Yerevan, 05.November.2025,
00
:
00
BREAKING


Թեստերը «տանջամահ» են անում շրջանավարտներին. «Փաստ»

INTERVIEW

«Փաստ» օրաթերթը գրում է.

 «Փաստ»–ը կրթության փորձագետ Գայանե Թերզյանի հետ զրուցել է մասնավոր դպրոցների, վերջին շրջանում կրթական համակարգի շուրջ ծավալվող քննարկումների ու խնդիրների մասին:
 
«Մասնավոր դպրոցը գոյության իրավունք ունի»
 
Որպեսզի դպրոցը, մանկապարտեզը կրթական հաստատություն լինելու իրավունք ունենա, պետք է բավարարի որոշակի չափորոշիչների, որոնք սահմանված են օրենքով ու կարգերով: Եթե մասնավոր դպրոցն այդ բոլոր պայմաններին համապատասխանում է, շրջանավարտների գիտելիքների մակարդակը պետական դպրոցների շրջանավարտների գիտելիքների մակարդակից ցածր չէ, ապա ցանկացած մասնավոր դպրոց գոյության իրավունք ունի: Եթե ոչ պետական դպրոցներն ապահովում են դպրոցականների գիտելիքների, կարողությունների, հմտությունների պետական չափորոշիչներով սահմանված մակարդակը, ինչպես նաև արժեքային համակարգը, չեն ոտնահարում երեխաների կրթության իրավունքը, ապա չեմ կարծում, թե բանավեճի խնդիր կարող է ծագել: Այլ խնդիր է, երբ մասնավոր դպրոցը պետական բյուջեի ֆինանսներով որևէ կրթական ծառայություն է իրականացնում։ Նման դեպքերում, երբ ոչ պետական հաստատություններին պետական ֆինանսավորում է տրվում, ապա կատարողն անպայման պետք է ընտրվի մրցութային կարգով։ Որևէ մեկը չի կարող միանձնյա որոշել, թե ում պետք է տալ այդ գումարը՝ այս կամ այն ծրագիրն իրագործելու համար, որովհետև պետական գումարները պետք է ավելի արդյունավետ ծախսվեն: Եթե մասնավոր դպրոցը ապահովում է պետական չափորոշիչների կատարումը, եթե ծնողն ի վիճակի է իր երեխային մասնավոր դպրոց տանել, եթե երեխաների կրթության իրավունքը ոտնահարված չէ, ուրեմն մնացած ամեն ինչն էլ գոյության իրավունք ունի:
 
«Եթե»–ների շարքը լուծվա՞ծ է
 
Հետազոտման խնդիր է: Ոտքի վրա ասել, որ պետական դպրոցները չեն բավարարում ժամանակակից պահանջները, սխալ կլինի: Հավանաբար ծնողին ինչ–որ բան չի բավարարում, որ երեխային տանում է մասնավոր դպրոց կամ ավելի բարձր կրթություն է ուզում, քան պետական ծրագրերն են տալիս: Այլ խնդիր է ավագ դպրոցների կայացումը: Այսօր շատ է խոսվում 10–ամյա կրթությունը հետ բերելու մասին, բայց պետք չէ շտապել, այլ հասկանալ` ո՞րն է ավագ դպրոցի կոչումը: Կարողացա՞նք այդ կոչմանը համապատասխան ավագ դպրոցներ ստեղծել: Չեմ կարծում, թե ելքն ավագ դպրոցները փակելն է: 12–ամյա կրթությունը բավականին լուրջ հայեցակարգային խնդիրներ ուներ, որոնք այդպես էլ չլուծվեցին: Ինչո՞ւ էր մեր բուհական համակարգը միացել Բոլոնյան գործընթացին, եվրոպական միասնական կրթական տարածքի մաս ենք ուզում դառնալ։ Տեսե՛ք` սովորողների և մասնագետների ազատ տեղաշարժման հնարավորությունը Բոլոնյան գործընթացի հիմնարար սկզբունքներից մեկն է: Այդ իրավունքը ենթադրում է, որ մարդն ազատ է ընտրելու, թե որ երկրում և բուհում սովորի, որտեղ շարունակի կրթությունը (եթե ներում են հնարավորությունները)։ Նա կարող է մեկ տարի մի տեղ սովորել, իսկ հաջորդ տարի` մեկ այլ երկրի բուհում շարունակել: Այսինքն, եթե ուզում ենք, որ մեր կրթական համակարգը մրցունակ, համարժեք ու համեմատելի լինի այլ կրթական համակարգերի հետ, պետք է ինչ–որ բան փոխենք: Նույնը դպրոցների դեպքում է: 12– ամյա կրթությունը այդ նպատակներին հասնելու ճանապարհներից մեկն էր: Չափորոշիչները բավականին լավ մշակված փաստաթղթեր են: Այլ հարց է, թե որքանով են այդ չափորոշիչներն ու դասագրքերը համապատասխանում իրար: Ինչ–որ բաներ կիսատ մնացին, լավ չիրագործվեցին։ Պետք է տեսնել` որտե՞ղ թերացանք: Մեր թերացո՞ւմն էր պատճառը, թե համակարգն էր սխալ:
 
