Երևան, 15.Օգոստոս.2025,
00
:
00
1 $ = 0 ֏, 1 = 0 ֏, 1 = 0 ֏
ՀՐԱՏԱՊ


Պետության կարգավորիչ դերը տնտեսության զարգացման գործում. լինե՞լ, թե չլինել. «Փաստ»

ՀԱՐՑԱԶՐՈՒՅՑ

«Փաստ» օրաթերթը գրում է.

Մեր հյուրն է Առաջադիմական կոմկուսի նախագահ, ՀՀ ապրանքարտադրողների միության նախագահ Վազգեն Սաֆարյանը

– Պարոն Սաֆարյան, արդյո՞ք ներկա ժամանակներում անհրաժեշտ է, որպեսզի պետությունը հետքայլ անի լիբերալիզմի բացարձակ սկզբունքներից և ինչ–որ չափով տնտեսության կարգավորման ղեկը վերցնի իր ձեռքը: Այդ մոտեցումը ինչո՞վ է պայմանավորված:

– Պետության կարգավորիչ դերի բարձրացումով պետք է ապահովել պետության և տնտեսվարող սուբյեկտների շահերի հավասարակշռությունը, սոցիալական գործընկերության խորացումը: Որտեղ տնտեսական աճի խթանման գործառույթները պետք է համադրվեն շուկայական հակամենաշնորհային մրցակցային մեխանիզմներին: Իսկ տնտեսական ակտիվությունը` սոցիալական արդարության պահանջներին:

Սա բանաձև է, որին մենք պետք է հասնենք:

Պետք է ունենանք տնտեսվարման տարբեր ձևեր, ինչպես պլանային, այնպես էլ` շուկայական: Որտեղ անհրաժեշտ է, պետք է վարել պլանային տենտեսություն: Իսկ դրանք հիմնականում պետության համար ռազմավարական նշանակություն ունեցող օբյեկտներն են, ուր պետք է ապահովվի պետության գերակայությունը:

Ես ժամանակին` 1997 թվականին, երբ խորհրդարանի պատգամավոր էի, եղել եմ Լոնդոնում ու զրուցել Մեծ Բրիտանիայի Արտաքին առևտրի և արդյունաբերության նախարարի հետ: Հարցրեցի նրան` հիմնական ֆոնդերի քանի՞ տոկոսն է պետության ձեռքին: Պատասխանեց` 53%–ը: Նույն ժամանակներում Ֆրանսիայում այն կազմում էր 60%–ը:

Իսկ մենք ամեն ինչ մասնավորեցնում ենք: Որն էլ ցանկալի արդյունք չի տալիս: Տեսեք` այսօր մեքենաշինության ոլորտի տնտեսվարողները գործարանները գնել են, դարձրել են իրենց սեփականը, բայց շրջանառու միջոցներ չունեն, որպեսզի գործարկեն: Նաև արտադրվելիք ապրանքի իրացման շուկաներն են փակվել:

Դրա համար արտաքին գործերի նախարարության միջոցով, նրանում տնտեսական կցորդների ինստիտուտը զարգացնելու ճանապարհով, պետք է պետությունը գտնի մեր արտադրելիք ապրանքների իրացման հնարավոր շուկաները:

Ներկա կառավարությունը նման քայլեր անում է. արդեն արտաքին գործերի նախարարությունում կա նախարարի տեղակալ, որը զբաղվելու է այս հարցերով:

– Բայց ռիսկային չէ՞ ծանր մեքենաշինության զարգացմանը զարկ տալը Հայաստանում, երբ մեր երկիրն ունի սահմանափակ կոմունիկացիոն հնարավորություններ, սակավ են արտաքին հաղորդակցության ճանապարհները:

– Հիմա եթե մենք ունենք սահմանափակ կոմունիկացիոն հնարավորություններ, տարեկան 250 հազար կամ 260 հազար տոննա դիզելային վառելանյութ կամ բենզին չե՞նք ներկրում: Բերում ենք, չէ՞, այս սահմանափակ կոմունիկացիաների պարագայում: Կամ` ցորեն չե՞նք բերում: Կամ շաքարավազ չե՞նք բերում: Ամեն ինչ էլ բերվում է, չէ՞:

Դե, եթե բերվում է դիզելային վառելանյութ, եթե բերվում է ցորեն, եթե բերվում է շաքարավազ, բերվում են այլ մթերքներ ու արդյունաբերական ապրանքներ, ապա չի՞ կարելի հաստոցների համար մետաղ ներկրել ու նույն այդ հաստոցները գնացքներով արտահանել:

Այնպես որ, այսօր շրջափակման գաղափարը պետք է երկրորդ պլան մղել: Տեսեք` ժամանակին մեր «Հայէլեկտրո» գործարանը տարեկան արտադրում էր հոսանք արտադրող հսկայական չափսերի 54 էլեկտրագեներատորներ, որոնք հիմնականում իրացվում էին Ռուսաստանի այն մասերում, որտեղ հոսանք չկար` հեռավոր գյուղերում ու այլ բնակավայրերում: Հիմա, ի՞նչ է, մենք այսօր չե՞նք կարող ուսումնասիրել, թե ո՞րտեղ դրանց կարիքը կա: Ու կրկին արտադրենք ու վերջիններիս առաջարկենք մեր ապրանքը:

Ա՛յ, այս հարցերով պետք է պետությունը զբաղվի: Պետք է ուսումնասիրություններ կատարի, ամեն մի գործարանի հնարավորությունների մասին տեղեկանա, հավաքագրի արդյունքները, ստեղծի տեղակատվական բանկ: Եվ համապատասխան պատկան մարմիններին հանձնարարի զբաղվել տվյալ հարցով:

– Դրա համար շատ ջանքեր են պետք: Կասեն` թող ամեն գործարանատեր ինքը զբաղվի իր հարցերով, իր գլխի ճարն ինքը տեսնի:

– Ոչ: Զարգացած երկրներում այդպես չէ: Օրինակ, Գերմանիայում պետությունն է կարգավորում երկրի մեքենաշինության ոլորտը:

Կամ Ռուսաստանում, որպեսզի գնեն նոր ավտոմեքենաներ, ասում են` բերեք, որպես մետաղի ջարդոն հանձնեք ձեր հին մեքենաները, դրա դիմաց փող ստացեք ու գնացեք նորը ձեռք բերեք: Այսինքն` խթանում են ավտոմեքենաների պահանջարկը:

Իսկ մենք` Հայաստանում, խթանո՞ւմ ենք որևէ պահանջարկ: Ոչ. նման բան չկա:

Մինչդեռ պարտավոր ենք հետազոտել ու իմանալ, թե երկրի որ գործարանն իր պոտենցիալից ի՞նչ է պահել, դեռևս ի՞նչ կարող է արտադրել, և այդ արտադրանքը որտե՞ղ կարող է իրացվել: Այս ամենն իմանալուց հետո ձեռնամուխ լինենք վերջիններիս արտադրությունը կազմակերպելու գործին

 

