Բենգալյան կրակի պատմությունը՝ Հին Հնդկաստանից մեր օրեր
ՀԱՆՐԱՀԱՅՏ ՄՈԼՈՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ
Բենգալյան կրակը (գերմ աներեն ՝ bengalisches feuer-բենգալ յան կեղծ կրակ), հրարվեստում կիրառվող այրվող միացություն է: Բենգալյան մոմերը կազմված են երկաթյա մետաղալարից, որի ծայրերից մեկին բենգալ յան նյութ է քսված:
Բենգալյան մոմի առանձնահատկությունն այրման մեջ է. այն տեղի է ունենում պարուրաձև՝ մոմի առանցքի շուրջը, որովհետև մետաղալարի նյութը այրվող նյութից առավել բարձր ջերմահաղորդում ունի: Բենգալյան կրակի պատմության արմատները պետք է փնտրել 5-ից 6-րդ դարերի Հին Հնդկաստանում: Անվանումը ծագել է Հնդկաստանի Բենգալիա նահանգից, որտեղ այն կիրառվել է ազդանշան տալու նպատակով:
Պատմաբանները նաև վկայում են, որ ժամանակին տաճարներում կրոնական արարողությունների անցկացման ժամանակ զոհասեղանների վրա արտակարգ պայծառության կրակ էր բռնկվում և արագ մարում:
Բենգալյան կրակը հասել է Եվրոպա Հնդկաստանի և Եվրոպայի միջև առևտրային ուղի բացվելուն պես:
Այն ժամանակ բենգալ յան կրակը վառում էին ջահերի տեսքով:
Բենգալյան ջահերի առաջացումը եղել է Եվրոպայում, իսկ Վալենսիայում այդ կրակի ստեղծման բաղկացուցիչ տարրերի պահպանման համար տարածքներ են առանձնացվել:
Բենգալյան ջահերից մեզ ծանոթ բենգալ յան մոմերին անցում կատարելու հայտնագործությունը եղել է 6-ից 7-րդ դարերում:
Այն ժամանակ հայտնի է դարձել նաև, որ չոր բույսերի ցողունների խոռոչները լցոնելու միջոցով հնարավոր է երկարացնել կրակի այրման ժամանակը:
Սրանք այն առաջին բենգալ յան մոմերն են, որոնց բոցը ոչ միայն պայծառ էր, այլ նաև այրման ժամանակ բնորոշ ճայթյուններ էր առաջացնում:
Այս գունավոր (կանաչ, կապույտ, դեղին) կրակ առաջացնող նյութերի կազմը հայտնի է դարձել միայն 18-րդ դարի սկզբին:
Կայծկլտացող կրակի էֆեկտ ստանալու համար հիմնական բաղադրիչին սկսել են ավելացնել երկաթի օքսիդի խարտուքներ կամ մանրացված չուգուն:
Հետագայում սկսել են օգտագործել մագնեզիումի փոշի՝ որպես դյուրավառիչ:
Նման կերպ բենգալ յան կրակի զարգացումը ընթացել է երկու ուղղությամբ` բոցավառվող կրակ և կայծկլտացող կրակ ստանալու ուղղություններ:
Բոցավառվող կրակ ստանալու համար առավել հաճախ օգտագործում են թղթե պարկուճներ, իսկ կայծկլտացող կրակի համար վառվող նյութը մի քանի շերտերով քսվում է փայտե ձողերի կամ մետաղալարերի վրա:
Ռուս պիրատեխնիկ, պրոֆեսոր Պետրովսկին բենգալ յան բոցավառվող մոմերի արտադրության համար առաջարկել է որպես պարկուճ օգտագործել գրելու թուղթը՝ այն երեք անգամ ծալելով:
Նման մոմերը չի կարելի ձեռքին պահել, քանի որ դրանք այրվում են պարկուճի հետ միասին, և այդ իսկ պատճառով այն հագցվում է ձողի վրա:
Արդյունքում այրվելիս նկատվում է հրաշալի «կրակային պատկեր» պայծառ բոցի տեսքով:
Այս տեսակի բենգալ յան մոմը հասել է մեր օրեր գործնականում անփոփոխ տեսքով, և նման մոմեր հիմնականում արտադրվում են Չինաստանում, Ճապոնիայում և Հնդկաստանում:
Իսկ դրանց ժամանակակից անունը «հաղթական մոմեր» է, և այն հաջողությամբ կարելի է վառել նույնիսկ փակ տարածքում, քանի որ դրանք գործնականում անծուխ են:
Ժամանակակից կայծկլտուն բենգալյան կրակը պարունակում է բարիումի նիտրատ՝ որպես օքսիդացնող, ալյումինի փոշի կամ մագնեզիում՝ որպես դյուրավառ, դեքստրին կամ օսլա՝ որպես սոսինձ, ինչպես նաև օքսիդացված երկաթյա խարտուքներ՝ կայծեր առաջացնելու համար:
1999 թվականին երկու նկարիչներ՝ Տոբիաս Քիպը և Թիմո Պիտկյամոն, մշակել են մի տեխնիկա, որի շնորհիվ դիմանկարները նկարում են այրվող բենգալ յան մոմերով, ինչը նրանք անվանել են հրարվեստ:
Այդ ժամանակվանից ի վեր նրանք հրարվեստի միջոցով նկարել են ավելի քան 20 000 դիմանկար:
Նյութը հրապարակման պատրաստեց Past.am-ը




















































