstandingIdram has been awarded the prestigious “Beyond Payments Awards” by Ant InternationalSTEM Acceleration Award 2025 Held with Idram’s SupportSolar Power is Generated in Kechut Community Through the Efforts of Ucom and SunChild Idram Announces Partnership with WeChat PayAraratBank: Transfer Your Mortgage Loan and Repay It on Attractive Terms: JOIN US“The Power of One Dram” as the Main Supporter of the National Hackathon AI4Biodiversity: AI Solutions for NatureSpeed-Mentoring Event Accelerates Green Innovations within the Ucom Fellowship Program Ucom Supports the Development of High-Tech Education in Armenia Dalan Technopark announces its first bond issuance. Placement Partner is Cube InvestIdram Junior Participants Receive Prizes: The First Junius Financial Literacy Competition ConcludesLusine Yeghiazaryan joins the Board of Trustees of the Music for the Future Foundation5,312,038 AMD for “Symphonic Forest”: the November beneficiary is AI4Biodiversity: AI Solutions for Nature, a national hackathonUcom’s Green Initiative Reaches Urtsadzor AraratBank Honoured with STP Award by Commerzbank AG Compelling Business Loan Offer from AraratBank: JOIN US AraratBank – Title Sponsor of Urartu Football Club The interview of Mher Abrahamyan, Chairman of the Board of IDBank, to Khaleej TimesAmeriabank’s Corporate Loan Portfolio Surpasses AMD 1 Trillion Arman Vardanyan, the leader of the «Unity» movement, participated in an event dedicated to Armenia’s Independence Day, held at the Cathedral of Monaco (video, photos) AraratBank and Théâtron Festival Bring Smiles to Little OnesOpportunities and Prospects for Cooperation Between Business and the Banking System in Syunik Region – IDBankThe Largest 5G Coverage in Armenia: Ucom’s Network Now Reaches More Than 94% of the Population "You Choose the Destination": New Promotion for AraratBank Mastercard World Travel CardholdersYoung Musician from the “Born in Artsakh” Program, Arsen Safaryan, Performed at the Anniversary Concert of the “Artis Futura” Foundation with the Moscow “Russian Philharmonia” Symphony OrchestraNew Campaign Ahead of Savings Day: IDBank Think beyond today. Why save?Ucom General Director Ralph Yirikian Presented His Vision for Telecommunications in the Era of AI The Armenian UBPay system partners with iSend remittance global service Connected, Convenient, Converse: Andranik Grigoryan Presents Converse Bank’s Digital Transformation Journey at the BACEE Conference IDBank - Silver Sponsor of BACEE’s 50th Jubilee International Banking Conference With the support of IDBank and Idram, the “Symphonic Forest” project was launched Ucom Supports the Development of a Safe and Trusted Digital Environment in Armenia Young Musicians of the “Born in Artsakh” Program Bring the Voice of Artsakh to MoscowSuren Parsyan to Represent Armenia at “Sagarmanthan: The Great Oceans Dialogue 2025” International ForumPay at cafés and bars with Idram&IDBank and earn lots of idcoinsUnibank Launches Online Queue Booking System