Yerevan, 31.October.2025,
00
:
00
BREAKING


Մարդը և տիեզերքը` աստղաֆիզիկոսի աչքերով. «Փաստ»

INTERVIEW

«Փաստ» օրաթերթը գրում է.

Մեր հյուրն է աստղաֆիզիկոս, ֆիզիկա–մաթեմատիկական գիտությունների դոկտոր, Դուբլինի համալսարանի պրոֆեսոր Ֆելիքս Ահարոնյանը

ՀՀ ԳԱԱ արտասահմանյան անդամ Ֆելիքս Ահարոնյանը Դուբլինի հեռանկարային հետազոտությունների ինստիտուտին կից աստղամասնիկային ֆիզիկայի և աստղաֆիզիկայի կենտրոնի տնօրենն է: Նաև` Գերմանիայի Հայդելբերգ քաղաքի Միջուկային ֆիզիկայի Մաքս–Պլանկ ինստիտուտի բարձրէներգիաների աստղաֆիզիկայի տեսության խմբի ղեկավարը: Միաժամանակ բարձրէներգիաների աստղաֆիզիկայի եվրոպական ասոցացված լաբորատորիայի` Գերմանիան ներկայացնող համատնօրենն է:

1980–ականների վերջին նա մի խումբ ֆիզիկոսների հետ Երևանում ձևավորեց խումբ, որի նպատակն էր դիտակների վրա գրանցել տիեզերական գամմա ճառագայթները: Անկախացման շրջանում, երբ երկիրն ընկղմվեց սոցիալ–տնտեսական դժվարությունների մեջ, նա տեղափոխվեց ու դիտակները տեղադրեց Կանարյան կղզիներում` Լա Պալմայում:

Ապա աշխատանքները շարունակվեցին հաջորդ սերնդի դեդեկտորներով: Գրանցեցին ֆանտաստիկ արդյունքներ: Գիտական աշխարհը շատ շուտ հասկացավ, թե ինչ է տեղի ունեցել: Գնահատականը ևս չուշացավ. երեք տարի անց պարգևատրվեցին Դեկարտ մրցանակով: Սա նույն Նոբելյան մրցանակն է, բայց որը տրվում է կոլեկտիվներին: Ընդ որում՝ Երևանի խումբը, ի թիվս յոթը այլ խմբերի, ևս նշված էր որպես լիարժեք անդամ:

Ֆելիքս Ահարոնյանը միակ հայ գիտնականն է, ով արժանացել է Վիկտոր Համբարձումյանի անվան միջազգային գիտական մրցանակի:

– Պարոն Ահարոնյան, երբևէ մարդը կարո՞ղ է հասնել տիեզերքի ստեղծման գաղտնիքի բացահայտմանը:

– Ժամանակակից կոսմոլոգիայի հիմնական հարցերից մեկն էլ այն է, թե ինչի՞ց է կազմված նյութը: Այն, ինչ տեսնում ենք, իսկական նյութի հինգ տոկոսից էլ պակասն է: Չնայած շատ բարդ է, բայց այնուամենայնիվ այդ հարցն էլ կարելի է պարզել: Բայց, ա՛յ, այն հարցի պատասխանը, թե ինչո՞ւ է ստեղծվել, չեմ հավատում, որ կարելի է մինչև վերջ տալ: Որովհետև, ցինիկ ձևով ասած, Աստված այդքան հիմար չէ, որպեսզի թույլ տա իմանանք, թե ինչո՞ւ է ստեղծել տիեզերքը: Շատ բան կարելի է պարզել, բայց մի սահման գոյություն ունի, որից այն կողմ հնարավոր չէ անցնել:

– Այսինքն` գիտությունը չի կարող կանգ առնել ու ասել` սա է նյութի ամենափոքր մասնիկը, սրանից այն կողմ նյութն այլևս չի փոքրանում:

– Կարելի է գուցե և ասել. դրանք տարրական մասնիկներն են` քվարկներն են: Այսօր կարծում են, թե գիտեն նյութն ինչից է կազմված: Բայց ի՞նչ իմանաս, թե դեռ ինչքան կարելի է խորանալ: Իսկ ինչ վերաբերում է ամբողջ տիեզերքին, այստեղ էլ նույն հարցն է դրվում` որքա՞ն է այն մեծ:

