Yerevan, 02.November.2025,
00
:
00
BREAKING


«Ծրագիրը բավականին մակերեսային ու անորոշ է, որտեղ ընդամենը խոսքեր են, առանց միս ու արյան»

INTERVIEW

Կառավարության կողմից ներկայացված ծրագրի՝ կրթությանը վերաբերող հատվածը ոչ միայն չի բավարարում ներկայի պահանջները, այլև չի կարող անգամ լավ կենաց համարվել, քանի որ Հայաստանի Հանրապետությունն այսօր բոլորովին այլ մակարդակի կրթության ծրագրի կարիք ունի, համոզված է կրթության փորձագետ Անահիտ Բախշյանը: 

Ըստ նրա, ծրագրում որևէ խոսք չկա «Կրթության մասին» օրենքով պահանջվող կրթության զարգացման ծրագիր–օրենքը վերջապես ընդունելու մասին, որի ժամկետները խախտվել են դեռև նախորդ իշխանությունների կողմից: Եվ եթե նոր իշխանությունները նույն՝ նախորդների ոգով են շարունակելու առաջ ընթանալ և չեն վերականգնելու բացթողումները, ապա կարող է իրավիճակն ավելի բարդանալ, համոզված է փորձագետը: 

Նրա կարծիքով, ամեն նոր կառավարություն գալիս է, նախորդի արածը փնովում, հետո իր ծրագիրը ծուռ կառուցում: Մինչդեռ կրթության հետ այսպես վարվել չի կարելի, քանի որ ոլորտին հասցված ցանկացած վնաս ուղղակիորեն սպառնում է երկրի անվտանգությանը: Անգամ կարող է այն շատ լուրջ հարցականի տակ դնել երկրի անվտանգությունը, քանի որ կրթությունը պետական անվտանգության երաշխիքն է հանդիսանում: 

«Լավ կլիներ, որ ցանկացած նոր իշխանություն գոնե իր նախորդի իրականացրած ճիշտ ու լավ քայլերը շարունակեր: Ցավալի է, որ կառավարության ծրագրի նախագծում ոչ մի խոսք չկա այն մասին, որ վերջապես պատրաստվում են կրթության զարգացման ծրագիր–օրենքն ընդունել: Առանց դրա, նշանակում է, մենք շարունակելու ենք խախտել «Կրթության մասին» օրենքը: Նախագծում որևէ խոսք չկա նաև այն մասին, թե որքան է այսօր կրթության ֆինանսավորումը և հաջորդ տարիներին ինչ է կանխատեսվում»,– ասաց Ա. Բախշյանը:

Հիշեցնենք, որ օրենքով նախատեսված է, որ ամեն տարվա՝ կրթությանը հատկացվող բյուջեն չի կարող ավելի պակաս լինել, քան նախորդ տարի է եղել, սակայն այս դրույթը կարծես թե նույնպես շարունակում է անտեսված մնալ:

«Նախորդ իշխանությունների ձեռագիրը մենք գիտենք: Ամեն տարի կրթությանը հատկացվող գումարները գնալով նվազում էին: Նոր իշխանությունների ներկայացրած ծրագիրն ընթերցելիս առաջինն ուզում էի տեսնել կրթության ֆինանսավորումը բարձրացնելու ինչպիսի՞ միտումներ կան: Սակայն ցավով պետք է արձանագրեմ, որ այս մասին բացարձակ ոչ մի խոսք չկա, ինչը չափազանց մտահոգող է: Բացի այդ, ծրագրում գրված նախադասություններն իրենց մեջ ո՛չ մեխանիզմներ են պարունակում, ո՛չ էլ ասվում է, թե 5 տարի հետո ինչպե՞ս պետք է արդյունքները չափվեն: Հասկանալի չէ նաև, թե դպրոցներն ինչպե՞ս պետք է վերածվեն զարգացման կենտրոնների և նպաստեն համայնքի սոցիալ–մշակութային կյանքի վերածննդին՝ դառնալով համայնքի համար բաց, ազատ ստեղծագործական կենտրոններ: Հարց է ծագում, թե այս նախադասություններն ու իրականությունն ինչքանո՞վ կարող են միմյանց համահունչ լինել: Ինչպե՞ս պետք է համայնքի դպրոցը դառնա զարգացման կենտրոն և նպաստի համայնքի սոցիալ–մշակութային կյանքի վերածննդին: Իսկ եթե զարգացման կենտրոններ էինք ուզում ունենալ, ապա պետք չէր անտեսել նախկինում սկսած մի շատ լավ ծրագիր, որի ճակատագիրը, չգիտես ինչու, սառեցվեց: Եվ հիմա դրա փոխարեն ի՞նչ ենք ուզում անել՝ պարզ չէ»,– ասաց Ա. Բախշյանը:

Կրթության փորձագետը շատ այլ հարցադրումների ևս անդրադարձավ: Օրինակ, ի՞նչ է փոխվելու դպրոցների՝ գործող կառավարման համակարգում, որպեսզի այն բարելավվի, ի՞նչ քայլեր պետք է արվեն հանրապետությունում համընդհանուր ներառական կրթության անցնելու համար կամ ինչպե՞ս են վերականգնվելու հանրապետության շատ մարզերում արդեն իսկ վերացած արհեստագործական ուսումնական հաստատությունները, որպեսզի հավասար պայմաններ ստեղծվեն հանրապետության բոլոր մարզերի բնակիչների համար: Փորձագետի կարծիքով, այս և ծրագրում ներառված այլ հարցեր ևս որևէ կերպ չեն մատնանշում այն քայլերը, որոնց շնորհիվ պետք է ի կատար ածվեն ծրագրում նշված բարի ցանկությունները:

«Ինչ քայլեր պետք է արվեն իշխանությունների կողմից մինչև 2023 թվականը ներառական կրթությունը համընդհանուր դարձնելու համար, այն դեպքում, երբ նոր իշխանությունները նախկինում քննադատում էին իրենց նախորդներին:

Այսինքն, ի տարբերություն նախորդ իշխանությունների, իրենք այս հարցի լուծման համար ի՞նչ են անելու: Ամեն ինչ օրենքով, կարգով գրված է, բայց որ գծով ի՞նչ է արվելու՝ պարզ չէ»,– ասաց Ա. Բախշյանը:

Խոսելով 12–ամյա կրթությանը նոր բովանդակություն հաղորդելու դրույթի մասին՝ նա նշեց, որ իր համար այդպես էլ պարզ չէ, թե ինչու է որոշվել առավելապես շեշտը դնել առարկաներից մի քանիսի վրա, երբ բոլոր առարկաներն էլ բովանդակության ու դասավանդման առումով վերանայման կարիք ունեն: Բացի այդ, դեռ տարիներ առաջ Համաշխարհային բանկի երրորդ ծրագրով նախատեսվում էր բոլոր առարկաների չափորոշիչները վերանայել և դրանց համապատասխան ծրագիր ու դասագիրք գրել, որի ճակատագիրը կրկին մնացել է անորոշ: 

«Այդ ծրագրի իրականացման համար գումար էր տրամադրված, բայց ի՞նչ եղան այդ գումարները, ես չգիտեմ: Չափորոշիչների բարելավման նախագիծը նույնպես չիմացանք, թե ինչ ճակատագրի արժանացավ, իսկ հիմա բնագիտական առարկաների գծով բարելավումը պետք է իրականացվի եվրոպական դրամաշնորհների հաշվին: Մի անգամ մի տեղից գումար վերցրեցինք, ծախսեցինք, հիմա էլ դրամաշնորհներով պետք է նույն բանն անենք: Եվ ո՞վ պետք է պատասխան տա այս ամենի համար: Ինչո՞ւ պատասխանատվության չեն կանչում այն մարդկանց, որոնք նախկին իշխանությունների օրոք տապալել են այդ գործընթացը: Այսինքն, ներկայացված ծրագիրը բավականին մակերեսային ու անորոշ է, որտեղ ընդամենը խոսքեր են, առանց միս ու արյան»,– ասաց Ա. Բախշյանը:

Զավեշտալին այն է նաև, որ ծրագրի մեջ առկա անորոշություններն այնքան շատ են ու բազմաբնույթ, որ նույնիսկ մասնագետներն ու փորձագետներն առաջարկ անելու հնարավորություն չունեն, քանի որ հասկանալի չէ, թե նշված ցանկություններն ինչպես են իրականացվելու: Մեզ հետ զրույցում տիկին Բախշյանը նշեց, որ ծրագիրը ոչ թե պետք է փոխել, այլ բոլորովին նոր նախագիծ գրել, որն արդյունք պահանջող և չափելիություն պարունակող ծրագիր լինի: Եվ եթե անգամ կրթության նոր նախարարը գիտի, թե ծրագրում նշված թեզերն ինչպես պետք է իրականություն դառնան, ապա պետք էր այն այնպես գրել, որը փորձագետների մոտ ոչ թե առկա մտահոգությունները ավելանան, այլ օգնեն, որ քննարկումների միջոցով այն բարելավվի, ինչն այս պայմաններում պարզապես հնարավոր չէ:

 

ԱՐՄԻՆԵ ԳՐԻԳՈՐՅԱՆ

Young Musician from the “Born in Artsakh” Program, Arsen Safaryan, Performed at the Anniversary Concert of the “Artis Futura” Foundation with the Moscow “Russian Philharmonia” Symphony OrchestraNew Campaign Ahead of Savings Day: IDBank Think beyond today. Why save?Ucom General Director Ralph Yirikian Presented His Vision for Telecommunications in the Era of AI The Armenian UBPay system partners with iSend remittance global service Connected, Convenient, Converse: Andranik Grigoryan Presents Converse Bank’s Digital Transformation Journey at the BACEE Conference IDBank - Silver Sponsor of BACEE’s 50th Jubilee International Banking Conference With the support of IDBank and Idram, the “Symphonic Forest” project was launched Ucom Supports the Development of a Safe and Trusted Digital Environment in Armenia Young Musicians of the “Born in Artsakh” Program Bring the Voice of Artsakh to MoscowSuren Parsyan to Represent Armenia at “Sagarmanthan: The Great Oceans Dialogue 2025” International ForumPay at cafés and bars with Idram&IDBank and earn lots of idcoinsUnibank Launches Online Queue Booking SystemWith Unibank’s Sponsorship Armenia Hosts Open Rock Climbing ChampionshipAraratBank Serves as Title Sponsor of "What? Where? When?" Intellectual GameConverse Bank’s CFO Highlights the Bank’s Resilient Growth and Management Practices at the BACEE Conference Idram Announces Partnership with the World’s Leading Crypto Exchange Bybit in the Field of Innovative Payments IDsalary Package – A Convenient and Beneficial Tool Ucom Reopens Its Sales and Service Center on 8 Komitas Avenue AraratBank: Financial Partner of Théâtron FestivalThe Sound of Artsakh in the USA Converse Bank and Asia Alliance Bank Launch Strategic Partnership Educational Trip and First U.S. Concert of the Music for Future Foundation’s Young MusiciansUcom General Director Ralph Yirikian Speaks on Digital Security JOIN US: Transfer Your Real Estate-Secured Loan to AraratBank on Favorable Terms Converse Bank Receives BACEE Award for International Banking Cooperation at 50th Jubilee Conference Unibank to Issue Cards Featuring Designs Created by KidsConverse Bank Becomes the Diamond Sponsor of the 50th BACEE Jubilee ConferenceFinancial Literacy Lesson with Idram Junior Silicon Mountains 2025 Tech Summit Concludes with the Support of Ucom IDBank issued the 6th tranche of bonds of 2025 200 Scholarships for the Best Students. Ameriabank Announces a Contest for the Second Year in a Row Ucom Supports the Development of a Digital Security Culture in Armenia AraratBank Modernizes Matenadaran's Security SystemThe Power of One Dram, My Forest Armenia, and the Armenian State Symphony Orchestra Sign a Memorandum of CooperationUcom and Nokia։ Autonomous Networks and AI Applications for 6GAraratBank and Teach For Armenia Sign Memorandum of CooperationThe Aylagir Coding Contest sponsored by AraratBank concludesIDBank Sponsors YSU International Conference on “Transforming Economy”Solar Solutions in Areni: Ucom and FPWC Support Environmental Protection Silicon Mountains 2025 Tech Summit Speakers Met with Media Representatives Financial Literacy with Idram and IDBank: A Meeting with the Students of the Republican Center for Children and YouthSIA 2025 Award Ceremony Held under AraratBank SponsorshipRenovation Loans, Fast and Affordable with IDBankAraratBank Joins ArcaQRNature in the Language of Music: IDBank as Main Partner of the “Symphonic Forest” ConcertUcom Is the Platinum Partner of the Silicon Mountains 2025 SummitDekavva Foundation Signs Partnership Agreement with Gegharkunik Regional AdministrationWith the Financing of IDBank, the Village of Svarants Will Have a Kindergarten: The “Side by Side” Program ContinuesDigiTec 2025: Armenia’s Biggest Tech Event Promises Nonstop Surprises