«Թեստեր մշակողները ոգևորվեցին»
 
Ավագ դպրոցները պետք է լուծեին նաև կրկնուսույցի ինստիտուտի վերացման խնդիրը: Բայց ինչո՞ւ այն չի վերանում: Խնդիրներն ախտորոշելու փոխարեն ասում ենք` «լավ չի, որովհետև…» և ուզում ենք փակել: Հնարավոր է, որ ախտորոշելուց հետո էլ որոշենք փակել, բայց ոչ առանց քննարկման: Նախարարն օրերս միասնական քննության ժամանակ ասաց, որ շատ ավելի կարևոր է սովորողների քննադատական մտածողության ձևավորումը: Որպես բանասեր` օրինակ բերեմ հայոց լեզվի թեստերը: Ներողություն եմ խնդրում, բայց դրանք խայտառակություն են։ Ի՞նչ են ստուգում դրանք և ինչպե՞ս: Եթե ապագա բանասերներ չենք ընտրում, որոնց համար լեզուն նաև մասնագիտություն է, ապա մյուս բոլորի համար լեզուն միայն գրավոր և բանավոր հաղորդակցության միջոց է: Մեր թեստերում ցույց տվեք մի առաջադրանք, որը հաղորդակցության կարողությունն է ստուգում: Նման առաջադրանք չկա: Հաղորդակցության կարողությունն ընդհանրապես չենք կարևորում: Այս թեստերով քննության պատրաստվելը տանջամահ անել է նշանակում: Ամեն ինչ անում ենք, որ երեխաներն ատեն հայերենը: Համաձայն եմ, որ թեստային համակարգը հեշտացնում է աշխատանքները ստուգելու գործընթացը, ինչպես նաև նվազեցնում է կոռուպցիոն ռիսկերը, բայց ինչի՞ գնով։ Թեստեր մշակողները ոգևորվեցին. սկսեցին ստեղծել այնպիսի թեստեր, որոնք առանց հատուկ պատրաստվելու նույնիսկ բանասիրական ֆակուլտետի շրջանավարտները գուցե չհանձնեն։ Որքան էլ փայլուն հայերեն իմանան, առանց շտեմարաններով լրացուցիչ պարապելու, չեն կարող քննություն հանձնել: 7–8–րդ դասարաններից սկսած և հատկապես ավագ դպրոցում ուսուցիչները գլխավորապես թեստերի վրա են աշխատում, ինչը խայտառակություն է։ Առաջին պլան է գալիս փաստը, մտապահումը, իսկ դրանք կյանքում կիրառելու կարողություններն ու հմտությունները մոռացվել են: Ես չեմ կարող լուծումներ առաջարկել, բայց մասնագիտական քննարկումներ կազմակերպել և լուծումներ որոնել պետք է։
 

Շարունակությունը՝ «Փաստ» օրաթերթի այսօրվա համարում

 

 

