Yerevan, 01.November.2025,
00
:
00
BREAKING


Կոմիտաս վարդապետի կյանքի մի քանի խնդրահարույց հարցերի վերաբերյալ

CULTURE

Անցել է ահա այսքան տասնամյակ: Թվում է ամեն ինչ արդեն գիտենք և ամեն ինչ ասել ենք մեր սրբի մասին: Նրան հասկացել ենք, ընկալել ենք, նրա կերպարը մեր հոգևոր–մտավոր գիտակցության բարձր շերտերի մեջ ենք պահել:

Նրա անունով ազգային պետական երաժշտանոցն ենք կոչել: Մայրաքաղաքի կարևորագույն պողոտաներից մեկն է նրա անունը կրում: Տարբեր մշակութային խմբեր, հաստատություններ են կնքվել նրա անունով: Հազար ու մեկ անգամ խնկարկել ենք նրա հիշատակը: Նրան այլևս դարձրել ենք մեր ինքնության մասը: Իսկ շատերն անգամ` իրենց մարդկային տեսակի բաղկացուցիչը:

Բայց նոր միայն, հազիվհազ համարձակվում ենք մոտենալ նրա կյանքի որոշ հատվածներին ու որոշ հանգամանքներին: Ու թույլ խիզախությամբ փորձում ենք հետ տանել վարագույրը և տեսնել ոչ միայն սրբին ու ավելին իմանալ նրա կյանքի մասին, ըմբռնել նրա ճակատագիրը, այլ փորձում ենք առաջին հերթին տեսնել ինքներս մեզ, մեր ազգային նկարագրի լույսն ու ստվերը:

Ո՞րն է խնդիրը: Կան մի քանի հարցեր, որոնց պատասխանելու համար գուցե չի զորել մեր քաջությունը: Գուցե չի զորում նաև այսօր:

Կոմիտասն իրո՞ք հիվանդ էր այն հիվանդությամբ, որ պետք է իր կյանքի վերջին տասնամյակները անցկացներ հոգեբուժարանում` փակի տակ:

Կոմիտասը ժամանակին գումարներ էր հավաքում, որպեսզի Կոստանդնուպոլսում հիմներ կոնսերվատորիա: Այդ գումարները պահ էին տրվում ինչ–որ հաստատության, ինչ–որ մարդկանց: Այս մասին իր գրքում մանրամասն անդրադառնում է սփյուռքահայ հոգեբան Մելինե Գարագաշյանը «Կոմիտաս. հոգեբանական վերլուծություն» աշխատության մեջ: Նաև վարդապետի մյուս կենսագիրը` Խաչիկ Բադիկյանը:

Եղել են մարդիկ, ովքեր ցանկացել են այցելել հոգեբուժարանում փակված Կոմիտասին, բայց նրանց դա չի արտոնել «Կոմիտասի փրկության կոմիտեն»: Խնամակալ այս հանձնախմբի թույլտվությամբ էին միայն մարդիկ այցելում վարդապետին:
Ովքե՞ր են եղել նրանք, ովքեր չեն ստացել Կոմիտասին այցելելու թույլտվություն: Եվ ինչո՞ւ չեն ստացել: 

Այս հարցն էլ է այսօր Կոմիտասի կյանքն ու գործն ուսումնասիրողների համար դարձել խնդրահարույց:

Հոգեբան Մելինե Գարագաշյանը նշում է, որ Կոմիտասի հիվանդությունը դեպրեսիայի մի տեսակ էր, որը շատ մարդկանց մոտ կարող է նկատվել: Այնպես որ, այս ախտանիշով մարդը պարտադիր չէր, որ փակվեր հոգեբուժարանում ու մինչև կյանի վերջը մնար այնտեղ:

Ի դեպ, այս տարի առաջին անգամ, Կոմիտասի տուն–թանգարանում կազմակերպվեց փառատոն–գիտաժողով, որին հրավիրված էր նաև հոգեբույժ Փարիզի Վիլ–Ժուիֆ հոգեբուժարանից: Խնդիրը կրկին վարդապետի հիվանդությանն էր վերաբերվում: Ըստ երաժշտագետ Մհեր Նավոյանի՝ ֆրանսիացի մասնագետը փաստեց, որ մարդուն հոգեբուժական ախտորոշում կարելի է անել և դրական եզրակացության հանգել մի քանի հստակ ախտանշանների դեպքում: Բանն այն է, որ այդ հստակ ախտանշաններից և ոչ մեկն էլ չի գտնվել Կոմիտասի մոտ: Անշուշտ սա մեկ մասնագետի կարծիք է, կարող են լինել այլ բժիշկներ, որոնք հակառակ տեսակետը կպնդեն:

Կոմիտասին ոչ ոք փակի տակ չէր պահում. ցանկացած ժամանակ նա կարող էր թողնել այդ հաստատությունը և դուրս գալ` այսպես են նշում ուսումնասիրողները: Բայց` հարց. դուրս գար ո՞ւր գնար, որտե՞ղ ապրեր, ինչո՞վ ապրեր: Կոմիտասը կորցրել էր նաև իր սոցիալական ու հոգևոր հենարանը: Գուցե մեծ հայեցողը գիտակցաբա՞ր իրեն դրեց չորս պատերի մեջ, կողպեքի տակ: Նա ազգից ոչինչ չէր ուզում, չէր պահանջում ոչինչ:

Իսկ այդ ազգը պատրա՞ստ էր նրա համար ինչ–որ բան անել: Եվ ի՞նչ անել, ի՞նչ մեխանիզմով անել, ումո՞վ անել, ի վերջո, ի՞նչ կառույցով անել:

Եվ գիտե՞ք, որ հիվանդ Կոմիտասի կենսագրության մեջ կան մի քանի ամիսներ, երբ նա ապրել է պարզապես եկեղեցում: Պարտադրված դուրս է եկել հոգեբուժարանից ու, ապրելու տեղ չունենալով, մի քանի ամիս բնակվել է վանատան սենյակներից մեկում: 

Բայց այս հարցը երբ հնչեցվում է, ու ասում ենք, որ ազգը Կոմիտասի կողքին չի եղել, որովհետև հնարավոր չի եղել դա անել, գալիս է հաջորդ հարցադրումը. համենայնդեպս նա` ազգը, Անդրանիկի համար ինչ–որ բան արեց. Ամերիկայում բնակարան հատկացրին հերոսի համար, խանութ տվեցին, որպեսզի կյանքի վերջին տարիներին կնոջ հետ ապրի:

 Իսկ Կոմիտասի պարագայում ինչո՞ւ բոլորը մնացին լուռ ու անտարբեր: Ոչ ոք. և ո՛չ մի ազգային կառույց, ազգային և ո՛չ մի բարերար ձեռքը գրպանը չտարավ:
Նրա կարիքները հոգալու գործը մնաց «Կոմիտասի փրկության կոմիտեի» վրա: Այս մարդիկ` նրա խնամակալները, գումարներ էին հայթայթում տարբեր միջոցներով: Համերգներ էին կազմակերպում, ինչ–որ բան էին վաճառում, հանգանակություններ էին անում, որպեսզի վճարեն հոգեբուժարանի ծախսերը: 

Ասում են` անգամ փորձել են միջոցներ գտնել և հիվանդին տեղափոխել Վիեննա` բարձրակարգ կլինիկա: Սակայն չեն կարողացել: Նրանց հնարավորությունները ներել են ընդամենը, որպեսզի Կոմիտասին պահեն Փարիզի այդ հաստատությունում: Այսքանն են կարողացել անել այս մարդիկ:

Ի՞նչ եղան այն գումարները, որ Կոմիտասը հավաքում ու պահ էր տալիս Կոստանդնուպոլսում երաժշտանոց հիմնելու իր ծրագիրն իրականացնելու համար: Ոչ ոք չգիտի: Անհայտ է, թե դրանք ինչ եղան, ուր գնացին, ում հասան գուցե թե: Ո՞վ ուներ դրա հետ կապ: Կամ կապ կա՞ր այս ամենի և այն փաստի միջև, որ շրջանառվում է որոշ ուսումնասիրողների ու Կոմիտասի կենսագիրների կողմից, թե ամեն մարդու չէ, որ խնամակալներն արտոնել են այցելել ու հանդիպել նրան: Ոմանց առջև պարզապես արգելք է դրվել:

(Անշուշտ, այս հաստատությունը փակ հաստատություն էր, և բնականաբար, ամեն մարդ չէր կարող սրտի ուզածի չափով ու սրտի ուզածի դեպքում մտնել այնտեղ: Խոսքն այս մասին չէ բնավ):

Սրանք հարցեր են, որ տարիների հեռվից իրենց պատասխանն են պահանջում: Սակայն գուցե այդ պատասխաններն այդպես էլ չլինեն:

Բայց կարևորը պատասխանները չեն այլևս: Կարևորը հարցադրումն է: Իսկ հարցադրումն անհրաժեշտ է ապրողներիս համար: Դրանք ուղղված պետք է լինեն ամբողջ հայությանը, և յուրաքանչյուր հայի` առանձին վերցրած:

Մենք այս հարցերի ու հարցադրումների անդրադարձման մեջ պետք է տեսնենք մեզ: Ինչքան էլ մենք մեզ դուր չգանք, խուսափենք, անգամ խորշենք մեր վարքագծից ու մեր նկարագրից, պարտավոր ենք բաց աչքերով նայել իրականությանը և ասել` մենք սա՛ ենք, այսպիսի՛նն ենք: Ասենք` փոխվելու մտադրությամբ:

Մենք այս ընթացքը պետք է հաղթահարենք ներքին ցավով: Ցա՛վը պետք է ապրենք մեր թերի լինելու: Եվ այն մեզ ուժ կտա, որ կարողանանք հասնել կոմիտասավայել ապրելու ճանապարհի սկզբին: Երբ մերժում ես քո եսը, ու դառնում ես արդեն բոլորինը, ամբողջինը: 
Անշուշտ դա հեշտ չէ: Ի վերջո Արարիչը ոչ բոլորին է տվել նման կարողություն: Բայց պետք է փորձենք: Փորձենք` հայացքներիս ունենալով մեծ սրբի, սուրբ հիվանդի լուսե տեսիլքը:

Գոհար Սարդարյան

Young Musician from the “Born in Artsakh” Program, Arsen Safaryan, Performed at the Anniversary Concert of the “Artis Futura” Foundation with the Moscow “Russian Philharmonia” Symphony OrchestraNew Campaign Ahead of Savings Day: IDBank Think beyond today. Why save?Ucom General Director Ralph Yirikian Presented His Vision for Telecommunications in the Era of AI The Armenian UBPay system partners with iSend remittance global service Connected, Convenient, Converse: Andranik Grigoryan Presents Converse Bank’s Digital Transformation Journey at the BACEE Conference IDBank - Silver Sponsor of BACEE’s 50th Jubilee International Banking Conference With the support of IDBank and Idram, the “Symphonic Forest” project was launched Ucom Supports the Development of a Safe and Trusted Digital Environment in Armenia Young Musicians of the “Born in Artsakh” Program Bring the Voice of Artsakh to MoscowSuren Parsyan to Represent Armenia at “Sagarmanthan: The Great Oceans Dialogue 2025” International ForumPay at cafés and bars with Idram&IDBank and earn lots of idcoinsUnibank Launches Online Queue Booking SystemWith Unibank’s Sponsorship Armenia Hosts Open Rock Climbing ChampionshipAraratBank Serves as Title Sponsor of "What? Where? When?" Intellectual GameConverse Bank’s CFO Highlights the Bank’s Resilient Growth and Management Practices at the BACEE Conference Idram Announces Partnership with the World’s Leading Crypto Exchange Bybit in the Field of Innovative Payments IDsalary Package – A Convenient and Beneficial Tool Ucom Reopens Its Sales and Service Center on 8 Komitas Avenue AraratBank: Financial Partner of Théâtron FestivalThe Sound of Artsakh in the USA Converse Bank and Asia Alliance Bank Launch Strategic Partnership Educational Trip and First U.S. Concert of the Music for Future Foundation’s Young MusiciansUcom General Director Ralph Yirikian Speaks on Digital Security JOIN US: Transfer Your Real Estate-Secured Loan to AraratBank on Favorable Terms Converse Bank Receives BACEE Award for International Banking Cooperation at 50th Jubilee Conference Unibank to Issue Cards Featuring Designs Created by KidsConverse Bank Becomes the Diamond Sponsor of the 50th BACEE Jubilee ConferenceFinancial Literacy Lesson with Idram Junior Silicon Mountains 2025 Tech Summit Concludes with the Support of Ucom IDBank issued the 6th tranche of bonds of 2025 200 Scholarships for the Best Students. Ameriabank Announces a Contest for the Second Year in a Row Ucom Supports the Development of a Digital Security Culture in Armenia AraratBank Modernizes Matenadaran's Security SystemThe Power of One Dram, My Forest Armenia, and the Armenian State Symphony Orchestra Sign a Memorandum of CooperationUcom and Nokia։ Autonomous Networks and AI Applications for 6GAraratBank and Teach For Armenia Sign Memorandum of CooperationThe Aylagir Coding Contest sponsored by AraratBank concludesIDBank Sponsors YSU International Conference on “Transforming Economy”Solar Solutions in Areni: Ucom and FPWC Support Environmental Protection Silicon Mountains 2025 Tech Summit Speakers Met with Media Representatives Financial Literacy with Idram and IDBank: A Meeting with the Students of the Republican Center for Children and YouthSIA 2025 Award Ceremony Held under AraratBank SponsorshipRenovation Loans, Fast and Affordable with IDBankAraratBank Joins ArcaQRNature in the Language of Music: IDBank as Main Partner of the “Symphonic Forest” ConcertUcom Is the Platinum Partner of the Silicon Mountains 2025 SummitDekavva Foundation Signs Partnership Agreement with Gegharkunik Regional AdministrationWith the Financing of IDBank, the Village of Svarants Will Have a Kindergarten: The “Side by Side” Program ContinuesDigiTec 2025: Armenia’s Biggest Tech Event Promises Nonstop Surprises