– Հարցն էլ հենց այդ է, որ անսկիզբն ու անվերջը բացահայտման ենթակա չպետք է լինեն:

– Դա առավել փիլիսոփայական հարց է, և իմ կարծիքը կարող է սուբյեկտիվ լինել: Բայց, այնուամենայնիվ, տեխնիկական առումով ահավոր դժվարին են դառնում այդ փորձարկումները: Նաև սարսափելի թանկ են արժենում: Քանզի նյութի` որքան փոքր կառուցվածքն եք ուզում տեսնել, այնքան էներգիան պետք է մեծ լինի: Իսկ էներգիան մեծացնելը շատ դժվարին խնդիր է: Բայց և այնպես այսօր գիտնականները կանգնել են քվարկների գաղափարի վրա. կարծում են, որ ամեն ինչ կազմված է դրանցից: Ըստ երևույթին ավելի ցածր ստրուկտուրում ևս կա: Սակայն դրա տեսությունը գոյություն չունի:

– Գուցե պատճառն այն է, որ մարդկային ուղեղի հնարավորություննե՞րն են սահմանափակ, կամ նա իր ուղեղի շատ փոքր մա՞սն է միայն օգտագործում:

– Ուղեղը շատ հզոր է, բայց սահմանափակ է նրա կուտակելու հնարավորությունը: Ինչպես և այսօր, երբ կոմպյուտերները շատ ավելի ինֆորմացիա են կուտակում: Դրանք, իհարկե, մարդն է ստեղծում, բայց սա այն դեպքն է, երբ քանակը որակի է հանգեցնում: Այնքան են հզորացել, որ շախմատում արդեն հաղթում են ամենալավ գրոսմայստերներին:

– Դուք բարձրէներգիաների մասնագետ եք. կարելի՞ է հակիրճ ասել` ի՞նչ ասել է բարձրէներգիաներ:

– Երբ մասնիկները շարժվում են լույսին մոտ արագությամբ, դրանցից յուրաքանչյուրը պարունակում է ահռելի մեծ էներգիա: Որոնք էլ հենց բարձրէներգիաներն են: Օրինակ աշխարհի ամենամեծ արագացուցչի` Կոլայդերի միջոցով ուզում են մեկ մասնիկի մեջ ստանալ մեկ էռգ էներգիա:

– Ֆիզիկական այդ էներգիաները կարո՞ղ են ինչ–որ մի պահի հատել հոգևորի սահմանը` դառնալ հոգևոր էներգիա:

– Ես այդ մասին չեմ մտածել: Ըստ իս, դրանց մեջ կապ չպետք է, որ լինի: Չնայած այսպիսի փիլիսոփայական հարցերի դեպքում միշտ պետք է զգույշ լինել. երբեք մի ասա երբեք:

– Իսկ ինչպե՞ս եք վերաբերվում տիեզերքի բանական լինելու թեզին:

– Օ, դժվար է ասել: Ես նախկինում շատ բացասաբար էի վերաբերվում: Բայց վերջերս, երբ տեսնում եմ, թե ինչպիսի արագությամբ է ամեն ինչ զարգանում, թե ինչ է կատարվում կոմպյուտերների աշխարհում, երբ կամպյուտերն արդեն կոմյուտեր է ստեղծում, արդեն երկմտում եմ` ո՞վ գիտե, գուցե մարդն էլ մի կոդ է` ինչ–որ տեղից գցված Երկիր մոլորակի վրա, որ ինքնազարգացմամբ առաջ է ընթանում:

– Իսկ հնարավոր չէ՞, որ ժամանակի և տարածության ինչ–որ կետում հոգևոր և ֆիզիկական ընկալումները հատվեն…

– Ես դա չեմ պատկերացնում: Բայց էլի` երբեք մի ասա երբեք: Նույնիսկ գիտության մեջ գոյություն ունի անտրոպոլոգիայի գաղափարը, որ ինչ որ մենք տեսնում ենք, մեր ընկալումների արդյունք են: Ասենք` գուցե շատ տիեզերքներ կան, բայց մենք տեսնում ենք այն տիեզերքը, որը կարող ենք տեսնել: Իհարկե, եթե մեր ինտելեկտը հզոր լիներ, ավելի շատ բան կիմանայինք: Բայց կրկին հանգում ենք նույն հարցին. գուցե մի սահմա՞ն կա, որից անդին իմանալու իրավունք չունենք:

– Իսկ Դուք չե՞ք մտածել այն մասին, թե Էյնշտեյնն ինչո՞ւ հավատաց Աստծո գոյությանը:

– Խոստովանեմ, որ մանրամասնությամբ տեղյակ չեմ Էյնշտեյնի` հավատի հետ կապված խնդիրներին: Սակայն ասեմ, որ Աստծո գաղափարը տարբեր ձևով կարելի է ընկալել: Մարդ կա` նրանում տեսնում է բարոյական սկզբունքների կոմպլեքսը: Կամ տեսնում է` Աստված որպես ռեալ իրականություն: Ես չեմ կարծում, որ Էյնշտեյնը վերջին ընկալումով հավատար: Հնարավոր է մտածեր, թե կա մի գերուժ, որը ստեղծել է տիեզերքը և մեզ թույլ տվել այն հասկանալ իր իսկ կողմից արտոնած սահմաններում: Ըստ իս, բնական գիտությունների մարդկանց համար Աստված կարող է նախ և առաջ լինել ինքը` բնությունը, տիեզերքը: Նաև մտածում եմ` բնական գիտությունների մարդկանց վերաբերյալ եթե ասում են, որ Ատծուն չեն հավատում, նույնն է թե` վերջիններս կարծում են, որ իրենք կարող են ամեն ինչ իմանալ:

– Մեծ ֆիզիկոսները, ըստ իս, նաև մեծ երևակայողներ են. տիեզերքի ռոմանտիկներն են նրանք: Առանց այդ վերացարկման, ներքին աչքերով նայելու կարողության, կարո՞ղ են մխրճվել տիեզերքի բացահայտումների մեջ:

– Անշուշտ, պետք է ունենալ մտածողության առավել լայն կերպ, ընդունված շրջանակներից դուրս գալու կարողություն: Էությամբ նաև ազատ լինել, ոչ սահմանափակ. նույն այդ «երբեք մի ասա երբեք»–ի տրամաբանությամբ: Սակայն անպայման գիտելքներ պետք է լինեն. եթե այդ ամենը հիմնված չէ գիտելիքների վրա, արդեն կարղ են և վտանգավոր, նաև` «անիմաստ» դրսևորումներ ձեռք բերել:

Ըստ իս, իրականում գիտությունն ավելի շուտ արհեստ է. արվեստը հետո է գալու: Արհեստ, երբ ամեն ինչ դու արդեն յուրացրել ես, գիտես գործող հայտնի օրենքները: Եվ ապա բախվում ես նոր մի երևույթի. ուզում ես այն բացատրել: Տվյալ երևույթին նայում ես բոլոր կողմերից, քննում ես հնարավոր ամեն ելք, ու երբ բացատրելու ոչ մի հնարավորություն այլևս չկա, առաջարկում ես քո վարկածը, որը և կարող է դառնալ հայտնագործություն:

– Իսկ ինտուիցիա՞ն ինչ դեր ունի այստեղ:

– Շատ մեծ դեր ունի: Սակայն` կրկին նույնը. ինտուիցիան ևս գալիս է գիտելիքների առկայությունից: Օրինակ՝ քվանտային մեխանիկան ստեղծվել է առաջին հայացքից շատ հասարակ մի բանից. ջրածնի գծերը չէին բացատրվում դասական ֆիզիկայով: Երկար գլուխ կոտրելուց հետո, տեսնելով, որ այլևս ուրիշ տարբերակ չի մնում, Նիլս Բորը հասկացավ, որ դրանք դիսկրետ կաղապարներ են: Սա հեղափոխություն էր. շատերի համար անհասկանալի դեռևս:

Այսինքն` ընթացքն այսպիսին է` գիտելիքների բազա կա, բախվում եք մի նոր երևույթի, ուզում եք այն բացատրել: Եթե բացատրում եք` շատ լավ. նշանակում է հաստատում եք այն, ինչ գիտեիք: Բայց և լինում է, երբ ոչ մի ձևով հնարավոր չի լինում բացատրել: Ա՛յ, այս դեպքում դուք հայտնագործություն եք անում: Իսկ հայտնագործությունից հետո արդեն ստեղծում եք տեսությունը: Եվ այսպես` շարունակ:

– Մարդն այսօր տիեզերքի բացահայտման ի՞նչ չափի է հասել` մոտավորությամբ եթե խոսենք:

– Ահագին բան է արված: Օրինակ, մարդն արդեն գիտի քվարկների մասին, որը շատ լուրջ բան է: Բայց շատ հարցեր էլ կան, որ չի հասկանում ինչն ինչոց է: Օրինակ, ենթադրվում է` պետք է ինչ–որ նոր ձևի մասնիկներ լինեն, որոնք, չգիտես ինչու, դեռ չեն հայտնվում: Կոլայդերի ամբողջ գաղափարն էլ հենց դրան է ուղղված:

Տիեզերքի մասին ևս մարդը շատ–շատ բան է հասկանում: Համարյա այլևս կասկած չկա, որ այն առաջացել է մեծ պայթյունից. պայթել է մեկ` փոքր կետից: Եվ մեծ արագությամբ լայնանում է: Հայտնի է և լայնացման արագությունը: Հայտնի է և առաջին պայթյունի ժամանակ եղած ջերմաստիճանը: Հնարավոր է անգամ հաշվել, թե ներկայումս ինչպիսի ջերմաստիճանի է իջել:

– Իսկ ի՞նչ է պայթել:

– Գուցե և այդ հարցը հանգեցնում է Աստծու գաղափարի՞ն. ֆիզիկայի օրենքներով ոչինչ չէր կարող հենց այնպես պայթել: Ընդունված է ասել` մեկը մատով պետք է մի քիչ ձեռք տար…

– Պարոն Ահարոնյան, երբ անվերջ տիեզերական հարցերի հետ եք ու նաև` տիեզերական հարցերի մեջ, դժվար չէ՞ առօրյա կյանքով ապրելը:

– Ես իմ գործին նայում եմ այնպես, ինչպես կնայեր ցանկացած մարդ իր աշխատանքին: Սա արհեստ է: Ընդ որում, որքան ծանր` նույնքան էլ հետաքրքիր արհեստ, որը հետագայում կարող է խոստանալ նաև ստեղծագործական հնարավորություն: Ինչպես նկարիչն է` ստեղծագործելուց առաջ նախ կտավն է ձգում, ամրացնում նկարակալին: Կամ Միքելանջելոն ի՜նչ դժվարություններով է իր քանդակներն արել, տարիներով է ձգվել աշխատանքը: Մեր դեպքում էլ է նույնը. սկզբից սև գործն է, հետո այդ դժվարությունները փոխհատուցվում են ստեղծագործական հաճույքով:

Միաժամանակ, քանի որ աստղաֆիզիկոսը շատ բան գիտի, կյանքն ավելի հետաքրքիր է դառնում: Իսկ այն գիտնականները, ովքեր արդյունքների են հասնում, բարեբախտություն են ունենում ընթանալ գիտական բացահայտումների հունով, պարզապես վայելք են ապրում: Վստահ եմ` շատ շատերը կնախանձեին նրանց այդ վիճակների համար, երբ ամեն օր հնարավորություն են ունենում ինչ–որ բան տեսնել, երբ կյանքն այլևս տաղտուկ չի դառնում: Եվ կարևոր էլ չէ` այդ գործը դո՞ւ ես անում, թե ոչ. կուլտուրա է, որ հաճույք ստանաս նաև ուրիշների աշխատանքից, նրանց բացահայտումներից: Եվ դա կյանքի շարունակական ընթացք է, դու ամեն օր ես այդ վիճակների մեջ:

Ֆիզիկոսները նաև ազատ են, նաև անկախ են: Նրանք կապված չեն գաղափարական ինչ–ինչ կողմնորոշումներով ու դիրքորոշումներով: Կարող են մտածել` ինչ ուզում են: Մարդիկ անգամ արվեստի ստեղծագործությունների մեջ իրենց տեսակետից` անընդունելի բաներ կտեսնեն: Իսկ գիտության մեջ նման բան գոյություն չունի: Գիտնականն ընդամենը կամ ճիշտ է, կամ` սխալ իր տեսության մեջ. կողմնորոշումներ չկան: Միայն մի վտանգավոր գայթակղություն գոյություն ունի նրանց համար. սկզբից նախ պետք է գիտելիքներ հավաքեն–ամբարեն, որպեսզի չընկնեն հեշտ հայտնագործությունների «գեղեցիկ» խաբկանքի հետևից:

 Շարունակությունը` «Փաստ» օրաթերթի այսօրվա համարում:

Young Musician from the “Born in Artsakh” Program, Arsen Safaryan, Performed at the Anniversary Concert of the “Artis Futura” Foundation with the Moscow “Russian Philharmonia” Symphony OrchestraNew Campaign Ahead of Savings Day: IDBank Think beyond today. Why save?Ucom General Director Ralph Yirikian Presented His Vision for Telecommunications in the Era of AI The Armenian UBPay system partners with iSend remittance global service Connected, Convenient, Converse: Andranik Grigoryan Presents Converse Bank’s Digital Transformation Journey at the BACEE Conference IDBank - Silver Sponsor of BACEE’s 50th Jubilee International Banking Conference With the support of IDBank and Idram, the “Symphonic Forest” project was launched Ucom Supports the Development of a Safe and Trusted Digital Environment in Armenia Young Musicians of the “Born in Artsakh” Program Bring the Voice of Artsakh to MoscowSuren Parsyan to Represent Armenia at “Sagarmanthan: The Great Oceans Dialogue 2025” International ForumPay at cafés and bars with Idram&IDBank and earn lots of idcoinsUnibank Launches Online Queue Booking SystemWith Unibank’s Sponsorship Armenia Hosts Open Rock Climbing ChampionshipAraratBank Serves as Title Sponsor of "What? Where? When?" Intellectual GameConverse Bank’s CFO Highlights the Bank’s Resilient Growth and Management Practices at the BACEE Conference Idram Announces Partnership with the World’s Leading Crypto Exchange Bybit in the Field of Innovative Payments IDsalary Package – A Convenient and Beneficial Tool Ucom Reopens Its Sales and Service Center on 8 Komitas Avenue AraratBank: Financial Partner of Théâtron FestivalThe Sound of Artsakh in the USA Converse Bank and Asia Alliance Bank Launch Strategic Partnership Educational Trip and First U.S. Concert of the Music for Future Foundation’s Young MusiciansUcom General Director Ralph Yirikian Speaks on Digital Security JOIN US: Transfer Your Real Estate-Secured Loan to AraratBank on Favorable Terms Converse Bank Receives BACEE Award for International Banking Cooperation at 50th Jubilee Conference Unibank to Issue Cards Featuring Designs Created by KidsConverse Bank Becomes the Diamond Sponsor of the 50th BACEE Jubilee ConferenceFinancial Literacy Lesson with Idram Junior Silicon Mountains 2025 Tech Summit Concludes with the Support of Ucom IDBank issued the 6th tranche of bonds of 2025 200 Scholarships for the Best Students. Ameriabank Announces a Contest for the Second Year in a Row Ucom Supports the Development of a Digital Security Culture in Armenia AraratBank Modernizes Matenadaran's Security SystemThe Power of One Dram, My Forest Armenia, and the Armenian State Symphony Orchestra Sign a Memorandum of CooperationUcom and Nokia։ Autonomous Networks and AI Applications for 6GAraratBank and Teach For Armenia Sign Memorandum of CooperationThe Aylagir Coding Contest sponsored by AraratBank concludesIDBank Sponsors YSU International Conference on “Transforming Economy”Solar Solutions in Areni: Ucom and FPWC Support Environmental Protection Silicon Mountains 2025 Tech Summit Speakers Met with Media Representatives Financial Literacy with Idram and IDBank: A Meeting with the Students of the Republican Center for Children and YouthSIA 2025 Award Ceremony Held under AraratBank SponsorshipRenovation Loans, Fast and Affordable with IDBankAraratBank Joins ArcaQRNature in the Language of Music: IDBank as Main Partner of the “Symphonic Forest” ConcertUcom Is the Platinum Partner of the Silicon Mountains 2025 SummitDekavva Foundation Signs Partnership Agreement with Gegharkunik Regional AdministrationWith the Financing of IDBank, the Village of Svarants Will Have a Kindergarten: The “Side by Side” Program ContinuesDigiTec 2025: Armenia’s Biggest Tech Event Promises Nonstop Surprises