Yerevan, 31.October.2025,
00
:
00
BREAKING


Իրան–Հայաստան–Ռուսաստա՞ն, թե՞ Իրան–Ադրբեջան–Ռուսաստան. ո՞ր երկաթուղին կնախընտրի Իրանը

INTERVIEW

Մեր հյուրն է իրանահայ Արմեն Մութաֆյանը

Երկար տարիներ աշխատում է միջազգային բեռնափոխադրումների ասպարեզում: Մի քանի տարի է` Էստոնիայի պատվո հյուպատոսն է Թեհրանում

– Պարոն Մութաֆյան, գրեթե 10 տարի է` խոսվում է Իրան–Հայաստան երկաթգիծ կառուցելու մասին: Պաշտոնապես նախագծի մեկնարկը տրվել է 2013–ին: Դուք տեղյա՞կ եք, նախագիծն ի՞նչ փուլում է:

– Իրանական կողմը բազմաթիվ բանակցություններ է վարել Հայաստանի երկաթգծի` «Հարավկովկասյան երկաթուղու» տնօրինության հետ` Սերգեյ Վալկոյի գլխավորությամբ: Անցած նոյեմբերին մենք փորձնական տարբերակով երկու կոնտեյներ Համբուրգից բերեցինք Թեհրան: Ծովով հասցրինք Փոթի, Փոթիից` Երասխ, իսկ Երասխից թրեյլերներով հասցրինք Թեհրան:

Մոտ 10 օր առաջ Թեհրանի առևտրական պալատում մեծ համագումար եղավ: Ներկա էր Սերգեյ Վալկոն` իր խմբով: Ներկա էին Իրանի միջազգային տրանսպորտային ընկերությունների ներկայացուցիչներ, ներմուծողներ, արտադրողներ: 100 հոգանոց դահլիճը լեփ–լեցուն էր: Համագումարի ընթացքում ներկայացվեց երկու կոնտեյների փորձնական փոխադրումը: Տարբեր հարցեր հնչեցին: Հնչեց նաև Ձեր հարցը, թե երկաթգծի կառուցումն ինչ վիճակում է, ինչպես պետք է լինի: Պատասխանեցին, որ նախնական հետազոտություններ արդեն եղել են, անհրաժեշտ է ֆինանսավորում: Նաև տեղեկացնեմ, որ առայժմ Իրան–Հայաստան երկաթգծի կառուցման առնչությամբ որևէ կոնկրետ քայլ չի ձեռնարկվել: Բայց իրանական հատվածի նախագիծը, որ մոտավորապես 60–65 կմ է, արդեն պատրաստ է: Համագումարում հնչած զեկույցի համաձայն` հայկական կողմի հատվածի ճանապարհը գծված է` այն անցնելու է ոչ թե Մեղրիով, այլ նրանից մի փոքր արևելք ընկած տարածքով: Այդ հատվածի լեռնանցքն ավելի մատչելի է: Մյուս նախագիծը` Իրան–Ադրբեջան–Ռուսաստան երկաթգիծը, նույնպես պատրաստ չէ, թեպետ այդ մասին խոսվում է ավելի քան 15 տարի: Վերջերս կառուցել են Աստարա (Իրան)–Աստարա (Ադրբեջան) կամուրջը: Բայց Ռաշտ–Անզալի–Աստարա հատվածը, որ շուրջ 250 կմ է, դեռ չի կառուցվել:

– Իսկ Համբուրգից փորձնական փոխադրումն իրեն արդարացրե՞ց: Տնտեսական հաշվարկներն ի՞նչ ցույց տվեցին:

