Yerevan, 06.November.2025,
00
:
00
BREAKING


Հոգու և մարմնի խաչաձևումները. «Փաստ»

INTERVIEW

«Փաստ» օրաթերթը գրում է.

Մեր իրականության եզակի դեմքերից մեկը` Վարուժան Նալբանդյանը մահացավ 7 տարի առաջ հենց այս օրերին: Հրապարակավ նա գրող էր և թարգմանիչ: Իսկ իրականում մեծ մտածող էր ու մեծ հայեցող, ով հասել էր իր սեփական ճշմարտությանը:

Մահվանից մեկ–երկու տարի առաջ մենք զրուցեցինք նրա հետ ու փորձեցինք հասու դառնալ այդ ճշմարտությանը: Հաջողվե՞ց. չգիտենք:

Սիրով ներկայացնում ենք այդ հարցազրույցը:

– Դուք Ձեր պահվածքով զարմացնում եք շրջապատին: Այդ հանգամանքը անհարմարավետության զգացում չի՞ առաջացնում:

– Իմ պահվածքը հետևանք է: Ես դիտավորյալ ոչինչ չեմ անում օրիգինալ երևալու համար: Բոլոր ժամանակներում էլ եղել է մարդու իմ` դերվիշային տեսակը. սկսած Դիոգենեսից:

– Մեր հասարակությունը հանդուրժո՞ղ է նրա նկատմամբ, ով իր նման չի ապրում և մտածում:

– Մեր հասարակության հիմնական հատկությունն անհանդուրժողականությունն է: Այն գալիս է ոչ այնքան նեղմտությունից, որքան արևելյան ծուլությունից: Մարդիկ տրամադրված չեն հասկանալ դիմացինին. ի՞նչ կարիք կա «ջանին ջաֆա տալ» և բացահայտել, թե էս մարդն ինչո՞ւ է այդպիսին:

– Դուք գտե՞լ եք կյանքի ձեր ճշմարտությունը:

– Ես գտել եմ իմ գոյակերպի բանաձևը: Բոլորն էլ ճշմարիտ են: Ամեն մեկը ճշմարիտ է իր տեսակի մեջ: Յուրաքանչյուրը հարմարվելու իր ոճն է գտնում: Նույնիսկ ամենանոնկոմֆորմիստն էլի կոմֆորմիստ է:

– Ո՞րն է մարդկային երջանկությունը: Այն կա՞: Այդ բառը պայմանական բառ չէ՞:

– Երջանկությունն ամեն մեկի համար յուրովի է: Ինձ համար երջանկությունը հոգեկան անդորրությունն է: Մեկի համար փող կուտակելն է, մյուսի համար երեխաներ շատացնելն է: Ոչ մեկը մյուսին չպետք է պարտադրի երջանկության իր տեսակը: Յուրաքանչյուրը պետք է հաշտվի մյուսի երջանկության տեսակի առկայությանը:

– Մարդու կյանքում ի՞նչ դեր կարող է ունենալ կրոնը կամ հավատը:

– Կրոնը, հավատը փրկարար են, որովհետև կյանքը հակատրամաբանական շատ բաներ ունի: Այնքան, որ հանգում է աբսուրդի: Նրա տրամաբանությունը մարդկորեն հարմարեցված մի բան է: Իսկ ճշմարիտը գերտրամաբանականն է, որ հոգևոր արժեք է: Կրոնները տարբեր են. մահմեդականությունը գործնական կրոն է, քրիստոնեությունն ու բուդդայականությունը հակաբնական կրոն են: Այսինքն` մարդու մարմնական բնույթին հակադրվող կրոններ են: Յուրաքանչյուրն ընտրում է այն կրոնը, որն համապատասխանում է իր բնույթին: Մյուս կողմից յոգերը տասնյակ փաստացի օրինակներով ապացուցում են, որ կարողանում են մարմինը հաղթահարել: Այսինքն` կրոնը, հավատը այն է, ինչից կառչում ես, երբ դեմ ես առել երկրային հակատրամաբանության:

– Դուք հավատո՞ւմ եք Աստծուն:

– Ոչ միայն հավատում եմ, այլև Աստծո գոյությունն իմ խորին համոզմունքն է: Ես երկար եմ զբաղվել համեմատական աստվածաբանությամբ: Այն, ինչի մասին մեկի մեջ թերի է ասված, ամբողջական պատասխանը կա մեկ այլ կրոնում: Երբ համադրում ենք բոլոր տվյալները, ապա օրինաչափ է դիտվում այն հանգամանքը, որ ռուս հոգևորական Ալեքսանդր Մենը, լինելով ամենահանդուրժողներից մյուս կրոնների հանդեպ, կարողացավ կրոնը գյուղերից տեղափոխել քաղաք: Նրա շնորհիվ շատ մտավորականներ դարձան հավատացյալներ: Հավատի տրամադրվեցին ինտելեկտուալները:

– Իսկ Մարդուն հավատո՞ւմ եք. նա իր անելիքն ունի՞ տիեզերքում:

– Ըստ կրիշնայականության կա մարդու 400000 տեսակ: Ասենք` հարուստ է, բաց սևամորթ է, դեղնամորթ է, էս է, էն է: Եվ այսպես` շարունակ: 400000–ի վերաբերյալ չի կարող լինել մեկ լուծում: Ուստի մարդու նկատմամբ վերջնական դիրքորոշում չես կարող ունենալ: Անշուշտ մի քիչ բնազդը, մի քիչ դիտողականությունը, մի քիչ ինֆորմացիան կամ մարմնի նշանները (եղունգի ձևը, ականջի կտրվածքը) օգնում են կողմնորոշվել: Բայց ընդհանուր առմամբ քաղաքակրթությունը համահարթեցնում է մարդկանց: Դա տեղի է ունենում առավելապես տոտալիտար համակարգերում: Իսկ համահարթեցումը նրա համար է, որ հեշտանա 400000 այդ տեսակի ղեկավարումը:

– Մարդը մենա՞կ է տիեզերքում:

– Մարդն ունի մենակության զգացում, բայց նա լքված չէ:

– Ինչո՞վ կամ ո՞ւմով նա մենակ կամ լքված չէ:

– Նա ունի իր պահապան հրեշտակը, ունի Աստծո ողորմածությունը, ունի Աստծո համբերությունն իր նկատմամբ: Կա նաև հասարակությունը: Ես իմ պիեսներից մեկում փոխել եմ Պլատոնի դարձվածքը /Պլատոնն այդ ասել էր կնոջ վերաբերմամբ/. առանց հասարակության ապրելը նույնքան անհնարին է, որքան հասարակության հետ ապրելը: Հասարակությունն իր` պաշտամունքի տրամադրություններով, իր` բամբասանքի հակվածությամբ կանացի է: Երբ անհատականություն ես, նրան երևում ես որպես սպիտակ ագռավ: Եվ նա քեզ չի սիրում: Բայց պարտադիր չէ, որ քեզ սիրի, ոչ էլ պարտադիր է, որ դու նրան սիրես: Պարտադիր է, որ իրար հանդուրժեք:

– Լավ, մարդկային մատերիան, այսպես ասենք, գուցե անելիք չունի, իսկ անհա՞տն էլ անելիք չունի:

– Անելիք ունի յուրաքանչյուրը: Յուրաքանչյուրին անելիքը տրվում է որպես հասարակական կոկտեյլի մասնակցի:

– Մարդու համար կա՞ գերագույն արժեք:

– Ամեն մեկի համար գերագույն արժեքը տարբեր է: Մեկի համար հոգին փրկելն է, մյուսի համար իր ազգությունն է և այլն: Հոգեկան արժեքները ամենից առաջ հոգեկան արժեքավորումներ են: Այսինքն` ինքդ ես դրանք դարձնում գլխավորը:

– Մարդը կարո՞ղ է տառապանքից խուսափել:

– Ոչ: Տառապանքը տրված է մարդուն շատ օրինաչափորեն: Նույնիսկ եթե մի բանից նա չի տառապում, պետք է տառապի մեկ ուրիշ բանից: Ընդհուպ` մազոխիզմից սկսած մինչև այն տառապանքը, որը ծնում է արվեստ կամ որը սերունդ է պարգևում: Դու տառապանքի քո տեսակն ես փնտրում, որի հետ կարող ես հաշտվել կամ որը քեզ համար տանելի է լինում: Օրինակ, ես ընտանիքի հարցում եղել եմ դասալիք, ուրեմն մենակությունից եկող տառապանքը պետք է դիտեմ որպես նորմալ երևույթ:

– Դուք ազա՞տ մարդ եք կամ կարողացե՞լ եք ձեզ համար ապահովել այդ ազատությունը:

– Բացարձակ ազատություն ընդհանրապես չկա: Եթե մարդը մարմին ունի, արդեն անազատ է: Բայց գոյություն ունի ազատության տենչը: Այն ապրում է սեփական շղթաներ ստեղծելու–ունենալու տրամաբանությանը զուգահեռ: Մի կողմից հարազատներ ես փնտրում, այսինքն` ուզում ես հարազատության շղթաներով կապվել, մյուս կողմից ուզում ես ազատ լինել: Սա անտագոնիզմ է, հակադարձ միասնականություն: Այս հակասականության մեջ պետք է կողմնորոշվես ռուլետ խաղացողի նման:

– Մարդն ամեն ինչ կարո՞ղ է անել. նրան ի՞նչ չի թույլատրվում:

– Մարդուն ամեն ինչ թույլատրվում է, բայց նա ինքը իրեն ամեն ինչ պիտի չթույլատրի: Ելնելով էթիկայից կամ ելնելով էսթետիկայից: Մեկը բավականություն է ստանում ազնիվ լինելուց: Մյուսը բավականություն է ստանում խաբելուց: Բայց առաջինի առավելությունն այն է, որ նա մոտենում է աստվածայինին: Անկախ նրանից` հավատացյա՞լ է, թե` ոչ: Սոկրատն ասում էր` ոչ մեկը վատը չէ կամովին, նրան այդպիսին դարձնում են: Իսկ եթե դա կազմակերպվում է պետականորեն, ասենք ֆաշիզմի նման համակարգերի դեպքերում, արդեն ահավոր բան է, շատ դժվար է սպրդելը:

– Այդպիսի վիճակները սպառնո՞ւմ են մարդկային քաղաքակրթությանը:

– Մարդկային քաղաքակրթությունը շատ աղետալի վիճակում է, որովհետև գտնվում ենք վատթարագույն` Կալի յոգայում: Նրա ավարտին մնացել է ևս 140000 տարի, որից հետո մարդկությունը կհանգի բանականության իշխանությանը: Երկրագունդը կստանա այնպիսի տեսք, որ չարիքը չի ունենա մուտք գործելու հնարավորություն:

– Դուք ձեր «Ռադամես» պիեսի մեջ կասկածում եք սիրուն. իսկապե՞ս այն սահման ունի:

– Սերն, իրոք, սահման ունի: Սիրո մասին կա մի փայլուն աֆորիզմ. սերը սկսվում է նրանով, որ զգայականորեն տրամադրվում են իրար նկատմամբ, հետո դառնում է սովորույթի կապ, վերջում արդեն անհրաժեշտության կապ է, որովհետև երկուսն էլ ծերանում են: Այսինքն` սերը նորմալ զարգացման դեպքում զգայականից տեղափոխվում է հոգևոր տարածք: Ինչը որ մենք սեր` սեքս ենք անվանում, եթերային նուրբ աշխարհի կոպտացված արտահայտությունն է երկրի վրա:

– Ի վերջո ի՞նչն է մարդուն պահում հողի վրա:

– Մարդուն ապրեցնում են տարբեր բաներ: Սկսած արհեստական նպատակի հորինվածքից, մինչև իսկական նպատակը, այն է` նախապատրաստվել հաջորդ, ավելի բարձր մակարդակի վերադառնալուն: Ես համեմատական աստվածաբանության ուսումնասիրությունից եկա այն եզրակացության, որ դժոխքը հենց հրաբխի հնոցն է: Այնտեղ հոգիներ են գտնվում: Երբ նրանց ժամկետն ավարտվում է, հրաբուխը բաց է թողնվում, ու նրանք քար են դառնում: Ապա քարից սկսելով, կամաց–կամաց հասնում են մինչև մարդուն: Այդ ճանապարհի ընթացքում ունենալով միլիոնավոր վերամարմնավորումներ:

– Դուք թարգմանել–հայացրել եք հիմնականում ֆրանսիական էքզիստենցիալիստական գրականության նմուշներից. պատահակա՞ն էր ձեր ընտրությունը:

– Ֆրանսիական էքզիստենցիալիզմը ինձ մի ժամանակ շատ հրապուրեց: Ես իմ կենսագրության ընթացքում շատ բաներ եմ փոխել: Ունեմ էքսպերիմենտալ հոգեբանություն և գրական–ստեղծագործական, և կենցաղային, և այլևայլ առումներով:

– Էլի՞ է փնտրտուքը շարունակվում:

– Փնտրտուքը ձանձրույթը ցրելու և սեփական գոյությունը արդարացնելու մի վիճակ է: Երբ փնտրում ես, աշխատում ես դառնալ մի քիչ ավելին, քան ես: Իհարկե, տասնյակ, հարյուրավոր անգամներ սխալվում ես: Եվ այդ սխալները քեզ համար ուսուցիչ են դառնում, նրանց վրա սովորում ես:

– Ո՞րն է կայունը և վերջնականը:

– Մարդու մենակության տագնապի հաղթահարումը: Մենակության տագնապը հաղթահարում ես Աստծո միջնորդությամբ, գրականությամբ, արվեստով, կոլեկցիոներ դառնալով, բարեկամի միջոցով, ինչ–որ զբաղմունքով:

– Ձեզ հաջողվե՞լ է:

– Հարյուր տոկոսով ոչինչ չի հաջողվում: Մի պահ հաջողում ես, հետո սովորույթը նորից իրեն է քաշում, ու ինչ–որ տեղ սխալ ես գործում, հետո նորից ուղղվում ես, ու այսպես շարունակ: Խնդիրն այն է, որ ակտիվ վերաբերմունք ցուցաբերես քո նկատմամբ:

– Ընտրության իրավունք ո՞ւնես…

– Ընտրության և գործունեության իրավունք: Ավելին` պարտականություն, ոչ թե իրավունք: Հայտնի դարձվածքը գիտեք. քնեցի ու երազեցի, որ կյանքը երջանկություն է, արթնացա ու տեսա, որ պարտականություն է: Հիրավի, պարտականությունների շարան է ամբողջ կյանքը: Որպեսզի հեշտանա, այդ պարտականությունները սիրելի ես դարձնում:

– Այսինքն` մարդուն ապրեցնում է սերը:

– Այո, սերն է ապրեցնում: Այն սերը, որը երախտագիտության պահանջ չունի: Եթե պահանջ ունի, արդեն առևտրի նման մի բան է: «Ի՞նչ մնաց կյանքից» հարցին պատասխանում են` ինչ–որ տվի ուրիշին: Սա պարադոքսալ վիճակ է, բայց այդպես է: Իմ տալու ժեստը հանգեցնում է վերևից ինձ տալու ժեստին:

 