Arman Vardanyan, the leader of the «Unity» movement, participated in an event dedicated to Armenia’s Independence Day, held at the Cathedral of Monaco (video, photos) AraratBank and Théâtron Festival Bring Smiles to Little OnesOpportunities and Prospects for Cooperation Between Business and the Banking System in Syunik Region – IDBankThe Largest 5G Coverage in Armenia: Ucom’s Network Now Reaches More Than 94% of the Population Young Musician from the “Born in Artsakh” Program, Arsen Safaryan, Performed at the Anniversary Concert of the “Artis Futura” Foundation with the Moscow “Russian Philharmonia” Symphony OrchestraNew Campaign Ahead of Savings Day: IDBank Think beyond today. Why save?Ucom General Director Ralph Yirikian Presented His Vision for Telecommunications in the Era of AI The Armenian UBPay system partners with iSend remittance global service Connected, Convenient, Converse: Andranik Grigoryan Presents Converse Bank’s Digital Transformation Journey at the BACEE Conference IDBank - Silver Sponsor of BACEE’s 50th Jubilee International Banking Conference With the support of IDBank and Idram, the “Symphonic Forest” project was launched Ucom Supports the Development of a Safe and Trusted Digital Environment in Armenia Young Musicians of the “Born in Artsakh” Program Bring the Voice of Artsakh to MoscowSuren Parsyan to Represent Armenia at “Sagarmanthan: The Great Oceans Dialogue 2025” International ForumPay at cafés and bars with Idram&IDBank and earn lots of idcoinsUnibank Launches Online Queue Booking SystemWith Unibank’s Sponsorship Armenia Hosts Open Rock Climbing ChampionshipAraratBank Serves as Title Sponsor of "What? Where? When?" Intellectual GameConverse Bank’s CFO Highlights the Bank’s Resilient Growth and Management Practices at the BACEE Conference Idram Announces Partnership with the World’s Leading Crypto Exchange Bybit in the Field of Innovative Payments IDsalary Package – A Convenient and Beneficial Tool Ucom Reopens Its Sales and Service Center on 8 Komitas Avenue AraratBank: Financial Partner of Théâtron FestivalThe Sound of Artsakh in the USA Converse Bank and Asia Alliance Bank Launch Strategic Partnership Educational Trip and First U.S. Concert of the Music for Future Foundation’s Young MusiciansUcom General Director Ralph Yirikian Speaks on Digital Security JOIN US: Transfer Your Real Estate-Secured Loan to AraratBank on Favorable Terms Converse Bank Receives BACEE Award for International Banking Cooperation at 50th Jubilee Conference Unibank to Issue Cards Featuring Designs Created by KidsConverse Bank Becomes the Diamond Sponsor of the 50th BACEE Jubilee ConferenceFinancial Literacy Lesson with Idram Junior Silicon Mountains 2025 Tech Summit Concludes with the Support of Ucom IDBank issued the 6th tranche of bonds of 2025 200 Scholarships for the Best Students. Ameriabank Announces a Contest for the Second Year in a Row Ucom Supports the Development of a Digital Security Culture in Armenia AraratBank Modernizes Matenadaran's Security SystemThe Power of One Dram, My Forest Armenia, and the Armenian State Symphony Orchestra Sign a Memorandum of CooperationUcom and Nokia։ Autonomous Networks and AI Applications for 6GAraratBank and Teach For Armenia Sign Memorandum of CooperationThe Aylagir Coding Contest sponsored by AraratBank concludesIDBank Sponsors YSU International Conference on “Transforming Economy”Solar Solutions in Areni: Ucom and FPWC Support Environmental Protection Silicon Mountains 2025 Tech Summit Speakers Met with Media Representatives Financial Literacy with Idram and IDBank: A Meeting with the Students of the Republican Center for Children and YouthSIA 2025 Award Ceremony Held under AraratBank SponsorshipRenovation Loans, Fast and Affordable with IDBankAraratBank Joins ArcaQRNature in the Language of Music: IDBank as Main Partner of the “Symphonic Forest” Concert