– Երկու կարևոր հարց կար` ժամանակը և արժեքը` արդյո՞ք այն կարող է մրցունակ լինել Թուրքիայի տարածքով ավտոմոբիլային ճանապարհով դեպի Թեհրան եկող ճանապարհի արժեքի հետ: Քանի որ Իրան–Հայաստան սահման մինչ այդ կոնտեյներ չէր հասել, ուստի սահմանն անցնելու իրավունքը նամակագրության միջոցով պետք է ստացվեր Թավրիզի համապատասխան գերատեսչությունից: Այդ գործընթացը երկու օր տևեց: Բայց կարելի է այդ երկու օրը հանել: Այդ դեպքում ստացվում է, որ բեռը Համբուրգից հասավ Թեհրան 15 օրում` ճիշտ այնքան ժամանակում, որքան նախատեսվել էր: Իսկ արժեքի տեսանկյունից նույնիսկ ավելի էժան ստացվեց, քան Թուրքիայի տարածքով մեքենաներով փոխադրելը: Դրան հավելենք այն, որ այդ ավտոմոբիլային ճանապարհն անցնում է տարբեր երկրներով, դա ռիսկեր է պարունակում, իսկ երկաթգծի դեպքում այդ վտանգները բավականին նվազում են:

– 2015 թ. նախագահ Սարգսյանը իր ելույթներից մեկում նշել էր, որ չինական կողմի հետ պայմանավորվածություն է ձեռք բերվել, չինական բանկերը պատրաստ են տրամադրել երկաթգծի կառուցման համար անհրաժեշտ գումարի 60%–ը: Այն ժամանակվա վարչապետ Հ. Աբրահամյանն էլ Չինաստան այցից հետո հայտարարել էր պոտենցիալ ներդրողների մասին: Ի՞նչ եղան այդ ներդրողները, չինական բանկերը:

– Ես այդ հարցի պատասխանը չգիտեմ: Բայց մեկ ուրիշ հարց էլ այս Հյուսիս–Հարավ ճանապարհն է: Խոստացան, որ մինչև 2016–ի վերջը Մեղրի–Քաջարան հատվածը պատրաստ կլինի: Բայց չեղավ: Ֆինանսավորման խնդիր կա: Նախագիծը ֆինանսավորվում է Ասիական զարգացման բանկի միջոցով: Բայց քանի որ նախագծում շրջանառվում է նաև Իրանի անունը, ամերիկացիների ճնշման ներքո դրամը չի հատկացվում:

– Բայց գոնե այս պահին Իրանի նկատմամբ պատժամիջոցները մասնակիորեն վերացվել են:

– Դե, Իրանում հուսով են` դա պատճառ կլինի, որ ճանապարհի կառուցումը մի փոքր արագանա: Գոնե այս բարդ հատվածները` Մեղրի–Քաջարան, Քաջարան–Գորիս, կառուցվեն:

– Երկաթգծի կառուցման դեպքում Իրանը Հայաստանի միջոցով դուրս է գալու դեպի Ռուսաստան, այնտեղից էլ Եվրոպա: Բայց, կարծես թե, ռուսական կողմն այնքան էլ շահագրգիռ չէ կոնկրետ այս նախագծով: Դրան հակառակ, սակայն, բազմիցս շահավետ է համարել Իրան–Ադրբեջան–Ռուսաստան երկաթգծի կառուցումը:

– Անկեղծ ասած, չեմ կարող պատասխանել: Գուցե Ադրբեջանի տարածքով երկաթգծի կառուցումն ավելի ողջունելի է այն պատճառով, որ այդ երկաթգիծը հասնում է մինչև ՌԴ սահման, իսկ Հայաստանինը` ոչ: Բայց իմ նշած համագումարում Հայաստանի երկաթգծի տնօրենի ներկայացրած զեկույցում նշվում էր, որ մինչև օրս 255 մլն դոլար է ծախսվել Հայաստանում երկաթուղային ցանցը նորոգելու, վերազինելու համար: Դա բավականին մեծ գումար է:

– Այս երկու նախագծերը միմյանց մրցակից չե՞ն: Եթե մեկը իրականանա, մյուսի կառուցումը գուցե նպատակահարմար չլինի՞:

– Վստահաբար, Իրանը ցանկանում է երկուսն էլ ունենալ: Իրանը չի սիրում կախված լինել միայն մեկից: Նա միշտ փնտրում է այլընտրանք: Արդեն 38 տարի է` Իրանը մտմտում է այս նախագծերի շուրջ, մտածում է ունենալ այլընտրանքային ուղիներ Թուրքիայի տարածքով անցնող ավտոմոբիլային ճանապարհին:

– Մոտ մեկ ամիս առաջ Իրանի արտգործնախարարն առաջարկեց ստեղծել Պարսից ծոցը Սև ծովին կապող միջանցք, ընդ որում, նշեց, որ դրա համար պարտադիր է համագործակցությունը Հայաստանի, Իրանի, Վրաստանի և Ադրբեջանի միջև: Որքանո՞վ է իրատեսական դա, եթե հաշվի առնենք Հայաստանի ու Ադրբեջանի միջև եղած հարաբերությունները:

– Չեմ կարծում, թե նման համագործակցություն կլինի Հայաստանի ու Ադրբեջանի միջև: Կարծում եմ` այս դեպքում խոսքը երկու առանձին ուղղությունների մասին է` Հայաստան–Վրաստան–Իրան և Ադրբեջան–Վրաստան–Իրան:

– Իսկ այդ միջանցքը ի՞նչ է ենթադրում` լինելու է երկաթուղի՞, ավտոմոբիլային ճանապա՞րհ:

– Լինելու է մուլտիմոդալ ճանապարհ: Ապրանքը նավով կգա, եթե հնարավոր լինի՝ կնստի երկաթգծի վրա, հետո կփոխադրվի մեքենա, նորից երկաթգիծ, նորից նավ և այլն: Պատկերացրեք` Հնդկաստանից եկող ապրանքն ուզում է գնալ Ֆինլանդիա: Իսկ ճանապարհը պատկերացնո՞ւմ եք` պետք է անցնի Կարմիր ծովը, Սուեզի ջրանցքը, Միջերկրական ծովը: Դա կարող է 40 օրից ավելի տևել: Մինչդեռ եթե կոնտեյները Պարսից ծոց հասնի, չեմ կարծում` 25 օրից ավելի տևի: Կամ պատկերացրեք` Ինդոնեզիայից կամ Սինգապուրից դուրս եկող ապրանքն ի՞նչ ահռելի ճանապարհ պետք է կտրի–անցնի մինչև հասնի Եվրոպա:

– Սա հենց Հյուսիս–Հարավ միջանցքն է: Եվ այս նոր` Իրանի արտգործնախարարի առաջարկած միջա՞նցքն էլ է միանալու դրան:

– Այո:

– Իսկ մշակումներ կամ բանակցություններ այդ ուղղությամբ արդեն կա՞ն:

– Չեմ կարծում, այլապես տեղեկություն կունենայի:

– Իրանի այս և մյուս նախագծերը զուտ տնտեսական չեն: Դրանք ունեն քաղաքական ահռելի նշանակություն բոլոր կողմերի համար:

– Անշուշտ: Ակնհայտ է, որ եթե տարածաշրջանում քաղաքական վիճակը խաղաղ և կայուն լինի, տնտեսությունն էլ կզարգանա: Իրանի համար ձեռնտու է, որ այս տարածաշրջանում իր հարևանները խնդիր չունենան իր հետ և իրար հետ: Որովհետև այդ խնդիրներն այս կամ այն կերպ ազդում են Իրանի վրա: Վերջապես Իրանում ազերիներ կան, հայեր կան: Տարբեր մտածելակերպ ունեցող մարդիկ կան: Որքան խաղաղությունը հաստատուն լինի, այնքան Իրանի համար լավ:

Young Musician from the “Born in Artsakh” Program, Arsen Safaryan, Performed at the Anniversary Concert of the “Artis Futura” Foundation with the Moscow “Russian Philharmonia” Symphony OrchestraNew Campaign Ahead of Savings Day: IDBank Think beyond today. Why save?Ucom General Director Ralph Yirikian Presented His Vision for Telecommunications in the Era of AI The Armenian UBPay system partners with iSend remittance global service Connected, Convenient, Converse: Andranik Grigoryan Presents Converse Bank’s Digital Transformation Journey at the BACEE Conference IDBank - Silver Sponsor of BACEE’s 50th Jubilee International Banking Conference With the support of IDBank and Idram, the “Symphonic Forest” project was launched Ucom Supports the Development of a Safe and Trusted Digital Environment in Armenia Young Musicians of the “Born in Artsakh” Program Bring the Voice of Artsakh to MoscowSuren Parsyan to Represent Armenia at “Sagarmanthan: The Great Oceans Dialogue 2025” International ForumPay at cafés and bars with Idram&IDBank and earn lots of idcoinsUnibank Launches Online Queue Booking SystemWith Unibank’s Sponsorship Armenia Hosts Open Rock Climbing ChampionshipAraratBank Serves as Title Sponsor of "What? Where? When?" Intellectual GameConverse Bank’s CFO Highlights the Bank’s Resilient Growth and Management Practices at the BACEE Conference Idram Announces Partnership with the World’s Leading Crypto Exchange Bybit in the Field of Innovative Payments IDsalary Package – A Convenient and Beneficial Tool Ucom Reopens Its Sales and Service Center on 8 Komitas Avenue AraratBank: Financial Partner of Théâtron FestivalThe Sound of Artsakh in the USA Converse Bank and Asia Alliance Bank Launch Strategic Partnership Educational Trip and First U.S. Concert of the Music for Future Foundation’s Young MusiciansUcom General Director Ralph Yirikian Speaks on Digital Security JOIN US: Transfer Your Real Estate-Secured Loan to AraratBank on Favorable Terms Converse Bank Receives BACEE Award for International Banking Cooperation at 50th Jubilee Conference Unibank to Issue Cards Featuring Designs Created by KidsConverse Bank Becomes the Diamond Sponsor of the 50th BACEE Jubilee ConferenceFinancial Literacy Lesson with Idram Junior Silicon Mountains 2025 Tech Summit Concludes with the Support of Ucom IDBank issued the 6th tranche of bonds of 2025 200 Scholarships for the Best Students. Ameriabank Announces a Contest for the Second Year in a Row Ucom Supports the Development of a Digital Security Culture in Armenia AraratBank Modernizes Matenadaran's Security SystemThe Power of One Dram, My Forest Armenia, and the Armenian State Symphony Orchestra Sign a Memorandum of CooperationUcom and Nokia։ Autonomous Networks and AI Applications for 6GAraratBank and Teach For Armenia Sign Memorandum of CooperationThe Aylagir Coding Contest sponsored by AraratBank concludesIDBank Sponsors YSU International Conference on “Transforming Economy”Solar Solutions in Areni: Ucom and FPWC Support Environmental Protection Silicon Mountains 2025 Tech Summit Speakers Met with Media Representatives Financial Literacy with Idram and IDBank: A Meeting with the Students of the Republican Center for Children and YouthSIA 2025 Award Ceremony Held under AraratBank SponsorshipRenovation Loans, Fast and Affordable with IDBankAraratBank Joins ArcaQRNature in the Language of Music: IDBank as Main Partner of the “Symphonic Forest” ConcertUcom Is the Platinum Partner of the Silicon Mountains 2025 SummitDekavva Foundation Signs Partnership Agreement with Gegharkunik Regional AdministrationWith the Financing of IDBank, the Village of Svarants Will Have a Kindergarten: The “Side by Side” Program ContinuesDigiTec 2025: Armenia’s Biggest Tech Event Promises Nonstop Surprises