  Շարունակությունը` «Փաստ» օրաթերթի այսօրվա համարում

Կայսրությունների մեծամտությունը Լուկաշենկոն և Թրամփը հեռախոսազրույց են ունեցել Պուտինին տեղափոխող ինքնաթիռը մտել է ԱՄՆ օդային տարածք Աշտարակի խճուղում բախվել են «Mercedes»-ը և «Նիվա»-ն․ վերջինը հայտնվել է երթևեկելի գոտուց դուրս Ադրբեջանի ԶՈւ-ն Ջերմուկի ուղղությամբ դիրքային առաջխաղացում է իրականացրել. մանրամասներ Սիրիայում անտառային հրդեհների հետևանքով առնվազն 30 մարդ է տուժել․ Al-Ikhbaria Ջուր հավաքեք․ ջուր չի լինելու Կրակոցներ Արարատի մարզում, կա վիրավոր. պատճառը հայտնի է Մոսկվայում անհայտ տղամարդն ավտոմեքենայից դուրս է նետել թղթադրամներով լի տոպրակ Առանձնապես խոշոր չափերով թմրամիջոցի մաքսանենգությանը հանցակցելու մեղադրանքով հետախուզվողը հայտնաբերվեց Հրշեջ-փրկարարները մարել են Մեղրի համայնքի Կալեր բնակավայրի անտառամերձ տարածքում բռնկված հրդեհը Կրեմլը հայտնել է, թե որքան կտևեն Պուտինի և Թրամփի բանակցությունները Ամբողջ սցենարը պատրաստի վիճակում բերվել է դատարան. Միքայել Սրբազանի պաշտպան Միքայել սրբազանի գործով դատական նիստը հետաձգվեց Չեխիայի դեսպանատան ներկայացուցիչները Խաչիկ գյուղում միացան ԵՄ մոնիթորինգային առաքելության պարեկախմբին Արտակարգ դեպք․ 3-ամյա երեխան տան երկրորդ հարկի պատուհանից վայր է ընկել Սերոբյանը դուրս չի եկել խաղադաշտ, «Շերիֆը» դուրս է մնացել ԿԼ-ից Ժամանակն է վերջ դնել պատերազմին. Զելենսկի Ճամբարակի խաչմերուկում բախվել են «Jeep»-ը և «Opel Astra»-ն․ կա վիրավոր Տասնյակ հազարավոր ուկրաինացիներ կարող են արտաքսվել ԱՄՆ-ից․ WSJ Սև ծովից նոր ցիկլոն է ներթափանցում Հայաստան․ Գագիկ Սուրենյանը՝ եղանակի մասին Հայկական կողմը կարողացավ համոզել Իրանին․ Արաղչի Սուսաննա Գաբոյանը՝ A խմբի լավագույն կին շախմատիստ. 7th SKG Open «Նուբարաշեն» հոգեբուժարանից փախուստի դիմածը հայտնաբերվե՞լ է Թրամփը սպառնացել է Ռուսաստանին Բելգորոդը կրկին ենթարկվել է ուկրաինական ԱԹՍ հարձակումների 12-րդ անգամ կանցկացվի «Ֆրեսկո» արդի արվեստի և հոգևոր ֆիլմերի միջազգային ներառական փառատոնը Բենզինի բորսայական գները կրկին բարձրացել են երկօրյա անկումից հետո Կապանում «Mitsubishi»-ն բախվել է կայանված «Volkswagen»-ին, ապա էլեկտրասյանը, կոտրել այն և գլխիվայր հայտնվել երթևեկելի գոտում․ կան վիրավորներ Հա, ես նախկին եմ, բա ի՞նչ անեմ, գնամ կապիտուլյանտների ու կոլաբորանտների կողքը կզե՞մ. Էդուարդ Շարմազանով Ուժգին երկրաշարժ՝ Ռուսաստանում Հասկանում ենք, որ այսօր Գորիսը մեր հանրապետության դարպասներից մեկն է, և դարպասում պետք է շատ մարդիկ բնակվեն. Առուշ Առուշանյան Երեք BYD էլեկտրամոբիլ Ամիօ բանկից՝ հատուկ պայմաններով Ուժային բալանսը մեր ռեգիոնում խախտված է, այն պետք է վերականգնվի. Ավետիք Չալաբյան Հանքային հորիզոնական աստիճանակարգը բարդ ինժեներական կառույց է, որը ապահովում է հանքի կայունությունը և տեխնիկայի շարժը․ ԶՊՄԿ Ցավից ատամները սեղմած` պայքարե´լ ու հաղթե´լ 2 բռնապետի հանդիպում՝ պոպուլիստի հետ. սա խաղաղության մասին չէ. միայն մենք ենք վնաս կրելու.Սողոմոնյան Բոլորիս պարտքն է հավերժ հիշել մեր զոհերին. Արսեն Գրիգորյան ՌԴ-ն աջակցում է Հայաստանին «Թրամփի ուղի» անվամբ տրանսպորտային միջանցք ստեղծելու հարցում. Օվերչուկ «Ես երազում եմ աղջիկ ունենալ ու չեմ պատկերացնում, ինչպես կարող է սեռը դատավճիռ լինել». Անահիտ Մանուկյան Շնորհակալության օրը «Բաղրամյան» մասնաճյուղում․ IDBank Վատիկանը ցանկանում է ամբողջությամբ անցնել արևային էներգիայի Ադրբեջանը կրկին մարդասիրական օգնություն է ուղարկել Ուկրաինա ԵՄ դիտորդները ՀՀ-ում կշարունակեն իր գործունեությունը, հարցերը Երևանն ու Բրյուսելը կքննարկեն «Մեր ձևով» շարժումը չի համագործակցի նախկինների հետ՝ Փաշինյանին զրկելով քարոզչական թեզից «Ես ու աղջիկս լավ ենք, բայց Ռոբիս վիճակը ծանր է». բլոգեր Նուշ Օհանյանը՝ ավտովթարից հետո իր և ընտանիքի ինքնազգացողության մասին Ադրբեջանը երբևէ իր ստանձնած որևէ պարտավորություն չի կատարել. Ավետիք Չալաբյան Փաշինյանի անունը մի տվեք, դա անեծք է այս հողին. քաղաքացի «Եվրադաշինքը»՝ փլուզման եզրին Սամվել Կարապետյանի պաշտպանության խորհուրդը՝ դատարանի վճռի և առաջիկա ծրագրերի մասին