Պետք չէ սպասել տնտեսական հրաշքի, պարզապես անհրաժեշտ է խթանել «փոքր արտահանում»-ը
ՏՆՏԵՍՈՒԹՅՈՒՆ
Աշխարհում քիչ չեն դեպքերը, երբ տնտեսական բարդ դրության մեջ գտնվող երկրները հաշված տարիների ընթացքում ոչ միայն դուրս են եկել դժվարին իրավիճակից, այլև շատ արագ վերածվել են միջազգային կարգի տնտեսական սուբյեկտի: Տնտեսագետներն այս երևույթն անվանում են «տնտեսական հրաշք», քաղաքական գործիչներն էլ ներկայացնում որպես ճիշտ քաղաքականության վառ օրինակ: Այնուհանդերձ, փաստը մնում է փաստ, որ այդ երկրները կարողացել են առնվազն լուծել իրենց խնդիրը:
Տնտեսական լուրջ և բավականին բարդ իրավիճակում է գտնվում նաև Հայաստանի Հանրապետությունը, ինչից դուրս գալու հեռանկարը դեռևս խորը մշուշում է: Այս պարագայում հարց է առաջանում՝ ի՞նչն է պատճառը, որ բազմաթիվ երկրներ մի քանի տարվա ընթացքում կարողանում են կրկնապատկել իրենց ՀՆԱ-ն, իսկ մեր երկրում անգամ չենք կարողանում նվազագույն տնտեսական աճ ապահովել: Մի կողմ թողնենք ռեսուրսների սակավության և հարակից արդեն բազմիցս քննարկված հարցերը և կանգ առնենք հիմնականի վրա: Տնտեսության զարգացվածության աստիճանը նախ և առաջ որոշվում է արտահանման ծավալներով, ինչը մեր երկրի համար քառակի պակաս է ներմուծումից: Պարզից էլ պարզ է, որ այս պարագայում ավելի շատ գումարներ հոսում են երկրից դուրս և խոսել առաջընթացի մասին, անհնար է: Այսինքն՝ պետք է անել ամեն բան արտահանման ծավալները ավելացնելու համար: Այստեղ, իհարկե, առկա է շատ լուրջ խնդիր, որը կապված է դեպի ծով ելք չունենալու, հարևանների կողմից շրջափակման և սրանցից բխող այլ խնդիրների հետ, սակայն այդ հանգամանքները որպես արդարացում ու մխիթարություն օգտագործելն անթույլատրելի է:
Խնդիրն այն է, որ արտահանման մասին խոսելիս միանգամից դիտարկում ենք հսկայական ծավալներ, խոշոր ներդրումներ ու միջազգային կապեր: Պարզ է, որ այդ մեծ պատկերացումները ստեղծված իրավիճակում իրագործելը գրեթե անհնար է, սակայն սահմանափակվել դրանով, անկարելի է: Անհրաժեշտ է խթանել այն, ինչն այս իրավիճակում հնարավոր է: Ասվածի վառ օրինակ կարող է լինել համաշխարհային առևտրի խոշոր հանգույցներից մեկը՝ Դուբայ քաղաքը: Դուբայի տնտեսական հրաշքը մեկնարկեց ընդամենը մեկ քաղաքական քայլից, երբ ոոշում կայացվեց քաղաքը հայտարարել 0-ական մաքսատուրքերի գոտի, այսինքն՝ անկախ ապրանքի տեսակից և շարժի ուղությունից՝ արտահանում, թե ներմուծում, մաքսատուք չի կիրառվում: Սա իր հերթին բերեց մարդկանց մեծ հոսք, որն էլ շղթայաբար զարգացրեց առևտուրը, շինարարությունը, ծառայություններն ու սպասարկումը, արտադրությունը և մնացած բոլոր ճյուղերը:
Վերադառնալով խոշոր արտահանման հնարավորություններ չունեցող Հայաստանին՝ կարելի է մի պարզ հարցադրում կատարել. Եթե խոշոր արտահանումները չեն ստացվում, ինչո՞ւ մենք չենք աշխատում փոքր ծավալների վրա: Ինչո՞ւ երկար տարիներ սպասել տնտեսական հրաշքի, եթե այդ հրաշքը կարելի է սկսել այսօր:
Նախ՝ նշենք՝ ինչ է «փոքր արտահանում»-ը: Աշխարհում կան միլիոնավոր փոքր ձեռնարկութուններ, անգամ անհատներ, որոնք, օգտագործելով ժամանակակից տեխնոլոգիաները, իրենց ծառայություններն ու արտադրանքը վաճառում են ամբողջ աշխարհում: Հայաստանում այդ խնդիրը կա, որի արդյունքում մեր ձեռնարկատերերը հիմնականում մտածում են ծավալել գործունեություն միայն ներքին շուկայի համար, քչերն են, որ կազմակերպում են փոքր ծավալի արտահանումներ: Սրա արդյունքում ներքին շուկայում լինում է թեժ մրցակցություն և կենտրոնացում: Ասվածի ամփոփ ներկայացումը արտացոլում է այն գաղափարը, որ պարզապես անհրաժեշտ է խթանել փոքր արտահանումը, որը, կարծում եմ, հնարավոր է հաշվի առնելով մեր երկրում առկա աշխատուժի, նրանց պատրաստվածության և բարձր որակի արտադրանքի և ծառայությունների առկայության պայմաններում:
Գործընթացի մեկնարկի համար նախ և առաջ անհրաժեշտ է վարել ճիշտ պետական քաղաքականություն, ստեղծել համապատասխան հարթակներ և հնարավորություներ այն գործատուների համար, որոնք կարող են զբաղվել փոքր արտահանմամբ, ինչպես նաև անհաժեշտ է լուրջ աշխատանք տանել ձեռնարկատերերի հետ և նրանց ուղղորդել դեպի արտաքին շուկաները:
Հայկ Բեջանյան
Տնտեսագետ, Past.am վերլուծաբան




















