 Շարունակությունը՝ «Փաստ» օրաթերթի այսօրվա համարում

AraratBank – Title Sponsor of Urartu Football Club The interview of Mher Abrahamyan, Chairman of the Board of IDBank, to Khaleej TimesAmeriabank’s Corporate Loan Portfolio Surpasses AMD 1 Trillion Arman Vardanyan, the leader of the «Unity» movement, participated in an event dedicated to Armenia’s Independence Day, held at the Cathedral of Monaco (video, photos) AraratBank and Théâtron Festival Bring Smiles to Little OnesOpportunities and Prospects for Cooperation Between Business and the Banking System in Syunik Region – IDBankThe Largest 5G Coverage in Armenia: Ucom’s Network Now Reaches More Than 94% of the Population Young Musician from the “Born in Artsakh” Program, Arsen Safaryan, Performed at the Anniversary Concert of the “Artis Futura” Foundation with the Moscow “Russian Philharmonia” Symphony OrchestraNew Campaign Ahead of Savings Day: IDBank Think beyond today. Why save?Ucom General Director Ralph Yirikian Presented His Vision for Telecommunications in the Era of AI The Armenian UBPay system partners with iSend remittance global service Connected, Convenient, Converse: Andranik Grigoryan Presents Converse Bank’s Digital Transformation Journey at the BACEE Conference IDBank - Silver Sponsor of BACEE’s 50th Jubilee International Banking Conference With the support of IDBank and Idram, the “Symphonic Forest” project was launched Ucom Supports the Development of a Safe and Trusted Digital Environment in Armenia Young Musicians of the “Born in Artsakh” Program Bring the Voice of Artsakh to MoscowSuren Parsyan to Represent Armenia at “Sagarmanthan: The Great Oceans Dialogue 2025” International ForumPay at cafés and bars with Idram&IDBank and earn lots of idcoinsUnibank Launches Online Queue Booking SystemWith Unibank’s Sponsorship Armenia Hosts Open Rock Climbing ChampionshipAraratBank Serves as Title Sponsor of "What? Where? When?" Intellectual GameConverse Bank’s CFO Highlights the Bank’s Resilient Growth and Management Practices at the BACEE Conference Idram Announces Partnership with the World’s Leading Crypto Exchange Bybit in the Field of Innovative Payments IDsalary Package – A Convenient and Beneficial Tool Ucom Reopens Its Sales and Service Center on 8 Komitas Avenue AraratBank: Financial Partner of Théâtron FestivalThe Sound of Artsakh in the USA Converse Bank and Asia Alliance Bank Launch Strategic Partnership Educational Trip and First U.S. Concert of the Music for Future Foundation’s Young MusiciansUcom General Director Ralph Yirikian Speaks on Digital Security JOIN US: Transfer Your Real Estate-Secured Loan to AraratBank on Favorable Terms Converse Bank Receives BACEE Award for International Banking Cooperation at 50th Jubilee Conference Unibank to Issue Cards Featuring Designs Created by KidsConverse Bank Becomes the Diamond Sponsor of the 50th BACEE Jubilee ConferenceFinancial Literacy Lesson with Idram Junior Silicon Mountains 2025 Tech Summit Concludes with the Support of Ucom IDBank issued the 6th tranche of bonds of 2025 200 Scholarships for the Best Students. Ameriabank Announces a Contest for the Second Year in a Row Ucom Supports the Development of a Digital Security Culture in Armenia AraratBank Modernizes Matenadaran's Security SystemThe Power of One Dram, My Forest Armenia, and the Armenian State Symphony Orchestra Sign a Memorandum of CooperationUcom and Nokia։ Autonomous Networks and AI Applications for 6GAraratBank and Teach For Armenia Sign Memorandum of CooperationThe Aylagir Coding Contest sponsored by AraratBank concludesIDBank Sponsors YSU International Conference on “Transforming Economy”Solar Solutions in Areni: Ucom and FPWC Support Environmental Protection Silicon Mountains 2025 Tech Summit Speakers Met with Media Representatives Financial Literacy with Idram and IDBank: A Meeting with the Students of the Republican Center for Children and YouthSIA 2025 Award Ceremony Held under AraratBank Sponsorship